2247
Sök

Launch control på BMW E39 M5

20 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#1
Någon som vet om man kan installera launch control på E39 M5? Hur isåfall?


Mvh//Richard
Senast redigerat av M5-Power (19 februari 2009)


2 Inlägg
20 februari 2009
#2
först och främst måste du ha turbo.

12 086 Inlägg
20 februari 2009
#3
MrGasser skrev:
först och främst måste du ha turbo.

Jasså?

Läs på...

Det simplaste jag sätt är en varvtalsregulator till typ rally med inbyggd launch control.
Och den funkar väl men frågan är hur orginal styrsystem reagerar, det är ju relativt modert och utvecklat styrsystem. Kom dessutom på att den nog är anpassad för en tändspole.. vilket du har 8 av. Hum.. de kanske inte går..

Just den produkten jag syftar på såg jag senast på rallydesign i england för ca 1000kr.

624 Inlägg
20 februari 2009
#4
sök på rev limiter på google då hittar du en del..har vart i på samma sak bara för skojs skull.

who´s the man?

Mekaniker
472 Inlägg
20 februari 2009
#5
Launch är något man ställer med sprutet. Vill du ha det måste du byta sprut och mappa in allt.

BMW-tok

624 Inlägg
21 februari 2009
#6
BMWKimmo skrev:
Launch är något man ställer med sprutet. Vill du ha det måste du byta sprut och mappa in allt.

jaså minnsan??

who´s the man?

624 Inlägg
21 februari 2009
#7
http://www.youtube.com/watch?v=aZ4TF3Qp8Tc

detta är en typ av varvtalsregulator,denna kan även funka som lauch control..

visst det är ingen "äkta" iom att det inte är ngt tillägssprut eller nytt styrsystem monterat

men denna duger utmärkt då du kan koppla den till en knapp eller liknande

who´s the man?

12 086 Inlägg
22 februari 2009
#8
BMWKimmo skrev:
Launch är något man ställer med sprutet. Vill du ha det måste du byta sprut och mappa in allt.

Nej, det man gör med en launch control är ju att man begränsar varvtalet.. alltså behövs en vartalsregulator tongue Sen råkar många avancerade eftermarknadssprut just ha den funktionen.

38 Inlägg
22 februari 2009
#9
LC är väl något som har med koppling, växellåda, sprut, dator å hela skiten med att göra??

datorn sätter bilen på optimalt varvtal, säger åt kopplingen att släppa så att kraften överförs till hjulen och bilen går uta bara tusan?

eller är jag helt ute å cyklar?

btw, lär det vara ganska klurigt att fixa själv?


7 274 Inlägg
22 februari 2009
#10
tr3ge skrev:
LC är väl något som har med koppling, växellåda, sprut, dator å hela skiten med att göra??

datorn sätter bilen på optimalt varvtal, säger åt kopplingen att släppa så att kraften överförs till hjulen och bilen går uta bara tusan?

eller är jag helt ute å cyklar?

btw, lär det vara ganska klurigt att fixa själv?

Det gäller inte om bilen är manuellt växlad...


20 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#11
tackar för alla svar smile


Team Snehäng Racing
31 Inlägg
27 april 2009
#12
om jag inte minns helt åt helvete så är de väl endå att En launch controll backar tändningen så bilen fortfarande bygger laddtryck o på så sätt kan du sticka iväg med rejält ladd redan från start?

-=[ TeamSnehängRacing ]=-
Att gå på ställ är som att leva. Har man inte kontroll över det så går det åt helvette.

7 274 Inlägg
27 april 2009
#13
JagHeterjimmy skrev:
om jag inte minns helt åt helvete så är de väl endå att En launch controll backar tändningen så bilen fortfarande bygger laddtryck o på så sätt kan du sticka iväg med rejält ladd redan från start?

Finns flera versioner...
Kan även bara vara ett varvstopp men också laddtrycksuppbyggnad om man vill det.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
28 april 2009
#14
Börja med att skilja på Respons system och Launch kontroll..

Det Launchen gör är att hålla ett viss varvtal bara.. tills man släpper av.
Det respons systemet gör är t.ex att backa tändingen åt helvete som man bygger massa laddtryck även på låga varv.

Bästa av allt är att kombinera dessa 2 fall man har en turbobil smile (dok rätt meninglöst med en rwd bil.. då man förmodligen bara spinner iväg ännu mera.)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 291 Inlägg
28 april 2009
#15
myran skrev:
Det Launchen gör är att hålla ett viss varvtal bara.. tills man släpper av.

Det är en sanning med modifikation.
Så funkar det på en sugmotor. På en bil med turbo kan man såklart göra så men dom flesta vill ändå ha ett visst laddtryck i starten och då backar man tändningen tills man får önskat laddtryck.


1 867 Inlägg
28 april 2009
#16
Då heter det fort ALS eller responssystem mattiash wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 291 Inlägg
28 april 2009
#17
Koop skrev:
Då heter det fort ALS eller responssystem mattiash wink

En launch control använder du vid start och responssystemet när du kör men dom funkar på samma sätt.
Ett responssytem backar tändningen, håller uppe sjället/tomgångsmotor och ger lite mer soppa när du släpper gasen för att flytta förbränningen ut i grenröret och skapa laddtryck så när du går på gas igen så blir det ingen spool. Sliter naturligtvis hårt på turbon.



Sök