Xuri skrev:Topcaten skrev:@snurbo: Nja asså, första gången så var ju samtliga bälten i när jag startade bilen (men jag tror jag fattar din tanke att den går när man stoppar i själva bältet)?
Vilka plastbitar pratar vi om? Dom som är för innerbelysning/takbelysning?
Ska jag alltså prova med bara passagerarbältet i, eller både förare och passagerare i?
@Xuri: Kanon, som lättast kommer åt varsifrån och hur (ang.växellådan)?
Ang. blinkers, vet inte riktigt vad du fiskar efter, då det är ju inte samma säkring?
Vad är nu glödtrådsvakten förresten, har vi konstaterat iaf det ikväll?
Förövrigt kör man väl över gupp? Om dom inte är väldigt stora?
BTW. Börjar bli väldigt trött, reserverar mig för ev. stavfel, och ursäkta att jag pumpar er på info, men frågar man inget får man inget veta, dessutom vill jag göra det enkelt för mig, är ingen mekaniker direkt...
hehe
i motorummet så får man ta å lysa med en lampa ner på lådan, den sitter mitt i mellan batteriet å motorn kan man säga 2-30cm ner...de finns bara ett kontaktstycket där uppe på växelådan å de är 2 poligt.. ljus/mörkgrått kontaktstycke...
Glödtrådsvakten jämnför hela tiden strömförbrukningen mellan 2 lampor, dvs båda lampor drar 20 watt då är de OK men om ena lampan drar 20 watt å den andra 0 så är de inte OK då är något fel (lampan trasig tex eller dålig jord) sen finns de folk som grinar över att dom bytt lampan men de fortfarande lyser
JA! då är de så enkelt att på ena sidan sitter de en 12V lampa å på andra sidan 24v eller en 20 watts lampa å på andra sidan 25 watt... eller så är helt enkelt nån anna lampa paj :p
Men glödtrådsvakten är sammankopplad med alla lampor i bilen så är de något fel på denna å du aktiverar någon lampa så kan ju de vara en utlösande faktor å att de då blir kortslutning så att säkringen går...
är du med ? kan även vara glapp eller skit i nått relä så säkringen går när du kör över gupp ?
edit, backljuskontakten på växelådan är bara on/off knapp så när du väl hittat kontakten å lossat kontaktstycket så kan du bara testa å bygla något en spik eller dyl i kontaktstycket, lyser backljusen då så är kontakten fel, annars mät resistansen i givaren på lådan med back I och ur
Hepp hepp, nu hänger jag inte riktigt med...
Ja det låter väl inte alltför bökigt, bara att försöka lokalisera lådan och kika efter ett kontaktstycke (tror dock inte den sitter mellan batteriet och motorn, för jag har batteriet när jag står framför motorn alldeles till höger mot strålkastaren, alltså hitanför turbon).
Mjo jag förstår nu vad du menar med glödtrådsvakten, men denna kan ju inte vara samma som den lampan som börjar lysa på instrumenteringen (men som jag fattar på dej är det samma), då denna funkar fastän att denna säkring (farthållare m.m) är väck.
Att det kan vara en utlösande faktor förstår jag också, men hur kan då lampan i kupén (instrumenteringen) varna fastän då säkringen för glödtrådsvakten redan är paj? Eller är det två delar av samma system som går via olika säkringar? <-- (vet knappt själv vad jag menar där)
Aja jag tror jag förstår vad du menar, att drar jag igång en blinkers så kan det göra att säkringen går, om det är olika specs. Ppå lamporna, effekt, volt osv. då elsystemet kan vara såpass känsligt?
Lyser backljusen när jag byglar, så är det väl ngt i lådan som är fel (var det så du menade)? Lyser dom inte, är det väl själva kontaktdonet (inte lådan) alternativt något på vägen mot lysena som är knas, då kan man ju kolla som sagt resistansen och se så lådan ger rätt utslag (vilket bör vara vad mer precis?) Högre R med R i, eller högre R med N i?
@snurbo_diesel: Det är sant, men vad jag är nästan 99% säker på, om vi pratar om glödtrådsvakten när vi menar lampan som är under lampan som varnar för låg bränslemängd i instrumenteringen, är att denna 1. Inte går på samma säkring (då jag nästan kan svära på att den funkar iaf. om säkringen har gått för glödtrådsvakten), eller 2. Inte är samma funktion vi pratar om...?
Snart har jag villat bort mig själv i denna diskussion, läggdags snart tro jag. Nya friska tag imorrn!
Senast redigerat av Topcaten (5 maj 2009)
0
0
0
0