2262
Sök

Kamremshaveri på VW Golf 1,6 2001 (70kW) - rasar motorn?

2 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Min bror (som inte kan så mycket om bilar) har en Golf från 2001 (70kW) där kamremmen gått av. Verkstaden (VWs märkesverkstad) vill nu ha 8500kr för att montera på en ny rem (och spännrulle antar jag) och den plastkåpa som tydligen legat an mot remmen och skavt sönder den. Om motorn tagit skada i övrigt (ventiler som tar i kolvar etc) vet han inte. Jag bor på annan ort och har inte möjlighet att "känna" på motorn.

Jag tycker det låter lite märkligt om man bara monterar en ny rem och sen testar om motorn startar, istället för att försiktigt dra runt den och känna om nåt tar i + kolla på kamaxel, ventiler etc. Dessutom låter det väldigt dyrt med 8500 för ny kamrem på den bilen (viss risk dock för att brorsan inte uppfattat all detaljer korrekt...).

Någon här på forumet som vet om VW:s 1,6 liters motor (tror det är en 8-ventilare) med 70kW klarar att gå runt utan kamrem utan att kolvar och ventiler slår ihop? I så fall borde det bara vara att montera en ny rem. Och då är det dyrt med 8500 tycker jag. Men om det tar i och toppen troligen rasat (och kanske en del annat) så kan det ju kosta mer än så innan den rullar igen (och det är tveksamt om bilen är värd det...).

Tacksam om nån kan hjälpa mig med ett snabbt svar!

Fredrik

451 Inlägg
15 februari 2009
#2
Okej, låter lite otroligt för att vara sant.

Men har broshan visat upp bilen för verkstan eller har han endast ringt till deras bokningscentral för att få en prisförfrågan och en möjlig bokning?

Kan vara så att dom uppfattat det fel, och tror det gäller en service!?

Ja det kostar ca så mkt ink matrial för att göra ett Rem byte, märkesverkstad, ganska mycket jobb om man säger så
Sen ere inte bara remmen dom byter, spännrulle, vattenpump m.m

En beggad motor hittar du säkert på skroten för ett bättre pris!

Lycka till
Senast redigerat av JUSTer (15 februari 2009)

3 235 Inlägg
15 februari 2009
#3
Varför byta hela motorn? Om ventilerna har krökts behöver man som regel ny topp.
Är det 16ventilare då är förmodligen har någon ventil blivit krökt...


38 Inlägg
15 februari 2009
#4
Vet att där jag jobbar så tar vi runt 500lappen för ny rem å spännare. Be bror din att kolla runt på andra verkstäder, mekonomen, meca, m.m. Är det en -01 så har du ändå ingen garanti kvar på bilen som skulle gynna ett besök på märkesverkstaden.


90 Inlägg
15 februari 2009
#5
Kan väl inte vara så jobbigt att plocka av ventilkåpan och se om man ser något där till att börja med.

Dom flesta moderna verkstäderna har fiberoptik att gå ner med i tändstifthålet och kika på skador på ventiler och kolv.

Är det en 16V så är det nog så att Ventilerna har tagit i kolven med skador som följd.

Då får man börja med att plocka av toppen och kika hur många ventiler som är krökta och hur styrningarna ser ut.

Känns ganska dumt att provmontera en rem och "Kolla om det funkar" , dom börjar i fel ände känns det som.

2 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#6
Tack för era svar. Pratade med brorsan igen och vi kom överens att jag ringer verkstaden i morgon för att få lite mer fakta. Så får vi se sen hur det går.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
15 februari 2009
#7
freco skrev:
Hej!
Min bror (som inte kan så mycket om bilar) har en Golf från 2001 (70kW) där kamremmen gått av. Verkstaden (VWs märkesverkstad) vill nu ha 8500kr för att montera på en ny rem (och spännrulle antar jag) och den plastkåpa som tydligen legat an mot remmen och skavt sönder den. Om motorn tagit skada i övrigt (ventiler som tar i kolvar etc) vet han inte. Jag bor på annan ort och har inte möjlighet att "känna" på motorn.

Jag tycker det låter lite märkligt om man bara monterar en ny rem och sen testar om motorn startar, istället för att försiktigt dra runt den och känna om nåt tar i + kolla på kamaxel, ventiler etc. Dessutom låter det väldigt dyrt med 8500 för ny kamrem på den bilen (viss risk dock för att brorsan inte uppfattat all detaljer korrekt...).

Någon här på forumet som vet om VW:s 1,6 liters motor (tror det är en 8-ventilare) med 70kW klarar att gå runt utan kamrem utan att kolvar och ventiler slår ihop? I så fall borde det bara vara att montera en ny rem. Och då är det dyrt med 8500 tycker jag. Men om det tar i och toppen troligen rasat (och kanske en del annat) så kan det ju kosta mer än så innan den rullar igen (och det är tveksamt om bilen är värd det...).

Tacksam om nån kan hjälpa mig med ett snabbt svar!

Fredrik

om remmen redan är av så kan de ju inte vara så svårt att lyta lite på toppen och kolla om de e ventilsallad? lr?

8500 e ptroligt dyrt på skolan brukar de gå på runt 3-4000 men för 8000 kan du ju lämna in den för motorbyte :S
Senast redigerat av sjovold (15 februari 2009)

----->Strippen S2<-----

VCRACING

832 Inlägg
16 februari 2009
#8
Jag jobbade med en som har en golf -04 1,6 och jag tror kamremsbytet gick på 7000+material så 8500 låter nog ganska rimligt.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Avstängd
512 Inlägg
16 februari 2009
#9
Vet att motorn rasar om rem går på 1,6, hade en Bora som jag köpte begad, den var ny motor i, efter kamrembrott..

/A.

4 586 Inlägg
16 februari 2009
#10
det är en 16v motor under huven på den bilen. toppen måste lyftas samt renoveras i värsta fall så har även något repat cylinderväggarna.

Får man fråga hur långt bilen har gått?

ifall du ska byta kamrem så skaffa även ny vattenpump då den också brukar bytas då



Sök