3734
Sök

Laga en rostig bensintank...

45 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Jag behöver laga min bensintank, den har böjat rosta på ett ställe. Nu till frågan: kan jag laga den med glasfiberväv + epoxy eller polyester? Det går inte att svetsa eller löda pga omfattningen. Köpa en ny är ej heller ngt alternativ.

Tack så länge.

378 Inlägg
17 mars 2009
Bästa är ju ta ner fylla den med vatten och tömma, sen svettsa.

Men går även dra av den och köra spackel, dock är det väll bara en temporär lösning, tror det inte håller i längden.

Jag hade en epa när jag var yngre jag spackla med bra grundarbete på tanken.
Den höll i ca 1år sen började det droppa lite.

// KimpaaBooY

4 001 Inlägg
17 mars 2009
det finns företag som blästrar och sedan plastar tanken.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

460 Inlägg
17 mars 2009
du kan inte laga den med glasfiberväv + epoxy efter som att bensin löser upp epoxyn.

1 758 Inlägg
17 mars 2009
"Det går inte att svetsa eller löda pga omfattningen." Men du funderar på att plasta ihop det?!
Förstår inte riktigt hur du menar. Klart att det går att svetsa den?

19 Inlägg
17 mars 2009
Fyll den med vatten o töm många ggr. Fyll den sedan med vatten igen och svetsa nu med tanken full av vatten, och då menar jag full av vatten.

730 Inlägg
17 mars 2009
Nikel skrev:
Fyll den med vatten o töm många ggr. Fyll den sedan med vatten igen och svetsa nu med tanken full av vatten, och då menar jag full av vatten.

Hehe jobbigt om han har hål mitt på då tongue

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

378 Inlägg
17 mars 2009
YeahBitch skrev:
Nikel skrev:

Hehe jobbigt om han har hål mitt på då tongue

täppa för hålen, har lämpligaste hålet som högsta punkt.

// KimpaaBooY

1 353 Inlägg
17 mars 2009
Plasta tanken?

gjorde farsan på en gammal mitsubishi, höll i många år innan han sålde den smile

There's no replacement for displacement

1 482 Inlägg
17 mars 2009
Fyll den 100% full med bensin eller vatten och svettsa skiten smile Diesel går bra.. vad som hellst som är i vätskeform.

Om det finns någon som hellst luft i tanken så smäller det. Man måste ju ha syre för det ska säga POFF!.

Annars kan du ju skölja tanken i nått dygn sen knyta en lååååååång stubin. Sen tänder du på och tar skydd. Det är skitkul, lovar wink

BLT Service
Theracords Music Label

16 197 Inlägg
17 mars 2009
TopRocker skrev:
Jag behöver laga min bensintank, den har böjat rosta på ett ställe. Nu till frågan: kan jag laga den med glasfiberväv + epoxy eller polyester? Det går inte att svetsa eller löda pga omfattningen. Köpa en ny är ej heller ngt alternativ.

Tack så länge.

de går INTE att plasta.. bensinen löser upp plasten,.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 554 Inlägg
17 mars 2009
Noxxer skrev:
Fyll den 100% full med bensin eller vatten och svettsa skiten smile Diesel går bra.. vad som hellst som är i vätskeform.

Om det finns någon som hellst luft i tanken så smäller det. Man måste ju ha syre för det ska säga POFF!.

Annars kan du ju skölja tanken i nått dygn sen knyta en lååååååång stubin. Sen tänder du på och tar skydd. Det är skitkul, lovar wink

och hur tänkte du att hans skulle få tanken full när det är hål i den så de läcker ut;)

kan du inte göra en egen ny? vad för bil är tanken till?

4 586 Inlägg
17 mars 2009
trodde nästan alla bilar hade plasttankar idag. Bättre att byta ut tanken stor riskt att du får skit i soppasystemet eller ett tätt soppafilter väldigt fort

16 197 Inlägg
17 mars 2009
jorre83 skrev:
trodde nästan alla bilar hade plasttankar idag. Bättre att byta ut tanken stor riskt att du får skit i soppasystemet eller ett tätt soppafilter väldigt fort

de kanske e en gammal jänk elle 140...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 217 Inlägg
17 mars 2009
tennspackla?

1 758 Inlägg
18 mars 2009
Ksj skrev:
tennspackla?

Javisst, funkar kanon till att lägga igen stora hål!roll

Nej, ända rätta är att svetsa. Skölj ur tanken ordentligt, sen blåser du tryckluft genom den medan du svetsar. Tryckluften blåser ur eventuella ångor ur tanken medan du svetsar (ska alltså vara fullt blås genom tanken under svetsandet). Känner du dig osäker är det kanske bäst att lämna bort den till en firma som är van vid sådana jobb!

3 650 Inlägg
18 mars 2009
Fan läskigt å leka med livet å svetsa i en gammal tankjävel, gå på skroten å köp en annan lr lämna bort jobbet, man lever bara en gång, inte direkt värt att spara på 20lapparna och lappa, känns bra mkt bättre att göra jobbet ordenligt tongue
Senast redigerat av Kesler (18 mars 2009)

4 001 Inlägg
18 mars 2009
Ta kontakt med närmsta varv och fråga om dom har möjlighet att lägga på ubåtsfärg eller isbrytarfärg, någon utav dom brukar vi använda när vi lagar bensintankar.
Först blästrar man dom rena sen dit med väv över hålen och sedan penslar vi på TJOCKT lager med färg (2-5mm)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

272 Inlägg
18 mars 2009
Jag har lagat många tankar med Plastic padding kemisk metall.

Får man det bara rent, håller del lika länge som att svetsa.

Jag förklarade noga för en kille hur man skulle göra, han lysnade dock inte riktigt och la på grundfärg innan paddingen, och hela kakan lossnade efter nån dag.

Som alltid ska spackel läggas på ren grovslipad plåt, då sitter det.

Härdat glasfiber och epoxi löses inte upp av bensin.

Åker helst på is =)

Sök