Ablazed skrev:
har du lr en bilfirma bytt skivor å belägg fram???
om man byter skivor så MÅSTE man rengöra anläggningsytan mellan skiva å nav.
absolut all rost måste bort.
å när man sen har monterat dom nya skivorna så ska man ta en mickrometer tror ja den heter.
den har ett runt mätarhus med en genomgående pinne, mätaren sitter på en ledad arm å har en magnetisk fot så du kan fässta den på fjäderbenet lr dyligt.
när du monterat mätaren så den inte rör på sig så ska pinnen ligga mot skivan(horisontalt och halvvägs intryckt). kolla sen så att pinnen inte sitter fasst genom att dra lite försiktigt i den delen utav pinnen som är riktad från skivan.
snurra sedan på skivan i färdriktningen. å då ska skivan sitta med alla hjulbultar/muttar så att den sitter helt rätt å helt fasst.
mätaren får inte ge ett större utslag än 0,5mm på framskivorna.
ha sen kvar hjulbultarna/muttrarna när du monterar oket så att skivan inte flyttar på sig.
när oket är på så tar du bort bulltarna/muttrarna å sätter dit den lilla skruven i skivan om du har en sån.
om du har en sån liten skruv så ska den inte sitta i när man gör mätartestet utan den sätter man dit sist innan man slänger dit hjulet.
så ALL rost MÅSTE bort innan dom nya skivorna åker på.
å som folk innan mig har skrivit så börjar de inte vibrera i ratten om det är
bakskivorna/beläggen lr backarna. då känner du de i mer i hela bilen å inte i ratten.