3305
Sök

740n startar inte. b230f -88a

90 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#21
men ere en speciel givare vid föredlar locket där?? är det en annan till 531 topp??


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 juni 2009
#22
Säker på att du har fått alla kontakter på rätt plats då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
14 juni 2009
#23
Okej. Jag fattar inte ett skit av vad du skriver.

Jag undrade om du hade bytt ut givarna som satt på 531an till dem som satt på 530n.
Du svarar:

tja jag bytte ju topp och slängde över allt samma givare e det me... tror du att det e fel givare då?? finns det en speciel för 531 topp??

Jag tolkar det, med viss osäkerhet, som att du har tagit lös givarna ur 530 toppen och monterat i 531 toppen, och för att svara på din fråga; Nej, det finns inte särskilda givare till 531 toppen, men det finns olika styrsystem och givetvis har de olika givare som är anpassade för dem.

Sen skriver du:

kom på att det satt redan givare på 531 toppen så det e inte de

Än en gång har jag ingen aning om hur jag ska tolka det du skriver och därför måste jag anta att du inte har bytt trots att ja kom fram till motsatsen i förra inlägget.

Detta skapar en jävla förvirring!

Därefter frågar du:

men ere en speciel givare vid föredlar locket där?? är det en annan till 531 topp??

Nej, det är som sagt ingen speciell givare vid fördelarlocket, men de olika givarna skiljer mellan styrsystemen. LH 2.2, som du har, använder sej av en hallgivare för att få ut varvtalssignalen, medan LH 2.4, som sitter i sena 740 och 940 har, använder sej av en tändlägesgivare istället. Den sitter monterad ovanför svänghjulet.

Så nu prövar jag igen:
Har du bytt ut givarna som satt i 531 topplocket mot de som satt i 530 toppen?

Om inte så får motorn fel eller inga signaler alls och det resulterar i att motorn går i "linka hem läge" med förinställda värden vilket leder till en skum gång på motorn.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

90 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#24
NITROUS skrev:
Säker på att du har fått alla kontakter på rätt plats då?

japp det står på fördelar locket om du menar det. 4312 från vänster av fördelar locket


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 juni 2009
#25
traktor_power skrev:
NITROUS skrev:
Säker på att du har fått alla kontakter på rätt plats då?

japp det står på fördelar locket om du menar det. 4312 från vänster av fördelar locket

men det finns ett antal till kontakter... tomgångsmotor, spjällpotentiometer (dom två också väldigt lätt att förväxla) samt tempgivare, ev termotidgivare etc...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

90 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#26
NITROUS skrev:
traktor_power skrev:
NITROUS skrev:
Säker på att du har fått alla kontakter på rätt plats då?

japp det står på fördelar locket om du menar det. 4312 från vänster av fördelar locket

men det finns ett antal till kontakter... tomgångsmotor, spjällpotentiometer (dom två också väldigt lätt att förväxla) samt tempgivare, ev termotidgivare etc...

har kollat allt. har mätt allt me. försökte precis rulla igång den. då starta den till men svara inget på gasen och när ja tog upp kopplingen så levde han i 3 sek sen nudda ja gasen då dög den


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
14 juni 2009
#27
traktor_power skrev:
har kollat allt. har mätt allt me. försökte precis rulla igång den. då starta den till men svara inget på gasen och när ja tog upp kopplingen så levde han i 3 sek sen nudda ja gasen då dög den

En bra idé om du har "kollat allt" och "mätt allt me" är att redovisa resultaten för oss då de är mkt enklare att hjälpa dej då.

Är tempgivarna bytta så att de stämmer överens mot ditt styrsystem?

Kolla kaminställningarna en gång till.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

106 Inlägg
14 juni 2009
#28
Kolla Kaminställning.
Sedan sätt på strömmen på tändläge. sedan så kopplar du bort hallgivarkontakten och kortslut 1 och 2 polerna med varandra i kontaktstycket, se om det låter ifrån spridarna och något "surrande" ljud ifrån tändningen. om det inte låter ifrån spridarna, så kolla säkringen vid batteriet om inte säkringshållaren är defekt om inte fortsätt inåt. om det inte kommer gnista felsök på det smile. kolla säkringar osv.
lycka till.
Senast redigerat av Sebbew__ (14 juni 2009)


One Man Clan
4 287 Inlägg
14 juni 2009
#29
jag tror du ska kolla soppatrycket...låter som den bara orkar hålla trycket nån sekund eller nått...


90 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#30
han starta! vi rulla igång den och han starta men bara på tre. så vi börja vrida på fördelarlocks grejset(vet inte vad det heter) där du ställer tändning. efter ett tag så börja han på alla fyra!tongue han går lite dåligt än så ska skaffa en lampa imorn så ja kan ställa in tändningen perfekt! tack alla för hjälpen ja fått smile


106 Inlägg
14 juni 2009
#31
Kan säga så nollställa allt igen smile



Sök