3695
Sök

Bästa skidorten!?

25 Inlägg
12 december 2008
Idre är ett rätt skönt ställe, har iofs bara varit där! Inget jätteröj på after skin förvisso..
Har tankar på att prova Åre nästa gång!

Thorssa
12 december 2008
Har alltid åkt till Tänndalen och det tycker jag är riktigt bra. Lär väl vara en av de mest snösäkra skidorterna i Sverige med snö utan problem i april. De har ju faktiskt tävling i april/maj, 1:a majtrofén! Finns ju dels ett stort liftsystem från Svansjölifarna till Hamra, ett system i Ramundberget samt ett nybyggt system på Funäsdalsberget!

Kanon..
1 473 Inlägg
12 december 2008
Vilka ställen är störst med mest backar?

Ingen som har ett par skidor o pjäxor att sälja så man kan åka lite oftare? smile

354 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
leksak skrev:
Vilka ställen är störst med mest backar?

Ingen som har ett par skidor o pjäxor att sälja så man kan åka lite oftare? smile

Det måste nog vara åre som har mest och längst backar... iaf mest .. 
Kanske kan sälja en bräda om du är intr..?? big_smile

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
15 december 2008
Ska det vara Sverige så gillar jag Idre. Sedan finns ju Grövelsjön (nära Idre) också, om man vill ha
det lite mer "ensamt". Det är ju snormycket folk i Idre om vintrarna. Grövelsjön har förstås mycket
mindre backar, men det är jävligt fint. Sedan kan man dessutom ta sig upp i bergen på egen hand och
åka. Riktigt fint faktiskt...

Sedan har jag polare som varit i Schweiz och Österrike. Dock har jag inte kommit iväg dit än, men
om man ska tro dom så klår det alla rekord, mer eller mindre...

354 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Går det ens att jämföra Alperna med Sverige? tongue .. Har aldrig själv varit i Alperna, men alla som varit det verkar säga ungefär samma ..

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
29 december 2008
Nej, Alperna går inte att jämföra med Sverige. Fjäll mot berg.. smile Och eftersom det tar lika lång tid att köra ner dit som att köra upp till Sälen så är ju valet enkelt.

Åker man med små barn är Sälen kanon, vill man frysa och ha hyfsad åkning är Åre kanon, vill man ha superbra åk, offpist som inte ens finns i Sverige och underbart väder så är det Alperna man ska till !

/Mattias

1 174 Inlägg
29 december 2008
Säger bara Funäsdalen!

* De har snösäkraste området i hela sverige

* mäst backar i hela sverige innom rimmliga gränser. kanske innom en radie på 1-2 mil? (funäsdalen, tänndalen, tändalls vallen, ramundberget och tännäs kröken

* Lite folk (dock tråkigt om man åker dit för att festa)

* Bland dom bättre offpist områderna

* Knappt några lift köer

http://www.funasdalsfjall.se/

Dock skulle jag sattsa på dra ifrån svea rike.. ^^
Senast redigerat av Akka (29 december 2008)

25 Inlägg
29 december 2008
olander_91 skrev:
barnanpassat? yikes åk väggen så får du nog det du önskar, 46 graders lutning:)

Det var ju lite mesigt. Finns ej bra i Sverige, inte om man jämför med andra ställen utomlands. Åker till Österrike några gånger om året och Väggen i Sverige är en barnlek jämfört med Harakiri i Österrike.
Har åkt Harakiri, 78 graders lutning, då blir man rädd och endast där hittar man skidåkning och afterski som är värt att besöka!

354 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
okay, tack för tipsen smile

526 Inlägg
2 januari 2009
Flottsbro tongue

61 Inlägg
2 januari 2009
Jag är förtjust i Vemdalen, speciellt när man fått tag på en stuga uppe ovanför katarinabackarna så man bara stakar sig ut från stugan ner i backarna. smile det var tider det wink

464 Inlägg
2 januari 2009
85an skrev:
Har väl vart i vemdalen/björnrike, sälen, trysil det vanliga

Kittelfjäll är ett riktigt offpistställe, ligger långt åt helvete och det är ganska liten anläggning.. men det finns rätt feta raviner och en hel del grym åkning om det är mycket snö. Om det är mindre än 1m natursnö är det nog ingen mening att åka dit då det bara finns 2-3 pistade backar
Men vill man mer åka än kröka så är det verkligen värt en helg, dock är inte buss att rekommendera då det ligger långt åt helvete norrut

Bor dryga 7 mil från Kittelfjäll och kan hålla med om att det är rätt goa backar då snömängden är ok. har inte vart i backen i år men vi har ca 50 cm fallen snö, å mer blir det. Klimpfjäll har rätt sjysta backar också, kan dock ej utala mig om afterski'n.

354 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
lixer skrev:
85an skrev:
Har väl vart i vemdalen/björnrike, sälen, trysil det vanliga

Kittelfjäll är ett riktigt offpistställe, ligger långt åt helvete och det är ganska liten anläggning.. men det finns rätt feta raviner och en hel del grym åkning om det är mycket snö. Om det är mindre än 1m natursnö är det nog ingen mening att åka dit då det bara finns 2-3 pistade backar
Men vill man mer åka än kröka så är det verkligen värt en helg, dock är inte buss att rekommendera då det ligger långt åt helvete norrut

Bor dryga 7 mil från Kittelfjäll och kan hålla med om att det är rätt goa backar då snömängden är ok. har inte vart i backen i år men vi har ca 50 cm fallen snö, å mer blir det. Klimpfjäll har rätt sjysta backar också, kan dock ej utala mig om afterski'n.

Du bor på rätt ställe kan man ju säga iaf smile

16 Inlägg
3 januari 2009
smiler skrev:
Åre funkar bra om man gillar jobbiga Toholmare

Åre på vintern är "lill Stockholm".

Nää pojkar och flickor kör skoter istället tongue

+Uppfinnare+
643 Inlägg
3 januari 2009
vallåsen! Sveriges sydligaste skidanläggning med massor av konstsnö och hela tre pister som man kan välja mellan tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

319 Inlägg
4 januari 2009
http://www.ulvarna.com/img/ph_kulle.jpg

Min personliga favorit pist.
Senast redigerat av Autonom (4 januari 2009)

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

602 Inlägg
9 januari 2009
kom hem ifrån idre för några timmar sen:) var mycket mycket bättre än vad jag hade förväntat mej, har varit i åre annars. men det är svårt att jämföra dom två, väldigt lika tycker jag, dock blev jag nog mer fest vid idre tror jag, längtar redan tillbaka till o ta snowboarden i backarna:D

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

666 Inlägg
9 januari 2009
Kungsberget har en av sveriges bässta parker i alla fal smile riktigt grym tongue men sen var de vel inte så mycke mera som var bra hahaha

SUBARU WRX
din dröm min verklighet

122 Inlägg
9 januari 2009
Åre av det jag provat i sälen.

Annars funkar det utmärkt att åka till sälen och bo där, sedan dra över till trysil och åka skidor.

Men Alperna klår allt i sverige med hästlängder smile
Senast redigerat av Emil741 (9 januari 2009)

Egentligen TSDI

Sök