3495
Sök

Hur åtgärda ett vibrerande avgassystem?

51 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
Har ett nytt avgassystem till min golf. har en golf -94 (tidig) och fick avgassystem till en nyare, vilket resulterade i att avgassystem tar i bakaxeln i vissa lägen, oxå slutburken tar i någon slags skyddsplåt. Finns det inte någon slags skum/vävnad som kan åtgärda detta?
Tackar för alla svar.

2 652 Inlägg
10 juli 2006
har du skruvat på systemet sjäklv? om man inte gör i rätt ordning så kan de ta emot .. systemet ska ligga " löst" tills alla delar är på plats sen ska de dras åt .

51 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
jag har skruvat själv. allt monterades i den ordning som gick och det hänger "löst" den största delen av tiden, men som ja skrev så kan det ibland slå imot bakaxeln samt nån skyddsplåt. (har jämfört ned mitt gamla oxå). något vettigt att dämpa med?

12 086 Inlägg
10 juli 2006
Ja, har du satt på ett system som inte är anpassat till din bil så kan väl allt möjligt hända. Men det vibrerar säger du? Menar du bilen då lr avgassystemet? Om de är avgassystemet så fäst de med fler gummikuddar. Får troligen lösa med specialfästen o så så en svets skulle va till hjälp.

51 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
det är avgassystemet som vibrerar. mmm, gummikuddar skulle kanske va nåt. frågan e om d e lämpligt att svetsa dit fästen på bakaxeln? går inte med någon enklare lösning tror du? (ingen svetsar-kung :d)

2 652 Inlägg
10 juli 2006
på bakaxeln ska du inte svetsa några fästen ,, men känske länge bak om du säger att systemet tar i där

51 Inlägg
11 juli 2006
Trådstartare
okej, men det finns alltså ingen slags band/vävnad som tål värme som man kan linda runt avgasröret?

Supraman
2 300 Inlägg
12 juli 2006
Det finns värmebandage som är till för att linda grenrör osv.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
12 juli 2006
tqvisten skrev:
jag har skruvat själv. allt monterades i den ordning som gick och det hänger "löst" den största delen av tiden, men som ja skrev så kan det ibland slå imot bakaxeln samt nån skyddsplåt. (har jämfört ned mitt gamla oxå). något vettigt att dämpa med?

Har samma problem fast att mitt system bara tar i det stället där skyddsplåten skulle sitta (bortplockat av någon anledning). Man kan höra när bilen står på tomgång att det ibland kommer ett litet metalliskt vibrerande ljud. Var in på bmw med den (skulle fixa annat också) och de "bände ner" hela bakre delen av avgassystemet vilket hjälpte... i 1 vecka.. nu låter det igen. Ska iväg och byta lite remmar på bmw nästa vecka och hoppas att de kan lösa det nu.
De prata nånting om att svetsa något, vet inte vad men det kanske skulle hjälpa dig med?!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

51 Inlägg
12 juli 2006
Trådstartare
jonesono skrev:
tqvisten skrev:

Har samma problem fast att mitt system bara tar i det stället där skyddsplåten skulle sitta (bortplockat av någon anledning). Man kan höra när bilen står på tomgång att det ibland kommer ett litet metalliskt vibrerande ljud. Var in på bmw med den (skulle fixa annat också) och de "bände ner" hela bakre delen av avgassystemet vilket hjälpte... i 1 vecka.. nu låter det igen. Ska iväg och byta lite remmar på bmw nästa vecka och hoppas att de kan lösa det nu.
De prata nånting om att svetsa något, vet inte vad men det kanske skulle hjälpa dig med?!

När de fixar det och om de fixar det, så kan du väl lägga en liten textrad om hur dem gjorde?

1 082 Inlägg
12 juli 2006
tqvisten skrev:
jonesono skrev:
tqvisten skrev:

När de fixar det och om de fixar det, så kan du väl lägga en liten textrad om hur dem gjorde?

Absolut, det gör jag! Frågan är bara om vi har samma problem.. din verkar ju ta i på fler ställen som du beskriver. Men jag skriver här sen.. verkstadsbesök i nästa vecka så håll ut smile
Men kanske att du kan hissa upp bilen och montera bort en bit av avgaset och sen montera det igen, kanske hjälper.. vad vet jag.

Byggare
202 Inlägg
12 juli 2006
tqvisten skrev:
Har ett nytt avgassystem till min golf. har en golf -94 (tidig) och fick avgassystem till en nyare, vilket resulterade i att avgassystem tar i bakaxeln i vissa lägen, oxå slutburken tar i någon slags skyddsplåt. Finns det inte någon slags skum/vävnad som kan åtgärda detta?
Tackar för alla svar.

Precis samma fel på min fast den tar bara i skyddsplåten, hörs oftast vid tomgång. Prövade med och bara försöka bända bort slutburken från plåten vilket funkar för tillfället. Ska väl ta en riktig titt när man får bilen upphissad.

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil

1 082 Inlägg
12 juli 2006
rallytompa skrev:
tqvisten skrev:
Tackar för alla svar.

Precis samma fel på min fast den tar bara i skyddsplåten, hörs oftast vid tomgång. Prövade med och bara försöka bända bort slutburken från plåten vilket funkar för tillfället. Ska väl ta en riktig titt när man får bilen upphissad.

Samma som för mig då. Har du lust att skriva ett par rader om hur du löste det, i fall du hinner fixa det innan min ska in på verkstan nästa vecka?

1 082 Inlägg
18 juli 2006
tqvisten skrev:
jonesono skrev:
tqvisten skrev:

Var inne på Bmw igår och de sa att ett avgasfäste hade rostat sönder, så avgaset hängde lite löst och vibbrerade emot nånting. Ska dit på torsdag och få det nya monterat.

volvoraggare
4 776 Inlägg
19 juli 2006
på med sidepipis och raka rör ba så är saken biff sen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 082 Inlägg
21 juli 2006
Bytte avgasfästet igår och vad hör jag lite senare på dagen i en köbildning?? knarr knarr... förbannat!! Då var det inte de fästet då!!

Sök