3747
Sök

Oljeretur turbo 900 talladega

22 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
hej jag har ju bytt motor i bilen o nu är mitt stora problem som är kvar innan provstart att jag fått tag i ett block utan oljeretur från turbon då min första tanke var att bygga oljereturen i tråget men kom senare på att deta troligen inte är någon smart lösning då oljereturen borde hamna under oljenivån. ide nummer två var att bygga en fläns och borra upp ett hål i blocket där jag skulle kunna festa flänsen men det blir svårt har oxå en ide nummer tre som jag lägger upp en skiss jag gjort på det istället

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77899/635628_kbfqli.jpg

någon som vet hur mina ideer kommer funka vet ju att ide nummer två funkar men då det oxå är den svåraste att genomföra så vad tror ni om ide tre?? jag är skeptisk till den

JBR (Jimmys bil o rondell)

888 Inlägg
25 april 2009
Så du har fått tag på en vanlig 2,0 motor som inte är en turbo? Den kommer ju hålla länge;)

22 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Så du har fått tag på en vanlig 2,0 motor som inte är en turbo? Den kommer ju hålla länge;)

ja efter som att det är samma stakar samma vev och samma kolvar så kommer den att hålla länge

kolla upp sådant innan du gnäller nästa gång
Senast redigerat av camry_hallberg (25 april 2009)

214 Inlägg
25 april 2009
Om du satt i en vanlig insprutar-motor så är det samma stakar och vevaxel, men kolvarna skiljer, du kommer få mycket högre kompressionsförhållande och bilen kommer att börja spika lättare.

Ang. oljeretur så bör det sitta en plugg där oljereturen sitter på turbomotorn, såvida du inte har fått tag i en B206 motor som bara fanns på 900 -94, de har ingen som helst plugg där oljereturen bör vara.

888 Inlägg
25 april 2009
Gnäller knappast. men lycka till med ditt motorbyte. Gnäll inte sen när du spikat sönder kolvarna och blåst toppackningen.

B204I har ingen kolvkylning heller.
Senast redigerat av HenkeTIC (25 april 2009)

214 Inlägg
25 april 2009
HenkeTIC skrev:
Gnäller knappast. men lycka till med ditt motorbyte. Gnäll inte sen när du spikat sönder kolvarna och blåst toppackningen.

Ja just de, kolvkylningen är pluggad på de..

Går ju att sätta dit munstycken, men då måste vevaxeln ut. cool

22 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
900 Power skrev:
Om du satt i en vanlig insprutar-motor så är det samma stakar och vevaxel, men kolvarna skiljer, du kommer få mycket högre kompressionsförhållande och bilen kommer att börja spika lättare.

Ang. oljeretur så bör det sitta en plugg där oljereturen sitter på turbomotorn, såvida du inte har fått tag i en B206 motor som bara fanns på 900 -94, de har ingen som helst plugg där oljereturen bör vara.

jag har gått tag i en b206:P

22 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
900 Power skrev:
HenkeTIC skrev:

Ja just de, kolvkylningen är pluggad på de..

Går ju att sätta dit munstycken, men då måste vevaxeln ut. cool

kolvkylning har jag så mycket vat jag

888 Inlägg
26 april 2009
Enda positiva med en B206 är att dom saknar balansaxlar så den motorn är 5-10kg lättare. Så fixa B204L kolvar och släng i så ska du se att det går bra.

Mvh

22 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Enda positiva med en B206 är att dom saknar balansaxlar så den motorn är 5-10kg lättare. Så fixa B204L kolvar och släng i så ska du se att det går bra.

Mvh

har fräscha 204 kolvar från min gamla motor då enda felet på den är rasad vev o vevlager

888 Inlägg
28 april 2009
Har du kolvar så byt dom, oljekylningen är troligen inte så "viktig". det viktiga är att det är samma klassning på kolvarna och blocket, Finns  A och B och AB. Glöm inte hona blocket.

Mvh

Sök