3378
Sök

Bmw 540 E34 Svårstartad+ dör oregelbundet

1 482 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#1
Provar med en tråd här med.

Min 540 började strula igår. Den gick fint på morgonkvisten i ca 10 min. Sen dog bilen på tomgång när jag stog i P läget ( automat ).

Efter det vart den äckligt svårstartad. Dock gick den på förmiddagen utan problem.
På eftermiddagen började hela helvettet dock. Den dog under gång, hoppa igång, dog igen osv.

Nu är den alltid svårstartad och dör när den vill men dör alltid vid gaspådrag. Soppapumpen är dödstyst när man slår på tändningen.

Eftersom bilen går att starta efter ett antal försök så antar jag att tändningen i bilen är okej.

Det verkar som att soppapumpen är defekt så det inte blir något tryck i bränslesystemet.

Jag får INGA felmeddelande på check controll. Dock är enligt bmw verkstaden min styrbox defekt då det inte går att läsa felkoder från den, vilket jag har lite svårt att tro.

Idag tog jag ur styrboxen och öppna den för att söka efter korrision, dock såg den ut som ny invändigt.
Koppla in den igen och bilen betedde sig likadant.

får man igång bilen går den hyffsat på tomgång, men vid gaspådrag så dör den omgående, ibland klarar den det.

Det känns som en backventil i soppapumpen är trasig så systemet tappar tryck och den tappar trycket direkt när motorn stängs av.

Eller är det något annat?

BLT Service
Theracords Music Label

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 april 2009
#2
Igensatt ventilation/avluftning (vad det nu heter) till tanken? Eller så är bensinpumpen sönder helt enkelt, när motorn är på väg att gå sönder kan det ge symptom som kommer och går lite smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

dARKiE
5 031 Inlägg
19 april 2009
#3
kolla även bränslefiltret, hade samma på min 328 och då var det filtret som var helt igensatt.
Men eftersom du säger att pumpen är helt död så gissar jag på denna, men filtret är ju lika bra att byta när du ändå är igång.  Tror verkligen inte att det är nåt med styrboxar osv.. börja med det billigaste först wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 482 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#4
Gjort idag:
Bytte soppa filter mot dubbla E39 V8 filter. Extremt flöde. Ingen förbättring förrutom att när bilen väl går så går den satans mkt bättre.

Soppapumpen är uttagen och provkörd, funkar. Nersänkt och slang till fuelrailen kopplad till en flaska och byglade sopparelät. Flöda soppa som bara fan!

Gnista får jag ibland, dock är det riktigt klurigt att testa stift med tändspolar sad. Dock fick jag fram en gnista.

Vad som kan vara fel nu:
Styrningsfel i styrboxen, när bilen går igång för att sedan dö är det som att styrboxen tappar spänningen.
Reläfel någonstans.

Börjar bli rätt så clueless då bilen går skitbra nu när den väl går, ibland startar han direkt, ibland är han skit tjurig.

BLT Service
Theracords Music Label

113 Inlägg
20 april 2009
#5
Kolla luftfiltret och hela insuget (slangar m.m.) så filtret inte är igensatt eller att den drar tjuvluft bakom luftmassemätaren.
Hade det problemet på en audi.
Senast redigerat av DoomDevil (20 april 2009)


1 482 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#6
Det är nog inget problem då allt det är nytt

BLT Service
Theracords Music Label

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 april 2009
#7
låter som lmm först då den inte vill gå igång och dör när varven stiger lite... dock är ju det problemet borta nu... hmm skulle endå prova att koppla ur lmm och kolla om den går jämnare eller går lika som innan

2slow

113 Inlägg
20 april 2009
#8
Noxxer skrev:
Det är nog inget problem då allt det är nytt

Felet jag fick på min audi var efter att jag bytat filter. Var en gammal packning efter luftmassemätaren som sa upp sig och på så vis drog den tjuvluft bakom denna.
Kolla för säkerhets skull. Det du beskriver är samma fenomen som jag hade med att motorn dog lite sporadiskt.
Lycka till!


1 482 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#9
azid skrev:
låter som lmm först då den inte vill gå igång och dör när varven stiger lite... dock är ju det problemet borta nu... hmm skulle endå prova att koppla ur lmm och kolla om den går jämnare eller går lika som innan

Blir ingen skillnad med LMM urkopplad.

Jag har kontaktat bmw flera bmw meckar idag och nästan alla tror på samma sak.

Då bilen KAN hoppa igång igen automatiskt när man kör den och har växeln i drive så pekar allting mot Vevaxelgivaren.

På M60B40 motorn har vevaxelgivaren hand om Tändningen och insprutningen. Tappar den signalen så går inte bilen orent, den tvärdör då styrboxen tappar kontakten och vet inte hur motorn står.

Oavsett ställe så skulle alla börja med att byta vevaxelgivaren så det va väll bara att köpa en.. kommer imorn så får se vad som händer.

BLT Service
Theracords Music Label

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök