ChriZtoffer skrev:
Just lagringsmediet spelar ju som många redan sagt ingen roll för ljudet. Ett USB-minne bör ju dock vara bättre eftersom det inte slits på samma sätt som en CD-skiva. Men om vi däremot ska jämföra ett USB-minne med mp3 filer med en riktig köpe CD-skiva, ojoj... Visst jag kan lyssna på mp3 i bilen, det kan funka bra men stoppar man sen i en riktigt bra skiva så är det som dag och natt!
Precis. Men vill man ha sina favoritskivor somk MP3 på USB-minne så tycker jag man ska välja ett riktigt program, typ GoldWave, och rippa av skivorna och spara dom i 320kB/s som är högsta kvalitén på MP3.
En bra MP3 fil i en bra stereo hör man minimal skillnad på mellan en CD på normal volym. Skillnaden ökar givetvis med volymen, men det jag vill komma till är att bra MP3 filer duger som "bruksljud".
Sen kan man ju alltid skaffa ett 8 GB minne och lägga in skivorna i Wave-format
Hastighetsmässigt däremot så beror det mycket på minnet. I min stereo laddar en fräsch köpe-CD snabbare än ett billigt skit-USB minne konstigt nog. Ladar mitt 1GB Transcend snabbare än noname minnet från Netto.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!