3018
Sök

Justera halvljusets höjd manuellt

6 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Hej!

Kan man justera höjden på halvljuset(samma för hel?) manuellt? Har nämligen eftermonterat xenon och bilens inbyggda justering är urkopplad. Bilen i fråga är en a4 2003 (b6).

Om ja, finns det någora riktmärken för hur högt ljuset ska vara? Kör oftast med 1-2 personer i bilen.

Mvh

8 883 Inlägg
2 juli 2009
Spelar inte så stor roll hur du gör, är ju ändå inte godkänt utan automatisk höjdreglering.

Men kör fram mot en vägg och höfta lite på måfå

Fotograf på tierpidag.se

4 Inlägg
3 juli 2009
Ställ bilen på plant underlag, mot en vägg. Avståndet kan vara 2,5 meter. Mät höjden till centrum på bilens strålkastare. Mät upp samma mått på väggen, för VoH strålkastare. Minska höjdmåttet med 2,5 centimeter.
(alltså 1% av måttet mellan bilen strålkastare och väggen) Applicera kryssmärken på rätt höjd och samma mellanrum som Du har mellan strålkastarna. Justera sedan halvljusen så att det inte överstiger eller tangerar
den vågräta linjen. Lycka till!

6 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
Tror nog att jag var lite oklar i mitt inlägg. Visst nu har jag ju fått svar på hur jag får ljuset rätt men inte HUR (alltså finns det någon skruv man kan skruva för att sänka/höja ljuset?).

Vet att xenon inte är godkänt utan automatisk nivåreglering men har även hört att vissa har blivit godkända så jag tänker chansa.

Lämnade in bilen idag på service, kom då på i grevens tid att dom lika gärna kunde ställa in ljuset åt mig smile

206 Inlägg
6 juli 2009
En fråga ang höjden

ofta så är ju ljusbilden högre till höger, är det den absolut högsta punkten man mäter på eller är den den "vågräta" linjen?

4 Inlägg
9 juli 2009
Grodan74 skrev:
En fråga ang höjden

ofta så är ju ljusbilden högre till höger, är det den absolut högsta punkten man mäter på eller är den den "vågräta" linjen?

Alldeles rätt. Det är den assymetriska delen av ljusbilden som skall belysa  längre till höger på vägen. Man skall ha krysset för höjd och sidoinställning precis där den assymetriska delen av ljuset börjar från den vågräta linjen

Sök