2316
Sök

Steg 3 chip utan 3" avgas och sportfilter

23 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#1
Har en 855 r automat och har monterat ett chip steg 3" men har bara halvsats 2.5" kan detta göra så att den inte laddar det den ska, hur långt på org mätaren laddar bilar med steg 3 med avgas etc.

En glad prick..........

23 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#2
kom på det att förra ägaren bytt turbo, till en renoverad,  det kan inte vara så att någon har skruvat på wg stången?

En glad prick..........

835 Inlägg
21 juli 2008
#3
Du har ju större avgastryck/motortryck och motstånd med "bara" ett 2,5"....

OUTLAW1
24 juli 2008
#4
har steg3 autotech i min 854 t5...
oriignalmätaren går i botten på min...TROR det e runt 1,0bar

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
24 juli 2008
#5
Programvara för steg 3" är ju anpassat för mottrycket i ett 3" system.
Dvs, den kommer inte uppföra sig helt korrekt. Tror inte det är rasrisk, men du får ju inte steg3 prestanda.

edit. stavfel
Senast redigerat av charlz (24 juli 2008)


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2008
#6
Vilket företag monterar steg 3 chip åt dig på en bil som inte har rätt hårdvara?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 452 Inlägg
24 juli 2008
#7
finns faktiskt företag som monterar fast man inte har 3 tums...alltså det är ingen fara att köra med det som orginalsystem men man får inte ut den prestandan som ett 3 tum ger.....körde själv så i ett halvår men sen blev suget på 3 tum stort o då laddar den 1,1....

döden kommer tillbaka

Labborant
307 Inlägg
24 juli 2008
#8
Man bestämmer ju "steg" beroende på va man har för grejer förutom chipet, chipet är ju som en "universalmapping" då de olika stegen är utformade och intällda på bilar som har dessa grejer, sen mappar man cipen tills dessa bilar går bra...
Så min mening är om du inte stort avgassystem (3") öppet filter och möjligen en lite större intercooler ska du inte välja steg2 och verkligen inte steg3 då din bil inte kommer gå mycket fortare än om du valt steg1 bara dra mer bensin och slita mer på motorn...Steg1 däremot skulle antagligen vara perfekt inställt för originalluftburk samt 2,5"...

Jag hade en 200sx med 2-2,5" system med katt och 2 ljuddämpare, den laddade 1kg, när jag sedan körde 3" från turbon, inga ljuddämpare ingen katt laddade den 1,2-1,3kg

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2008
#9
En 850 har laddtryck som styrs elektroniskt. ett 3" system flödar bättre och ger ett högre laddtryck, jag antar att det är detta som räddar dig, att PID-regulatorn inte är smart nog att ta sig till begärt ladd när du har för trångt avgassystem.

ett steg3 chip med lägre laddtryck tän tänkt kan mycket väl ge midnre effekt än ett steg 1 med samma laddtryck pga tändvinklar, volymetrisk effektivitet osv.  Med lägre mottryck fylls motorn på ett anant sätt och tändningen behöver justeras för att bli optimal igen.

Min motor har exempelvis i regionen 25grader förtändning vid 1.7bar i laddtryck och lite varvtal på bitarna. Kompisens bil hade "bara" 18grader och Phonics bil spikade vid 2 grader.   Rackans olika beroende på komponentval mao.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

tuningservice.se
91 Inlägg
24 juli 2008
#10
Hejsan. det är nog igen större fara. Oftast så är det samma program steg1-3 på t5 motorerna jag vet inte säkert hur det är på R modellen.
På saabarna vet jag iallafal at man måste minnst ha 3" downpipe sen kan man ha bakre systemet original. just för att ett 3" system blir mycket svalare. pga större area och mindre mottryck.

Men frågan är ju varför du inte monterar avgasystem och luftfilter innan chippet om du oroar dig!


23 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#11
anledningen att jag har chip för steg 3 är för att jag köpte det av en kompis, men trodde inte det skulle sluta med det här

En glad prick..........

Avstängd
73 Inlägg
30 mars 2009
#12
du  har  ju  nån  stas  vid  285  hk   400nm

2 164 Inlägg
30 mars 2009
#13
sebben skrev:
Hejsan. det är nog igen större fara. Oftast så är det samma program steg1-3 på t5 motorerna jag vet inte säkert hur det är på R modellen.
På saabarna vet jag iallafal at man måste minnst ha 3" downpipe sen kan man ha bakre systemet original. just för att ett 3" system blir mycket svalare. pga större area och mindre mottryck.

Men frågan är ju varför du inte monterar avgasystem och luftfilter innan chippet om du oroar dig!

Helt fel.
De är annan programvara på steg 3 för att man ska kunna utnyttja 3" effekter så att skaffa ett steg 3 trimvara utan rätt hårdvara är inge bra.
Sätt på 3" från katt så blir de mycket bättre.

Sen så ska man INTE bara köra 3" downpip med katt och sen orginal.
Minst 2,5" efter katten med.

Vill du att din bil ska kännas slö så visst. De är skillnad med 3" från turbon och då stor skillnad mot orginal.

MVH



Sök