3342
Sök

740-88 går lustigt efter kamremsbyte..

12 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#1
Tja!
Bytte kamrem på min 740 häromdan en b230f motor är det.. smile
Hur som helst så vill inte motorn varva mer än till 5000 varv när man kör med växel i, men inga problem att varva när man står stilla. Den är också seg att komma upp i fart..hmm den gick hur bra som helst innan.. någon som vet vad det kan va för fel?

Tacksam för svar.

MVH

796 Inlägg
18 mars 2009
#2
en/två kugg fel.. Remmen skall alltså flyttas.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Random Hero
4 047 Inlägg
18 mars 2009
#3
nolla du motorn ?

Dog food lid. Backwards

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
18 mars 2009
#4
Förmodligen är kamrem inte på rätt plats, har du kollat med markeringar?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

399 Inlägg
18 mars 2009
#5
så gjick min me första gången då hade kamremmen flyttat sig eftersom det nedersta kugghjulet gjick sönder.

VOLVO for life

Smålänning
7 883 Inlägg
18 mars 2009
#6
Du vet ju själv vart felet är... Kan bara vara en sak om det inträffade efter kamremsbytet...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#7
DusanMandick skrev:
nolla du motorn ?

ah jag nolla motorn och allt va på rätt plats..

12 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#8
Hasselstrom skrev:
en/två kugg fel.. Remmen skall alltså flyttas.

jag får väll prova att flytta remmen nån kugg o kolla om det blir bättre.. el hur ska ja göra?

245 Inlägg
18 mars 2009
#9
låter som om remmen sitter en kugg fel, kolla en gång till!


LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
18 mars 2009
#10
när folk säger att remmen sitter en kugg fel, så betyder det inte att remmen måste flyttas, det är tex kammen du ska vrida lite åt något håll, med remmen lös då givetvis. men håll koll så att veven och kammen står i nollat läge, så du inte chansar på att vrida kammen åt ett håll. om du inte redan visste detta då tongue bara en liten förklaring, ifall du skulle tro att det räcker med att bara "skjuta" remmen en kugg framåt tongue hoppas du förstår nu, om du nu inte gjorde det innan smile se bara till att veven och kammen står vid sina markeringar samtidigt.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

12 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#11
_tedde88_ skrev:
när folk säger att remmen sitter en kugg fel, så betyder det inte att remmen måste flyttas, det är tex kammen du ska vrida lite åt något håll, med remmen lös då givetvis. men håll koll så att veven och kammen står i nollat läge, så du inte chansar på att vrida kammen åt ett håll. om du inte redan visste detta då tongue bara en liten förklaring, ifall du skulle tro att det räcker med att bara "skjuta" remmen en kugg framåt tongue hoppas du förstår nu, om du nu inte gjorde det innan smile se bara till att veven och kammen står vid sina markeringar samtidigt.

veven o kammen ska va i nollat läge och så ändrar jag bara kammen ett kugg o sen skruvar dit allt o testar om det blir bättre el sämre?tongue har ja fattat det rätt:)

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
18 mars 2009
#12
SupriX skrev:
_tedde88_ skrev:
när folk säger att remmen sitter en kugg fel, så betyder det inte att remmen måste flyttas, det är tex kammen du ska vrida lite åt något håll, med remmen lös då givetvis. men håll koll så att veven och kammen står i nollat läge, så du inte chansar på att vrida kammen åt ett håll. om du inte redan visste detta då tongue bara en liten förklaring, ifall du skulle tro att det räcker med att bara "skjuta" remmen en kugg framåt tongue hoppas du förstår nu, om du nu inte gjorde det innan smile se bara till att veven och kammen står vid sina markeringar samtidigt.

veven o kammen ska va i nollat läge och så ändrar jag bara kammen ett kugg o sen skruvar dit allt o testar om det blir bättre el sämre?tongue har ja fattat det rätt:)

om du plockar bort kamremskåpan så ser du nere vid veven att det finns en märkning på plasten (innre kåpan) som är som ett utbucktat streck, eller hur man nu ska säga tongue du ser hur det ser ut när du plockat bort allt. den märkningen ska stämma med märkningen på kugghjulet på veven (minns dock inte hur märkningen på vev-drevet ser ut, men tror det är som en "liten buckla")
sen finns det som en liten prick på kamdrevet (som en liten buckla) och den ska stämma med en litet prick på innersta kåpan uppe vid kammen (snett till vänster när du står och kollar på det). kolla det innan du river det. stämmer det med varandra så att alla dem märkningarna hamnar för varandra samtidigt så är allt som det ska vara, och felet sitter någon annan stans.

så såg det iaf ut på min gamla 740 turbo.

och jag antar att du kör med orginal kamdrev?

sorry för att det blev lite mycket text, men det är svårt att förklara med mindre tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

12 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#13
_tedde88_ skrev:
SupriX skrev:
_tedde88_ skrev:
när folk säger att remmen sitter en kugg fel, så betyder det inte att remmen måste flyttas, det är tex kammen du ska vrida lite åt något håll, med remmen lös då givetvis. men håll koll så att veven och kammen står i nollat läge, så du inte chansar på att vrida kammen åt ett håll. om du inte redan visste detta då tongue bara en liten förklaring, ifall du skulle tro att det räcker med att bara "skjuta" remmen en kugg framåt tongue hoppas du förstår nu, om du nu inte gjorde det innan smile se bara till att veven och kammen står vid sina markeringar samtidigt.

veven o kammen ska va i nollat läge och så ändrar jag bara kammen ett kugg o sen skruvar dit allt o testar om det blir bättre el sämre?tongue har ja fattat det rätt:)

om du plockar bort kamremskåpan så ser du nere vid veven att det finns en märkning på plasten (innre kåpan) som är som ett utbucktat streck, eller hur man nu ska säga tongue du ser hur det ser ut när du plockat bort allt. den märkningen ska stämma med märkningen på kugghjulet på veven (minns dock inte hur märkningen på vev-drevet ser ut, men tror det är som en "liten buckla")
sen finns det som en liten prick på kamdrevet (som en liten buckla) och den ska stämma med en litet prick på innersta kåpan uppe vid kammen (snett till vänster när du står och kollar på det). kolla det innan du river det. stämmer det med varandra så att alla dem märkningarna hamnar för varandra samtidigt så är allt som det ska vara, och felet sitter någon annan stans.

så såg det iaf ut på min gamla 740 turbo.

och jag antar att du kör med orginal kamdrev?

sorry för att det blev lite mycket text, men det är svårt att förklara med mindre tongue

haha lugnt med texten lika bra att förklara redigt med än gång;) Tack för hjälpen iaf får kolla så det stämmer så fort jag får tid till det:P

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
18 mars 2009
#14
SupriX skrev:
haha lugnt med texten lika bra att förklara redigt med än gång;) Tack för hjälpen iaf får kolla så det stämmer så fort jag får tid till det:P

hoppas att det hjälper lite iaf tongue och hoppas att det är det som är felet, för isf är det ju ett lätt åtgärdat fel smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast


Sök