19 april 2009
Trådstartare
Provar med en tråd här med.
Min 540 började strula igår. Den gick fint på morgonkvisten i ca 10 min. Sen dog bilen på tomgång när jag stog i P läget ( automat ).
Efter det vart den äckligt svårstartad. Dock gick den på förmiddagen utan problem.
På eftermiddagen började hela helvettet dock. Den dog under gång, hoppa igång, dog igen osv.
Nu är den alltid svårstartad och dör när den vill men dör alltid vid gaspådrag. Soppapumpen är dödstyst när man slår på tändningen.
Eftersom bilen går att starta efter ett antal försök så antar jag att tändningen i bilen är okej.
Det verkar som att soppapumpen är defekt så det inte blir något tryck i bränslesystemet.
Jag får INGA felmeddelande på check controll. Dock är enligt bmw verkstaden min styrbox defekt då det inte går att läsa felkoder från den, vilket jag har lite svårt att tro.
Idag tog jag ur styrboxen och öppna den för att söka efter korrision, dock såg den ut som ny invändigt.
Koppla in den igen och bilen betedde sig likadant.
får man igång bilen går den hyffsat på tomgång, men vid gaspådrag så dör den omgående, ibland klarar den det.
Det känns som en backventil i soppapumpen är trasig så systemet tappar tryck och den tappar trycket direkt när motorn stängs av.
Eller är det något annat?
BLT Service
Theracords Music Label