3246
Sök

Mobilt bredband, täckning när man kör....

1 948 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Går i tankarna att skaffa mobilt bredband till laptopen då våran åkare tycker det funkar utmärkt med gprs uppkoppling istället för 3g i lastbilen....

Största anledningen till att jag vill ha det är för att kunna lyssna på webradio när man kör så därför vore det bra att veta hur väl det "håller uppkopplingen" när man ligger och kör hela tiden... Någon där ute som kan tänkas veta detta? rör mig över hela mellansverige.

2 337 Inlägg
4 maj 2009
Det är inga problem (baserat på egna erfarenheter).

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
4 maj 2009
Funkar utan större problem så länge man håller sig till större vägar/orter. Kommer man ut på landet kan strömmande tjänster hacka en del, men i mellansverige fungerar det (enligt mig) helt okej. smile

3 714 Inlägg
4 maj 2009
Som sagt så länge man håller sig på större vägar så är det inga problem smile
(egna erfarenheter)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Kanon..
1 473 Inlägg
4 maj 2009
Jag har kört från Sälen till Örebro o Örebro till Göteborg iaf utan större problem.

27 Inlägg
4 maj 2009
Som sagt man måste hålla sig där det finns täckning.. det e rätt gött att ha detxD

Angel In The Night<3<

907 Inlägg
6 maj 2009
lånar tråden
om man har usb på stereon kan man då koppla in datorn till stereon för att få lite bättre ljud.

3 714 Inlägg
6 maj 2009
primeramannen skrev:
lånar tråden
om man har usb på stereon kan man då koppla in datorn till stereon för att få lite bättre ljud.

Ja om stereon har aux

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

1 948 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
som ni säkert förstår har jag inte köpt något mobilt bredband än då jag legat ute nästan en hel vecka... sad

Vad ska man skaffa för leverantör då? Hur mycket laddar man nerpåen månad ungefär? hur mycket "drar" webradion t.ex? har sett att många leverantörer har abbonemang för runt 200 kr där det ingår 10gb fri surf i månaden, räcker det? tacksam för snabba svar då jag e ledig imorgon förmiddag och skulle behöva åka och köpa då... och säljare litar jag inte på då jag själv varit en tongue

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 maj 2009
baltis skrev:
som ni säkert förstår har jag inte köpt något mobilt bredband än då jag legat ute nästan en hel vecka... :(

Vad ska man skaffa för leverantör då? Hur mycket laddar man nerpåen månad ungefär? hur mycket "drar" webradion t.ex? har sett att många leverantörer har abbonemang för runt 200 kr där det ingår 10gb fri surf i månaden, räcker det? tacksam för snabba svar då jag e ledig imorgon förmiddag och skulle behöva åka och köpa då... och säljare litar jag inte på då jag själv varit en :P

Jag kör telenor. 3 & telenor delar nät medan telia & tele2 delar ett annat. De mindre operatörerna vet jag inte hur de gör. Telenor är det enda bolag som inte har någon spärr alls i trafiken i dagsläget. 3 har en hög spärr som var 20GB sist jag lusläste vilkoren, kan ha ändrats. Tele2 och telia har max 5GB.

Vad radion drar beror på kvalitet, men det plockar på om man ska ha det på mycket. Samma sak om man skulle ladda hem någon typ av fil, då ryker GB fort. De tjänster som har 1GB eller runt det rekommenderas BARA om man kollar nyheter en gång per dag och betalar räkningar, annars blir det för lite, och INGEN, absolut INGEN vill sitta med 30kbit/s idag bara för man överskridit trafiken.

Sen lockar vissa operatörer med högre fart än 7.2Mbit, detta finns på ytterst få platser om vi ser över landet, så ignorera det tillsvidare, men bind inte abg allt för lång tid då det utvecklas en hel del.

Så jag rekommenderar Telenors MBB för 199kr, men sen är det upp till var och en.

Hoppas det hjälper något. :)
Lycka till i jakten

1 948 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Tack alla för svaren, blir Telenors MBB för 199kr UTAN bindningstid smile

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 maj 2009
El_Capitano skrev:
baltis skrev:

Jag har dålig erfaranhet av telenors mobila bredband, dålig täckning och tappade kontakten med internet hela jävla tiden. Efter bidningstiden sa jag upp skiten smile

Idag har jag mobiltbredband från Tre, jävligt nöjd med den. Snabb, enkelt och aldrig krångel som tjatar säger på reklamen varje jävla kväll. jag rek. Tre alla dagar i veckan...
Det är bara ett tips, inga billig reklam!

Reklamen har väl alla. lol

Pekabow i can see u
644 Inlägg
12 maj 2009
jobbar på telenor ,, ngn som tänk täckna .så ni garaget rabbattteeerr big_smile
bara o säga till bjuder på anslutningen

1 854 Inlägg
12 maj 2009
Jag hatar telia men har det ändå som mobilt bredband har aldrig tappat täckningen funkar fan överallt smile
Snabbt är det oxå, klarar av o streama filmer utan problem spela poker lyssna på radio mm.

Tog även företagsabbonemang som kosta 49kr mer i månaden så jag kan surfa hur mycke som hellst utan o tappa hastighet.

efter att 5gb tar slut så går det knappt o använda internet hett tips!

2 594 Inlägg
12 maj 2009
El_Capitano skrev:
baltis skrev:

Jag har dålig erfaranhet av telenors mobila bredband, dålig täckning och tappade kontakten med internet hela jävla tiden. Efter bidningstiden sa jag upp skiten smile

Idag har jag mobiltbredband från Tre, jävligt nöjd med den. Snabb, enkelt och aldrig krångel som tjatar säger på reklamen varje jävla kväll. jag rek. Tre alla dagar i veckan...
Det är bara ett tips, inga billig reklam!

haha dålig teckning tror jag knappast då 3 och telenor har samma master sen med att den tapar kontakten har ju med att man måste uppgradera sin mjukvara då usb modemen legat ett tag i butik ex

2 594 Inlägg
12 maj 2009
en till sak som jag kan tycker är fördel me telenor är att dom bygger ut nya 4g nätet som innebär att man kommer kunna surfa i 150mb+ att dom är de enda som har obegrensad data trafik samt har supp dygnet runt wink

DFFL
9 020 Inlägg
12 maj 2009
När kan man börja använda Telenors 4G-allemansrätten-150Mbit/s-tjosan?

Hade ju varit skitnice att ha eftersom att vi bara kan få 12Mbit här hemma med ADSL.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 594 Inlägg
12 maj 2009
FireTraXX skrev:

Hade ju varit skitnice att ha eftersom att vi bara kan få 12Mbit här hemma med ADSL.

ja då dom inte behöver upp med så många nya master dom uppgraderar de befintliga, så går de nog rätt snabbt tyvärr fattar jag inte varför dom ska blanda in tele2 i de hela dom gider ju på räkmacka hela tiden tycker jag, likadant med telias sammarbete med tele2, sen hatar jag deras otrevliga och inkompitenta personal och tekniker med som inte kan göra något rätt

Pekabow i can see u
644 Inlägg
12 maj 2009
El_Capitano skrev:
Det är bara min mobila bredband som är från Tre eftersom de hade PC-kort och det har inte telenor. Plus att Telenor MB tappade kontakten med internet hela tiden, modemet var uppdaterad i senaste version och jag bor mitt i stan sthlm. jag kontaktade telenors kundtjänst flera ggr men de visste inte heller varför tappade modem kontakt med interne!!! en jävla cirkus smile
nu har jag Tre som fungerar klockrent.

Min mobil abonnemang (iPhone) är från Telenor, jävligt nöjd med deras mobila tjänster.

ser att det är bara du som klagar här... visst vi säger aldrig att vi har täckning 100% vi säger 70% 3g master och 30 % 2gmaster , men snart kommer 4g mastera upp o då kan vi säga vi garantera dig minst 3g  turbo vart än du är !!!!

visst leta upp killen som skrev avtal med dig o dra till baka abb det går efter lite sur miiiin o arg röst !

1 582 Inlägg
12 maj 2009
Telenor och Tele2 kommer att bygga 4G masterna tillsammans. Vad jag hört så kommer dom börja byggas i slutet av 09 och framåt så det blir nog nice smile

FireTraXX skrev:

Sök