3503
Sök

Tips & Rekomendationer för billjud i en S40. Budget mellan 10-15000 kr

45 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#21
Japp förstår dig här tongue
men är inte ett separat monosteg det bästa wink?

och ett 4-kanligt slutsteg på 4x75/80w typ till framsystemet smile

5 852 Inlägg
20 april 2009
#22
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … rgy-System

http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … e-CDA9886R

Där har du ett ljudsystem som låter BRA , mycket kontroll på allt kanske inte mycket watt som många kanske är ute efter helt i onödan. Detta är ett system som du kommer uppskatta och ha med dig länge.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

45 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#23
tujbo skrev:
http://www.bilradiohuset.se/sv/product/47/Hertz-Energy-System

http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … e-CDA9886R

Där har du ett ljudsystem som låter BRA , mycket kontroll på allt kanske inte mycket watt som många kanske är ute efter helt i onödan. Detta är ett system som du kommer uppskatta och ha med dig länge.

Såg rätt schysst ut det Hertz paketet smile
Fast undrar hur bra tryck det egentligen med en 10"? Jämfört med 2x12".

Slutsteget verkar dock tvek, kan ju alltid va kul att ha köpt lite rejälare grejer från början så man är redo för senare uppgraderingar då ev smile

45 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#24
Answer  smile

5 852 Inlägg
21 april 2009
#25
Jo allt beror ju på hur man vill lägga upp budget men hertz prylar rockar tungt och de har många fått erfara. Man ska inte stirra sig blind på wattsiffror då man är helt ute och cyklar då om man vill ha ljudkvalite

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 april 2009
#26
Du får ju mer tryck med dubbla 12" än en enkel 10", såvida man inte går upp på riktigt dyra 10" och fläskar på rejält med effekt då big_smile

Men med två tolvos som kostar like mkt som tex. denna Hertzbas och med dubbla effekten till dessa så spelar det högre ja.

Men som jag påpekat innan, jag (och tujbo med tanke på vad han tipsat om) har rekomenderat för mer musikalitet än tryck.

Nu har jag inte lyssnat på det steget, men mkt effekt är inte allt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

45 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#27
Lonefox skrev:
Du får ju mer tryck med dubbla 12" än en enkel 10", såvida man inte går upp på riktigt dyra 10" och fläskar på rejält med effekt då big_smile

Men med två tolvos som kostar like mkt som tex. denna Hertzbas och med dubbla effekten till dessa så spelar det högre ja.

Men som jag påpekat innan, jag (och tujbo med tanke på vad han tipsat om) har rekomenderat för mer musikalitet än tryck.

Nu har jag inte lyssnat på det steget, men mkt effekt är inte allt.

Hehe jo det är ju sant , det säger sig ju nästan självt ;D

Okej, men det är lätt att stirra sig blind på watt talet asså! yikes Det ska man nog inte göra nej!
Får se vad det blir smile
Såg även ett par Fina infinity Kappa 5,25" som var till ett vrakpris på nardik.se! Samt steg till det smile

45 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#28
Det här med ljud är så svåååårt!
Finns så stort utbud och många bra prylar i samma prisklasser!
Men är infinity bra i billjud på marknaden? yikes

Och som ni sett tidigare i tråden så har jag alltså valt att satsa på Focal då det känns som bra grejer och lockar mig, men hur är En focal  33 V1 Polyglass bas på 2395 kr jämfört typ mot kicker L5/L7 som är väldigt populära! Den bör väl iaf vara lite vassare än Kicker Comp VR ;D?

och vad kommer bli bäst i bagaget i en s40: 2 st Focal 12" basar i 1800 kr klassen i en stor portad låda, eller en 12" focal V1 på 2395 kr st i en färdigköpt låda från MDS på 38 liter !? Det vore skönt att slippa bygga egen men gejen är bara att lådan är ju inte så stor.. vad ska jag placera den den då i bagaget för att det ska se nice ut?
Och så mkt sämre lär det väl inte spela mot en hemmabyggd baslåda?

Fett tacksam över svar big_smile

See ya!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 april 2009
#29
Om du vill få in ljudet i kupén och inte bara ha det mullrandes i skuffen så måste du i princip bygga så att basen spelar genom skidluckan eller hatthyllan. Bandpass, basreflex eller sluten funkar då, huvudsaken är att det spelar in mot kupén. Bandpass blir ju lättast att få bra (även om dom är svårast att bygga) då du annars får en okontrollerad låda framför basen (som det är i min för tillfället).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

45 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#30
ChriZtoffer skrev:
Om du vill få in ljudet i kupén och inte bara ha det mullrandes i skuffen så måste du i princip bygga så att basen spelar genom skidluckan eller hatthyllan. Bandpass, basreflex eller sluten funkar då, huvudsaken är att det spelar in mot kupén. Bandpass blir ju lättast att få bra (även om dom är svårast att bygga) då du annars får en okontrollerad låda framför basen (som det är i min för tillfället).

Jo det är sant, men det går att ha den så den spelar bakåt oxå, tycker det låter bra i Brorsan vw bora, med dubbla 12" kicker ;D
Men ska tänka på det, menar du att jag bara i princip kan kpöpa e n sådan mds låda och sätta i en 12" och vända den så den spelar in genom skidluckan? =o

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 april 2009
#31
Ja nog får du tryck med basen spelandes bakåt, men allt vad attack och transientsvar heter försvinner ju då. Och ja om det är rätt volym på MDS lådan så kan du köpa den, vända den så basen spelar genom skidluckan och bygga en sarg runt så att det blir tätt mellan lådan och ryggstödet. Dock så är färdiga lådor för det mesta helt raka i framkant, så sargen blir rätt svår att få till bra, därför så är det bättre och enklare att bygga en egen låda. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

45 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#32
ChriZtoffer skrev:
Ja nog får du tryck med basen spelandes bakåt, men allt vad attack och transientsvar heter försvinner ju då. Och ja om det är rätt volym på MDS lådan så kan du köpa den, vända den så basen spelar genom skidluckan och bygga en sarg runt så att det blir tätt mellan lådan och ryggstödet. Dock så är färdiga lådor för det mesta helt raka i framkant, så sargen blir rätt svår att få till bra, därför så är det bättre och enklare att bygga en egen låda. smile

Okej =p
Det låter svårt när man ska börja bygga själv, är inte alls bra på det!
kan det inte få det är låda bra och se snyggt ou mtd färdigköpta grejer då smile?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 april 2009
#33
Bygga själv är väl inge svårt? Fixa tag på en ritning eller lådvolym, mät upp så du får rätt mått, åk ner på närmsta bygghandel och be dom såga upp bitarna åt dig, limma och skruva ihop bitarna, klart! Visst går det att få till med en färdig låda å, men då måste den ju dels ha rätt volym och dels så måste du ju bygga en ram runtom för att täta mot ryggstödet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
22 april 2009
#34
Tänk bara på att det inte finns någon skidlucka på s40, om du inte menar s40N för där vet jag inte.
Jag sågade upp ett eget hål bakom armstödet istället:) funkar fint de med.


45 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#35
R_fused skrev:
Tänk bara på att det inte finns någon skidlucka på s40, om du inte menar s40N för där vet jag inte.
Jag sågade upp ett eget hål bakom armstödet istället:) funkar fint de med.

Okej det visste jag inte! Nej blir en 2,0t eller t4, runt -98-00
Haha det går ju det med ;D

Annars få den helt enkelt bara spela bakåt? Som dem flesta gör, bara sätter in en stor fet låda xD


Sök