Peebo skrev:
Skadas motorn efter att ha haft det en längre tid?
Givetvis blir det mer slitage, men eftersom effekten inte ökas så mycket på en sugmotor så är det ganska marginellt. Det som ökar slitaget desto mer är din egen körstil.
Peebo skrev:
Är det de bästa sättet att få bilen bättre på för en som inte är direkt bilkunnig?
Att chippa bilen är att ändra i programvaran. Det bästa för en som inte är bilkunnig är givetvis att lämna bort trimningen till en firma, då är chipning ett billigt alternativ. Så det är förmodligen det bästa för din ekonomi om du nu prompt vill trimma en sugmotor.
Peebo skrev:
Vad finns det för olika chip att trimma med?
Det finns en mängd firmor som gör trimchip. Vissa benämner även chippen i "steg1", "steg2" osv. Då menar man oftast att chippen är anpassade för motorer som är modifierade i olika grad där steg1 brukar vara en motor som är (förutom chipet) i orginalskick.
Peebo skrev:
Vad kan effekten bli annorlunda?
Som andra redan har nämnt så är effektökningen på en sugmotor väldigt begränsad.
Peebo skrev:
Behäver man ändra något i regbeviset?
Är det lagligt så den går igenom besiktning m.m?
Ska man vara paragrafryttare så är det inte tillåtet att trimma bilar (med vissa undantag), man kommer dock oftast undan med det om det är små modifieringar (SBP märker förmodligen inte av ditt chip). Om t ex försäkringsbolag (vid en olycka) får reda på att du kört med för hög effekt eller liknande kan det bli problem.
Som andra redan har nämnt så kostar det mer än det smakar att trimma en sugmotor. Billigaste sättet att snabbt få extra effekt är att på en turbobil höja laddtrycket (det är då en chippning ger ganska mycket). Att tänka på dock är att all trimning medför extrakostnader, om du har ont om pengar och inte kan skruva själv njut av den effekten som redan finns och har roligt istället
I övrigt kan jag bara säga lycka till!
Vänligen,
Christian Danielsson