3507
Sök

Ratten vibrerar lite när jag bromsar - var ligger felet?

109 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan! Har en VW Bora -99

Ratten vibrerar lite när jag bromsar lite hårdare.
Bromsar jag löst och långsamt så vibrerar den inte.

Misstänker att det är skeva skivor (skivorna fram är nya, det gäller i sånna fall de bak).

Kan det stämma eller var ligger felet?

Tack för alla svar smile

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

Random Hero
4 047 Inlägg
21 mars 2009
#2
skivorna fram kan va skeva, e de de bakre känner du nt de i ratten så de e uteslutet, kommer de runt 80km/h o uppåt o blir värre när du bromsar ?

Dog food lid. Backwards

908 Inlägg
21 mars 2009
#3
dåliga belägg, dåliga lager.. kan vara näst intill allt som har med framvagnen å göra..

109 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#4
Okej, ja precis.. kommer med högre hastighet allt mer och mer och det vibrerar när jag bromsar lite hårt.
Hjulen är balanserade (bilen skakar inte oavsett fart). Det är bara ratten och pedalen och man känner det i. Hm, vad kan det vara tro?

DusanMandick skrev:
skivorna fram kan va skeva, e de de bakre känner du nt de i ratten så de e uteslutet, kommer de runt 80km/h o uppåt o blir värre när du bromsar ?
Senast redigerat av AstraClub (21 mars 2009)

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

109 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#5
Beckstroem skrev:
dåliga belägg, dåliga lager.. kan vara näst intill allt som har med framvagnen å göra..

Okej, jag förstår. Bromsbeläggen är bytta, men kan det vara med bromsoken bak att göra?
För att en mekanier sa att en inte var direkt som den skulle.. borde bytas. Men han sa även att
skivorna bak är lite skeva och behöver slipas.

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
21 mars 2009
#6
Att skivorna är skeva bak borde inte ha med rattvibrationer att göra.
Jag skulle tro på dåliga belägg eller skivor fram faktiskt, om det kommer när du bromsar.

Vibrerar det även om du inte bromsar eller det är bara när du bromsar?

/Påsen

PÅSEN RACING

109 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#7
påsen skrev:
Att skivorna är skeva bak borde inte ha med rattvibrationer att göra.
Jag skulle tro på dåliga belägg eller skivor fram faktiskt, om det kommer när du bromsar.

Vibrerar det även om du inte bromsar eller det är bara när du bromsar?

/Påsen

Okej, hmm kan ju vara att beläggen fram är slut också, har ej kollat, eller att skivorna fram
e dåliga.

Det vibrerar bara när jag bromsar.

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
21 mars 2009
#8
AstraClub skrev:
påsen skrev:
Att skivorna är skeva bak borde inte ha med rattvibrationer att göra.
Jag skulle tro på dåliga belägg eller skivor fram faktiskt, om det kommer när du bromsar.

Vibrerar det även om du inte bromsar eller det är bara när du bromsar?

/Påsen

Okej, hmm kan ju vara att beläggen fram är slut också, har ej kollat, eller att skivorna fram
e dåliga.

Det vibrerar bara när jag bromsar.

När byttes skivorna fram? Byttes det på båda sidorna? (Byt alltid båda sidorna samtidigt, samma med beläggen)
Bytte bromsbeläggen samtidigt? (Skall bytas samtidigt som skivorna)

/Påsen

PÅSEN RACING

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 mars 2009
#9
Broms belägg, Broms skivor eller båda och.
Min kompis Pierre fick likadant, i hans fall var det fram skivor.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

109 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#10
påsen skrev:
AstraClub skrev:
påsen skrev:
Att skivorna är skeva bak borde inte ha med rattvibrationer att göra.
Jag skulle tro på dåliga belägg eller skivor fram faktiskt, om det kommer när du bromsar.

Vibrerar det även om du inte bromsar eller det är bara när du bromsar?

/Påsen

Okej, hmm kan ju vara att beläggen fram är slut också, har ej kollat, eller att skivorna fram
e dåliga.

Det vibrerar bara när jag bromsar.

När byttes skivorna fram? Byttes det på båda sidorna? (Byt alltid båda sidorna samtidigt, samma med beläggen)
Bytte bromsbeläggen samtidigt? (Skall bytas samtidigt som skivorna)

/Påsen

De är bytta förra året, både belägg och skivor.
Båda sidor är bytta samtidigt.
Senast redigerat av AstraClub (21 mars 2009)

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

2 337 Inlägg
21 mars 2009
#11
Om beläggen fram är slitna borde varningslampan lysa. Kolla så att skivorna fram är i form, låter som om det skulle kunna vara dem. Frambromsarna på min Bora är slut och den uppvisar samma beteende som din.

109 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#12
alain skrev:
Broms belägg, Broms skivor eller båda och.
Min kompis Pierre fick likadant, i hans fall var det fram skivor.

Okej, jo men det måste nog vara framskivorna som strular.. skall kolla upp det
när jag åker upp till kussen i Eskilstuna som blir om en vecka eller två.

Tack för alla svar!

Klicka här för webbradio

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
21 mars 2009
#13
har du lr en bilfirma bytt skivor å belägg fram???

om man byter skivor så MÅSTE man rengöra anläggningsytan mellan skiva å nav.
absolut all rost måste bort.
å när man sen har monterat dom nya skivorna så ska man ta en mickrometer tror ja den heter.

den har ett runt mätarhus med en genomgående pinne, mätaren sitter på en ledad arm å har en magnetisk fot så du kan fässta den på fjäderbenet lr dyligt.

när du monterat mätaren så den inte rör på sig så ska pinnen ligga mot skivan(horisontalt och halvvägs intryckt). kolla sen så att pinnen inte sitter fasst genom att dra lite försiktigt i den delen utav pinnen som är riktad från skivan.
snurra sedan på skivan i färdriktningen. å då ska skivan sitta med alla hjulbultar/muttar så att den sitter helt rätt å helt fasst.
mätaren får inte ge ett större utslag än 0,5mm  på framskivorna.


ha sen kvar hjulbultarna/muttrarna när du monterar oket så att skivan inte flyttar på sig.
när oket är på så tar du bort bulltarna/muttrarna å sätter dit den lilla skruven i skivan om du har en sån.
om du har en sån liten skruv så ska den inte sitta i när man gör mätartestet utan den sätter man dit sist innan man slänger dit hjulet.

så ALL rost MÅSTE bort innan dom nya skivorna åker på.

å som folk innan mig har skrivit så börjar de inte vibrera i ratten om det är
bakskivorna/beläggen lr backarna. då känner du de i mer i hela bilen å inte i ratten.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
21 mars 2009
#14
antar att du har ett flytande ok på din bil.(kolv bara på ena sidan i oket.)
kolla så att glidpinnarna inte har kärvat lr glappar.

om dom gör de så tar du bort dom å rengör pinnarna å hålen, sen så tar du siliconfri fett å lägger en liten klick som är lika stor som hålets öpnning. å tryck sen dit pinnen å se till att damskens kant lägger sig över kanten i metallen på okfästet.

om du tar fett mä silicon i så börjar damasken att svälla sen så går den sönder.
Senast redigerat av Ablazed (21 mars 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

109 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#15
Ablazed skrev:
antar att du har ett flytande ok på din bil.(kolv bara på ena sidan i oket.)
kolla så att glidpinnarna inte har kärvat lr glappar.

om dom gör de så tar du bort dom å rengör pinnarna å hålen, sen så tar du siliconfri fett å lägger en liten klick som är lika stor som hålets öpnning. å tryck sen dit pinnen å se till att damskens kant lägger sig över kanten i metallen på okfästet.

om du tar fett mä silicon i så börjar damasken att svälla sen så går den sönder.

Ang. ditt förra svar så är det en bilfirma som bytte skivorna + beläggen.

Okej, vi ska kolla det så fort jag kommer till kussen.

Tack så mycket för din tid och dina svar, det kommer hjälpa mig tror jag.

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
21 mars 2009
#16
det är ingen fara. vi ska väl hjälpa varandra lr smile

angående rengöringen på navet. det gör du lättast med grovt sandpapper.
de e lite terapiarbete som tar på fingrarna, å e du inte säker så slipa lite till.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
21 mars 2009
#17
Ablazed skrev:
har du lr en bilfirma bytt skivor å belägg fram???

om man byter skivor så MÅSTE man rengöra anläggningsytan mellan skiva å nav.
absolut all rost måste bort.
å när man sen har monterat dom nya skivorna så ska man ta en mickrometer tror ja den heter.

den har ett runt mätarhus med en genomgående pinne, mätaren sitter på en ledad arm å har en magnetisk fot så du kan fässta den på fjäderbenet lr dyligt.

när du monterat mätaren så den inte rör på sig så ska pinnen ligga mot skivan(horisontalt och halvvägs intryckt). kolla sen så att pinnen inte sitter fasst genom att dra lite försiktigt i den delen utav pinnen som är riktad från skivan.
snurra sedan på skivan i färdriktningen. å då ska skivan sitta med alla hjulbultar/muttar så att den sitter helt rätt å helt fasst.
mätaren får inte ge ett större utslag än 0,5mm  på framskivorna.


ha sen kvar hjulbultarna/muttrarna när du monterar oket så att skivan inte flyttar på sig.
när oket är på så tar du bort bulltarna/muttrarna å sätter dit den lilla skruven i skivan om du har en sån.
om du har en sån liten skruv så ska den inte sitta i när man gör mätartestet utan den sätter man dit sist innan man slänger dit hjulet.

så ALL rost MÅSTE bort innan dom nya skivorna åker på.

å som folk innan mig har skrivit så börjar de inte vibrera i ratten om det är
bakskivorna/beläggen lr backarna. då känner du de i mer i hela bilen å inte i ratten.

Man behöver inte mäta upp skivorna såhär när man byter dem.
Är inte många verkstäder som gör det, dem demontera det gamla, rengör och smörjer allt redig och sen monterar dem det nya och provkör.
Är allt som det ska så lämnas bilen till kunden.

Om man vill, har tid och har grejer till det så kan man mäta såhär, men det är som sagt INTE många som gör det.

/Påsen

PÅSEN RACING


Sök