3149
Sök

Ang återköp av högtryckstvätt

President över Brinkland
465 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Köpte en högtryckstvätt nu i helgen på rusta,
Dock när jag kom hem och öppnade förpackningen så fanns där ingen lans? eller vad det kallas, trots att det stog att det skulle följa med.
Ringde till Rustas kundtjänst och dom skulle kolla upp det.

När dom ringde tillbaka sa dom att jag skulle åka tillbaka med tvätten och få pengar tillbaka.

Men då är det så att jag bor ca 10 mil från närmaste rusta och har ingen som helst lust att åka dit. och dom ska inte ha den på lager heller att skicka ut,

Kan jag kräva ut en ny högtryckstvätt av dom i samma prisklass eller måste jag lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka, för jag behöver en tvätt och de enda dom säljer nu är sånnadär billiga halvkassa tvättar?

MVH

Brink

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"

201 Inlägg
1 juni 2009
Lämna den tillbaka (även om du får åka 2 x 10 mil)... kolla upp i den nya förpackningen (något man alltid borde göra!!!) att allt är där.
Eller åk in och få pengarna tbx. Likadant om du handlar på Rusta, Biltema, Jula, ÖB - alla lågpriskädjorna gör upp för sig så länge du har ett kvitto.

Be A Part Of The Driving Force

President över Brinkland
465 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
ja blir väl så, men enligt dom så var dom slut på lagret med, så ja jag vet inte,

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 juni 2009
Vet du om att du har rätt till bensinpengar?
Detta kommer från Konsumentverket.

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
    * inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
    * prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
    * andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.
Senast redigerat av maximus (2 juni 2009)

41 Inlägg
2 juni 2009
Om du bara vill få tag på en billig högtryckstvätt så kan jag tipsa dig om att elgiganten säljer en mindre kächer för 350 kr.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH … EOuuws9Q5E

Om du ändå ska lämna tillbaka den från rusta så kan du ju kolla på elgiganten då det ligger i samma hus (i bollnäs) bara ett litet tips..smile

Sök