3333
Sök

Vibrationer i växellåda Ford Sierra DOCH

13 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
Hej!

Har nyligen köpt en ford Sierra -93:a med 2.0 DOCH motor. Problemet är att när man ska köra iväg så vibrerar och låter växellådan som fan! Däremot när man håller tag i växelspaken och drar den uppåt så försvinner allt missljud och den går som en klocka när man kör.

Vad ska jag byta? Har aldrig grejat med någon växellåda innan men är det någon som kan komma med tips?

MVH

Johan

3 354 Inlägg
26 januari 2009
kan vara växellådsfästena o balken.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

12 086 Inlägg
27 januari 2009
När jag köpte min ford va det ett fruktansvärt oljud från vlådan, lät som varenda lager hade skurit. jag bytte lådan helt enkelt tongue

Att de blir bättre när du drar upp spaken låter skumt, spaken är ju ledad och inverkar inte på lådan på de sättet, upp o ner.

13 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
Jag är också lite inne på fästena. Den är ju ledad men samtidigt så sitter ju spaken fast i själva lådan. När jag drar upp den så flyttar jag ju upp lådan någon mm och då försvinner ljudet. Får hissa upp bilen och kolla fästena.

Tack för tipsen!

297 Inlägg
27 januari 2009
Vad händer om du istället för att dra uppåt, trycker den åt sidan eller trycker ner spaken? Är det när du släpper upp kopplingen som det är så och det försvinner sen när du har startat?

Jag skulle ju gissa på gummikudde eller hardyskiva.

13 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Problemet löst! Bytt kudden som sitter mellan balk och lådan!

Sök