3325
Sök

Demontering av baksäte för kabeldragning - BMW 5-serie E34

15 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
Hej.

Håller på att dra bak kablar för att montera en baslåda i trunken på min e34. men har fått stopp vid baksätet.
Jag har hittat på nätet hur jag demonterar underdelen på baksätet och nackstöden. men när jag kom till ryggdelen verkar min bil som har skinnsäten skilja sig från de vanliga modellen.
skulle mycket gärna vilja få hjälp med hur jag monterar av ryggdelen på baksätet!

tack på förhand!

/ Johannes

Bimmer Freak
162 Inlägg
10 april 2009
Ett tips är ju att söka på Autopower, men troligt ska man nog bara dra uppåt.
Sökte själv lite gran på Autopower och hittade att de tydligen ska sitta några muttrar i underkant av ryggstödet, bara lossa dessa o dra ryggstödet uppåt/framåt så ska de tydligen lossa.
Senast redigerat av Tonket (10 april 2009)

Member of Unknown Örebro

2 911 Inlägg
10 april 2009
Har för mig det sitter i två eller fyra små plastmuttrar, storlek 10 eller 13 på hylsa.
Sen dra ryggstödet lite framåt och uppåt. sen lossnar det.
ta lös ev. nackstöd först.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 april 2009
gorde det på min e34 för några veckor sen
plocka bort nackkuddarna om du har några
kolla under sätet vid golvet typ där har du några plastskruvar som ovanstående skrev
skruva bort dom
även bälterna på vissa årsmodeller sitter annorlunda och kan hålla fast sätet i golvet kolla det
sen är det bara trycka uppåt utåt och uppåt sen lossnar skiten smile

Med.lem
3 759 Inlägg
10 april 2009
Du måste ta bort bälteslåsen, 2 stora bultar. Sen lossar du mittenluckan med 2 skruvar, nackstöden är bara att slita rakt uppåt.
Har för mig det sitter en låsklyka långt upp i mitten av sätet

Finns ett bra hål för ström+jordkablar nere på höger sida ( sett från förarplatsen)

Ett annat tips är att ta bort skivan som sitter för skidluckan och sen vända basen in mot det hålet.
Det är apsvårt att få in bastryck i en e34 sedan...
Senast redigerat av Mr_EmCom (10 april 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 534 Inlägg
10 april 2009
är två st 10mm muttar ungefär där man stoppar i bältena
två st 10mm i skidluckan i nederkant
när du har fått bort nackstöden så drar du sätet utåt i nederkant endast så att skruvarna frilägs från hålen
Sedan trycker man ryggstödet innåt medans man drar uppåt
man får rycka och slita rätt så hårt
sedan lossnar det

Man behöver ej skruva bort bältena, men är mycket enklare om man gör det
17mm hylsa till de skruvarna har jag för mej

jag vet inte om det är några mer skruvhål i metallen bakom...på min e34 är allting bortkapat och borttaget där..så det är öppet rakt in i kofferten

15 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
tack för er hjälp! har tittat och luskat själv under dagen. Dom skruvarna som ni säger ska finnas nere under hörnen finns inte... det enda jag ser är en slags klyka som ser ut att vilja ha en mutter som håller dem nere... men icke... i stället upptäckte jag att sidorna av ryggstödet( röd pil på bild ) var fast  men jag kunde vicka upp dom två halvorna ( grön o blå ring på bild) så att det kändes som att dom bara hängde i något kring bältesrullen. mittarmstödet går inte heller att skruva bort, ser i alla fall inga muttrar runt där. vart skall dom sitta?

bilden är hittad på blocket och skulle va från en touring men mina säten ser så ut så va bra bild att visa på...
ser dock nu på bilden att det ser ut som dom oranga små sakerna ovan bältesrullarna är uppdragna eller något. kan ha med saken att göra... någon som vet som kan bekräfta? trist att ha sönder någe i undersökningssyfte...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/31726/617193_751r9m.jpg
bmw e34 säten
Senast redigerat av Johannes_a (10 april 2009)

Med.lem
3 759 Inlägg
11 april 2009
Det är nog till touring, jag hade iaf inga sånna.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 585 Inlägg
11 april 2009
Antagligen har du fällbartbaksäte. Leta efter något att dra i så kanske du kan fälla sätena. Borde sitta i ovankant precis som du säger på bilden. Annars står det i instruktionsboken till bilen hur man gör.
För på en vanlig sedan så sitter de 2st 10mm skruvar i varje hörn längst ner på ryggstödet. Samt 2st 10mm muttrar bakom armstödet i mitten. Sen drar man upp nackkuddarna, och sen är det bara att dra ryggstödet rakt ut. Men om du nu har fällbart baksäte så ser det antagligen inte lika dant ut!
Senast redigerat av Jolle87 (11 april 2009)

2lateuloose
543 Inlägg
11 april 2009
Ja du ska vara glad att du har en e34 ... monterade in en 15" Sub i baksätet på min e38 och faan vilken krånglig bil ... allt är elstyrt & jag fick inte bort balsätet utan fick palla upp det haha !! ... jag kommer aldrig ta bort den basen & kablarna ... dom får följa med bilen! hade jag iof. valt en billig lätt bas hade det kanske gått bättre! men vem vill byta bas hela tiden .. ?

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök