2879
Sök

öppet luftfilter

54 Inlägg
30 juni 2005
Trådstartare
#1
Tjabba, tjackade en 93- Aero i dag som redan var färdig preppad o klar, men lite klent motorljud i. I dag sitter det ett sportluftfilter i original burk, hur mycket vinnar man på att sätta ett öppet filter istället?

6 851 Inlägg
30 juni 2005
#2
I effekt inte direkt ett skit (½% kanske)..men ljudmässigt så blir det endel.


Hård skalle
229 Inlägg
1 juli 2005
#3
Brukar bli lite brummigare ljud plus att du får ju upp ljudet från dumpen.
Var noga och rengör och olja in det regelbundet bara.

All on... ...full out!

342 Inlägg
1 juli 2005
#4
Med tanke på vamluften du får in i motorn lär det inte bli någon skillnad.
Ett sånt filter skulle jag bara använda om det va pga att det inte fick plats annars. Som på min bil t ex.

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
1 juli 2005
#5
gentemot ett sportpanelfilter som du har nu vinner du inte ett skit i effekt, luftburken som sitter i din bil är noga utprovad och optimerad för bästa luftflöde och ljudkomfort. saabs ingenjörer är inte bakom flötet. om du trots allt tänker sätta i ett öppet filter så MÅSTE du skärma av det från varmluften inne i motorrummet och leda in kalluft direkt från fronten via t.ex en slang/rör eller vad du vill. annars kommer du få en ren effektförlust om du låter motorn dra i sig varmluft (om laddluftkylaren kyler luften så att den blir kallare efter kylning än innan den gick in i filtret så får du tryckfall och genom det en svagare bil) har gett ett exempel på detta tidigare som innefattar ett litet trevligt dagisexperiment, gör såhär: ta en st PET flaska med kork. ställ dig vid handfatet, diskhon eller nån annanstans där du har tillgång till rinnande kallt och varmt vatten. ta av korken från PET flaskan och spola den med hett vatten i cirka en minut. skruva sedan på korken (flaskan samt luften i den är nu varm). spola därefter flaskan med kallvatten så att luften inuti kyls av. det som nu händer med flaskan är att den "sugs ihop". samma sak händer i din motor om du låter den suga varmluft. luften dras ihop för mycket och du får ett laddtrycksfall som leder till mindre mängd komprimerad luft/bränsleblandning i cylindrarna och bilen blir därigenom svagare...

bottom line: kall luft är VIKTIGT!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

54 Inlägg
2 juli 2005
Trådstartare
#6
Ett öppet luftfilter med monteringskit och avskärmare är beställt från Seepparts
( http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … _9-3t7.pdf )
Behöver jag bygga om för att få in kall luft eller klarar det sig med avskärmaren?
Om ombyggnation krävs, skulle jag gärna vilja ha lite tipps och idéer.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
3 juli 2005
#7
nja, det räcker ju inte att bars skärma av filtret, du måste på något sätt få in kalluft i avskrämningen t.ex via ett rör eller liknande...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

54 Inlägg
3 juli 2005
Trådstartare
#8
Först ett stort tack till quatromannen som förklarar dagis fysik för oss, Tack! Den princip du förklarade så pedagogiskt är ju grundstolpen för alla förbrännings motorer. Frågan är hur fan får jag in lagom mycket luft till filtret? går det att dra en slang / ett rör från grillen eller annan kallluftsbemängd plats och rikta det in i den avskärmade zonen och har ni i så fall en aning om hur stort det bör vara samt var det bör vara placerat?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
3 juli 2005
#9
he he, tackar  smile
det går alldeles utmärkt att dra ett rör från grillen/fronten var du vill bara det kommer kall fin luft genom det sen hur grovt det behöver vara är ju en annan sak, skulle tro (vet ej säkert) men du bör nog ha ett rör som är lika grovt eller grövre än motorns eget insugsrör. om det är smalare så kan det kanske inte leverera den mängd luft som motorn behöver...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök