2232
Sök

Koni. Bra eller dåligt?

7 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#1
Jag har en VW Jetta II årsmod 92 som är i behov av nya dämpare, och jag är inne på Koni.
Har kikat en del på deras hemsida och det är ganska brätt utbud som ger mig beslutsångest när det kommer till vad jag ska ha?
Om någon är insatt på deras prestanda/kvalité mm får ni gärna upplysa mig!

5 710 Inlägg
15 maj 2009
#2
Vad skall du ha de till?
Ren bankörning eller ett "sportigare" alternativ till original?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

654 Inlägg
15 maj 2009
#3
Prestandan/kvaliteten hos Koni är Bra.
Sen ställer jag mig samma fundering som herren här ovan, vad ska dom vara till för ändamål?
Vanlig körning på gata,lite blandat gata och bana,bara bana,osv.
Dvs: original,sport,racing.

7 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#4
Såklart jag missade att skriva det:P
Gatkörning är det bilen kommer användas till,inte allt för mycket buskörning.
Och med det som är skrivet i tråden hittils så låter det som att det antingen är deras orginal el sport jag borde välja?

1 498 Inlägg
16 maj 2009
#5
Ska du köra orginal höjd? Annars finns ju coilisar för 2500:- eller kompletta chassi satser för 1500:- Koni är förvisso mycket bättre kvalite´.


huh?
10 427 Inlägg
16 maj 2009
#6
Höpp, läs här: http://farnorthracing.com/autocross_secrets6.html

Dennis Grant, Far North Racing skrev:
I have a love-hate relationship with Koni. Love, because Koni makes more production-car fitments than anybody, the performance of their shocks is reasonable, and they have a knob. Hate, because Koni won't let anybody service their shocks except Koni and a couple of priviliged few rebuilders, and they wouldn't let me become one of those special few

That being said, the ubiquitous Koni Yellow is actually a decent shock for the price. The off-the-shelf valving is usually pretty good, the knob is rebound-only with very little crosstalk onto compression, and while the knob is SERIOUSLY nonlinear, it can be worked with: a typical Yellow had 2 1/2 turns of adjustment. The last 1/2 turn to full hard is useless (tiny changes make huge force changes) and
the last half to full turn does nothing, but that turn to turn and a half in the middle of the range usually isn't bad.

Koni's quality control on the Yellows is such that the odds on any two shocks with the same part number matching forces are very small - there's quite a bit of shock-to-shock variation. But bought as a group buy and then dyno matched, it is possible to put together matched sets. Be aware that I've seen Koni Yellows with the same part number that matched perfectly when one was 1/2 turn off full hard, and the other was at full soft - I consider the adjuster knob a way to match shocks on the dyno, NOT a tuning tool.

Where there's no Bilstein fitment and Penskes are too expensive, Konis are usually perfectly adaquate. They are, by far, the best budget shock and better than any of the crap coming out of Japan. JIC, GAB, Tokiko, Tein - synonyms for "crap"

Finns mera info på den sidan. Intressant smile
Senast redigerat av steifan (16 maj 2009)


7 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#7
Det är koni jag vill ha, dom har samma priser som dom flesta andra tillverkare jag läst om i forumen. Ända skillnaden är att jag bara hört om massa trassel med dom flesta coilovers mm. från länderna/farikaten som nämns i inlägget ovan.
Jag vill att bilen ska se "orginal" ut men 20mm lr så skulle man nog kunna sänka den utan att den ser
ut som nått sönderskruvat hemmabygge:P

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
16 maj 2009
#8
jag kör på ställbara koni o e mycke nöjd.. wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

653 Inlägg
16 maj 2009
#9
Har också koni på min runt om, de gula, är mycket nöjd smile lite stötigt men varför annars köpa sport stötdämpare? big_smile


671 Inlägg
16 maj 2009
#10
Beror på hur du kör...
Jag kör på landsvägar med tjälskott.....
Körde på Koni förr aldrig att de kommer på en av mina bilar i framtiden.
De kan funka på bana men inte på landsväg eller i sskogen....

Refined
1 770 Inlägg
16 maj 2009
#11
Att det blir stötigt är ju lite av själva poängen när man köper hårda sport dämpare.
Jag kör gula koni ställbara på 945:a och e skitnöjd

1 853 Inlägg
16 maj 2009
#12
Koni coilover ställbara i hårdhet och höjd, hel nöjd.... smile

/mvh soyd

7 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#13
det finns typ 3 st av deras dämpare som e gula. är det "sport kit" gula ni har?

1 581 Inlägg
18 maj 2009
#14
Jag är intresserad av koni till min bil. Har sportchassi på volvon o funderar på om jag ska köpa koni som ska användas med orginaldämparna eller köpa dessa nya också.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
18 maj 2009
#15
Zwudda skrev:
Att det blir stötigt är ju lite av själva poängen när man köper hårda sport dämpare.
Jag kör gula koni ställbara på 945:a och e skitnöjd

samma här wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Gasglad
295 Inlägg
18 maj 2009
#16
Kör med deras ställbara jag med och är riktigt nöjd.


865 Inlägg
18 maj 2009
#17
har haft koni på 240in och e lätt nöjd bästa jag haft


7 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#18
tack för all info! nu har jag en hyffsad bild av vad jag ska satsa på:)


Sök