2552
Sök

Jag byter kamrem på min volvo 854 -92 men får inte dit remmen, vad gör jag för fel?

1 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
#1
Jag har en volvo 854 från 1992. Motorn heter B5254S (5cyl, 2,5 20V)
På grund av ett kylarläckage blev motorn för varm, vilket resulterade i ett
trasigt topplock. Nu har jag köpt och monterat ett utbytes topplock från samma bil
och motor, dock från 1997.
Hur jag än slet och ansträngde mig kunde jag inte få den nya kamremmen på plats.
Och plötsligt drog jag mig till minnes att årsmodeller före 1993 har kamremmar med 143 tänder,
och de nyare har remmar med 148 tänder.

Min fråga är nu: Räcker det med att byta till en kamrem med 148 tänder, eller måste jag byta
till ett annat topplock?

Tacksam för svar.
/Desperat


242 Inlägg
13 maj 2009
#2
det går inte att bara byta kamremmen, då kommer kammen inte att snurra så långt som den ska under ett vevaxelvarv eftersom förhållandet har ändrats. går det inte att flytta över kamaxeldrevet bara?


bilmekaniker
121 Inlägg
13 maj 2009
#3
om det nu är dreven som skiljer så räcker det inte med byta rem, men om gamla och nya toppen har lika många kugg på kamdreven så e de lungt.

Lastbilschaufför
123 Inlägg
13 maj 2009
#4
Xero_ skrev:
det går inte att bara byta kamremmen, då kommer kammen inte att snurra så långt som den ska under ett vevaxelvarv eftersom förhållandet har ändrats. går det inte att flytta över kamaxeldrevet bara?

Remmens längd har inget med några inställningar att göra så länge motorn är helt nollad. Bara om dreven har olika antal kuggar som ställer till det med kamens vinkel mot veven.


242 Inlägg
14 maj 2009
#5
Lundgren_85 skrev:
Xero_ skrev:
det går inte att bara byta kamremmen, då kommer kammen inte att snurra så långt som den ska under ett vevaxelvarv eftersom förhållandet har ändrats. går det inte att flytta över kamaxeldrevet bara?

Remmens längd har inget med några inställningar att göra så länge motorn är helt nollad. Bara om dreven har olika antal kuggar som ställer till det med kamens vinkel mot veven.

det var ju det han sa att dom hade roll


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2009
#6
Xero_ skrev:
Lundgren_85 skrev:
Xero_ skrev:
det går inte att bara byta kamremmen, då kommer kammen inte att snurra så långt som den ska under ett vevaxelvarv eftersom förhållandet har ändrats. går det inte att flytta över kamaxeldrevet bara?

Remmens längd har inget med några inställningar att göra så länge motorn är helt nollad. Bara om dreven har olika antal kuggar som ställer till det med kamens vinkel mot veven.

det var ju det han sa att dom hade roll

skiljer dreven så har du rätt då blir det fel.  är dreven samma så spelar remmens längd ingen roll.

S40 har två olika spännare till kamremmen, byts nån gång kring -00 där är det bara remmen som skiljer. jag kan dock inte hur det funkar på 850 och vill därför inte svära på att dreven har samma antal kugg även om det nu med 97% sannolikhet är så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

629 Inlägg
14 maj 2009
#7
Men om du lyckas få dit en rem med fel läng/antal kuggar så kommer kammarna att hamna i otakt med vevaxeln, med ev. ras som följd...


11 Inlägg
15 maj 2009
#8
dum fråga men har du verkligen pressat ihop hydralspännaren? utan det går ju inte få på remmen
mvh

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 maj 2009
#9
Oxygen skrev:
Men om du lyckas få dit en rem med fel läng/antal kuggar så kommer kammarna att hamna i otakt med vevaxeln, med ev. ras som följd...

NEJ  fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 513 Inlägg
15 maj 2009
#10
jag vet inte om folk e yra eller dom ska vara i grundläggande forumet.. det är precis som torpis börja...

spelar ingen roll hur lång remmen är!
det är samma kamdrev på volvo vitmotor från 92-99/07 då kom vvc på avgas på vissa annars samma.
e hydral spänaren ihop tryck så ska du få på remmen utan några som helst problem å har du bytat rullar eller ngt annat kolla så de e rätt!.......



Sök