Kopierat från stcs forumHär kommer ett försök att reda ut begrepp och funktion hos denna lilla tingest ,och kanske även avliva en och annan myt kring detta ämne.
Först och främst;kärt barn har många namn. Ventilen går under ett antal :
Avlastningsventil,(AV),Bypassventil
Detta är den benämning som känns mest riktig,pga att det säger vad ventilen är till för.
Det finns 2 st typer av AV;
Atmosfärisk och recirkulerande (återcirkulerande). Den förstnämnde skickar returluften rakt uti atmosfären,och den siste leder luften tillbaka till inloppsröret vid turbon.
Dumpventil,Dumpvalve
Denna ventilen är oftast atmosfärisk,pga att det är just ljudet man vill åt.Finns även som återcirkulerande,men leder man luften tillbaka in i inloppsröret får man räkna med att ljudet kommer att dämpas. Men ihop med ett "öppet filter" så räcker ljudet ändå för de allra flesta. Tänk dock på att filter som är inoljade, typ K&N, kan förstöra LMM på de modeller där detta finns.
Bild1:
Bild2:
Bild3:
Förklaringar:
Bild 1:
När du gasar (spjället är öppet) är AV:n stängd och all luft som turbon levererar passerar in i motorn.
Bild 2:
När du släpper gasen (spjället stängs) blir det vacum i insuget eftersom motorn fortfarande suger luft.
Detta vacum används till att suga upp ett membran i AV:n som får den att öppna en passage för luften och turbon kan fortsätta att snurra/pumpa luft.
Bild 3:
Monterar man AV:n utan återcirkulation eller monterar en "dumpventil" som alltså släpper ur returluften i det fria kommer LMM =Motorn kommer sakna luft till den mängden bränsle som den ger på grund av den tidigare uppmätta mängden luft från LMM= det blir fel.
Alltså ....: En bypassventil/dumpventil används för att turbon skall slippa stanna upp helt abrupt då gasspjället är tillfälligt stängt. När man har ett visst laddtryck på turbon så snurrar kompressorhjulet rejält,och när spjället stängs så blir det ju som en vägg turbon får jobba emot, och den stannar tvärt, och turbinbladen kan ta skada av detta.
Samtidigt får turbon börja om från noll igen då man t.ex. har växlat eller släppt gasen. Om man i stället låter turbon snurra fritt utan att stanna så får man en snabbare Spoolup.