3300
Sök

Har precis köpt en Saab 9-3, vill ha tips, råd och annat gott.

Mest i vägen.
205 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Hej!

Har nu under dagen hämtat min Saab 9-3 SC -07 så jag skulle vilja ha tips/råd av er som har bättre koll på den här modellen. T.ex. så skulle jag vilja veta om den har små finesser som man kanske inte kan läsa sig till (På min Golf så kan man t.ex. hålla in "lås upp" knappen så åker alla rutorna ner osv osv)
Jag vill också veta vart ni köper era tillbehör till bilen? Adresser till internetbutiker? (svenska/utlänska spelar ingen roll)

Jag är tacksam för allting ni kan komma på. Bilder kommer troligtvis under kvällen för den som är nyfiken smile

/Tess

Förresten, vad kostar det att enbart byta ratten? Alltså enbart monteringskostnaden hos en verkstad. (ungefärligt då givetvis)

8 883 Inlägg
9 juli 2009
Har du Pilotpaketet så kan du öppna och stänga rutor/lucka med fjärren håll in låsknappen i ca 5-sec.
Vid stägning så viks även speglarna in, är så på min -05:a vet inte om det även fungerar på -07

Vrid "nyckeln" till on och håll in knappen för öppning av bagageluckan i ca 5 sec och du ser i SIDEN hur många nycklar det finns samt vilken nyckel som sitter i just nu.

"Follow Me Home" När du tagit ur nyckeln så sätt på heljuset dvs du drar spaken mot dig så tänds halvljuset när du låser bilen och lyser i ca 20sec.

Finns mycket mera bra och ha grejer men det är vad jag kommer på just nu.

Btw Grattis till nya bilen wink
Senast redigerat av Hamilton (9 juli 2009)

Fotograf på tierpidag.se

OEM <3
6 957 Inlägg
9 juli 2009
Hamilton nämnde ju några finesser där så jag rekommenderar
www.speedparts.se vad gäller delar vid styling och trimining.

Finns ju en del firmor som säljer lite delar till SS/SC numera, ngt specifikt du är ute efter?

Mvh

OEM <3

Mest i vägen.
205 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Jag är inte ute efter något specifikt, men det som är aktuellt nu är nya fälgar, aeroratten samt övriga aerodetaljer inuti. Men allt är egentligen av intresse, har nämligen aldrig ägt en Saab, min familj har aldrig ägt en Saab och ingen av mina vänner har ägt Saab så jag startar verkligen på ruta ett. Hittade även en massa gott här: http://www.saab.com/global/en/start#/bu … cessories/ Men för att få tag i dessa tillbehör så kan man väl enbart vända sig direkt till Saabs återförsäljare?

Har inte pilotpaketet, den har nog inte mer än en ratt och fem sittplatser, haha. (Jag var i behov av en till bil och fick den här så billigt, så man tar vad man får. Men jag har lite planer för den trots allt. smile

Tack! smile

/Tess

OEM <3
6 957 Inlägg
9 juli 2009
TessGTI skrev:
Jag är inte ute efter något specifikt, men det som är aktuellt nu är nya fälgar, aeroratten samt övriga aerodetaljer inuti. Men allt är egentligen av intresse, har nämligen aldrig ägt en Saab, min familj har aldrig ägt en Saab och ingen av mina vänner har ägt Saab så jag startar verkligen på ruta ett. Hittade även en massa gott här: http://www.saab.com/global/en/start#/bu … cessories/ Men för att få tag i dessa tillbehör så kan man väl enbart vända sig direkt till Saabs återförsäljare?

Har inte pilotpaketet, den har nog inte mer än en ratt och fem sittplatser, haha. (Jag var i behov av en till bil och fick den här så billigt, så man tar vad man får. Men jag har lite planer för den trots allt. smile

Tack! smile

/Tess

www.sdcc.se och www.bildelsbasen.se är väl din vän till ratt och detaljer, även www.stcs.nu forum har
en bra beg.del med delar till din bil smile

Länken du angav är ju saaboriginal fast på annat språk tongue

Fälgar är väl dom större sidorna som gäller och www.blocket.se är bra smile

Mvh Björk

OEM <3

Mest i vägen.
205 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Bjork skrev:
TessGTI skrev:

Tack! smile

/Tess

Oj, hoppsan! Blev så ivrig att jag inte tänkte ett steg längre tongue  Men hittade den här: http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=17886717
Visst borde man kunna ta airbagen från min nuvarande ratt och använda den till aeroratten? Får nog ringa någon verkstad imorgon och kolla priser smile

/Therese

OEM <3
6 957 Inlägg
9 juli 2009
TessGTI skrev:
Bjork skrev:
TessGTI skrev:

Tack! smile

/Tess

Oj, hoppsan! Blev så ivrig att jag inte tänkte ett steg längre tongue  Men hittade den här: http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=17886717
Visst borde man kunna ta airbagen från min nuvarande ratt och använda den till aeroratten? Får nog ringa någon verkstad imorgon och kolla priser smile

/Therese

Har för mig att det lirar ja smile

Mvh

OEM <3

2 077 Inlägg
9 juli 2009
Har du köpt dig en saab wink ja d va väl inte en dag försent big_smile haha
ska du ha golfen kvar då?

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

744 Inlägg
9 juli 2009
Hej!
Aero-ratten med aluinlägg, kom inte den -06? 
Jag köpte en Aero-ratt till min för ett tag sen, den kommer från en -06:a, därför måste jag även köpa airbag från en -06:a eller -07:a, det är andra fästen för dom.

Kan åxå rekommendera Speedparts, trevliga att ha att göra med och snabba leveranser.
Har även handlat från streetgear.se och partsforsaabs.com även där bra service.

Vet inte hur din bil ser ut men större fälgar och en sänkning är ju två säkra kort.
Skulle vara kul att få se hur den ser ut.

Vad har du för planer för bilen? små modifieringar för att göra den mera personlig eller lite ombyggnadtion av det mesta?

Mest i vägen.
205 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Jag svarar på frågorna senare, måste iväg till affären innan dom stänger wink
Ska försöka ta lite kort medan jag ändå är vid bilen smile

302 Inlägg
9 juli 2009
TessGTI skrev:

/Therese

Grattis till bilen.

Den ratten du länkar till kan du inte använda då den är från en 03:a
Du måste hitta en ratt från 06 och framåt. Din airbag passar inte på dom tidigare.

Edit: sent inlägg men så går det när man kollar på tv big_smile
Senast redigerat av -Rickard- (9 juli 2009)

OEM <3
6 957 Inlägg
9 juli 2009
-Rickard- skrev:
TessGTI skrev:

/Therese

Grattis till bilen.

Den ratten du länkar till kan du inte använda då den är från en 03:a
Du måste hitta en ratt från 06 och framåt. Din airbag passar inte på dom tidigare.

Edit: sent inlägg men så går det när man kollar på tv big_smile

Nu blev jag fundersam.."Jimmu" nämner ju att den kom -06 vilket jag också trodde?
Fanns V6 Aeron -03? tror inte de va? tänkte om den hade den ratten..

Men jag tror mer på "Jimmu"s teori, tänkte inte så långt tongue

Knepigt att bildemontering lägger in den som en -03:a

Aja, Sänkning 30-45mm runtom och ett par fina 18-20" (med ET runt 35 som fyller ut hjulhusen lite)
så är den väldigt grann smile

OEM <3

744 Inlägg
9 juli 2009
Är skapligt säker på att Aero ratten kom -06.
Vi kan sammanfatta det så här:
Aeroratten som vi kan kalla den kom -06, du behöver då en airbag som är kommer från -06 eller nyare.
En ratt som kommer från en -03:a -05:a måste även ha en airbag som kommer från -03:a -05:a.

Så du kan ta din befintliga airbag och montera i aeroratten, däremot så kan inte jag flytta över min aibag från -05:an till Aeroratten jag löpte  från -06.

Hoppas jag kunnat reda ut det här.

Så i ditt fall räcker det med att köpa en ny ratt smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juli 2009
Vet inte om du har upptäckt det än men på nyckeln så har du en knapp med ett rakt streck på, sen gör samma sak som "follow-me-home", fast du kan använda den även när du går till bilen. smile Om du håller inte den istället för att trycka till på den så aktiveras ett överfallslarm (har lyckats med det ett antal gånger med nyckeln i byxfickan, blir lite rädd varje gång).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Mest i vägen.
205 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Nu har jag lagt in bilder på bilen, så nu kan ni kika smile
Tanken jag har med bilen är att hålla den stilren men ändå med detaljer som får folk att vrida på huvudet wink Dvs 18" hjul, sänkning, lacka motorhuven (tänkte mig två tunna ljusgråa linjer som går på ena sidan, svårt att förklara...) och annat smått som kan tänkas finnas. Så tack alla som skickar länkar till olika bilsidor, jag går igenom alla smile

Sov gott!

Ps: kan man lacka om plastdetaljer som finns inuti bilen? (och även utanpå?) eller är det svårt att få det att fästa?

744 Inlägg
10 juli 2009
Kanske byta ut Vector paketet mot Aero-pkt?
Hirsch vinge vore också grymt!

302 Inlägg
10 juli 2009
Jimmu skrev:
Är skapligt säker på att Aero ratten kom -06.
Vi kan sammanfatta det så här:
Aeroratten som vi kan kalla den kom -06, du behöver då en airbag som är kommer från -06 eller nyare.
En ratt som kommer från en -03:a -05:a måste även ha en airbag som kommer från -03:a -05:a.

Så du kan ta din befintliga airbag och montera i aeroratten, däremot så kan inte jag flytta över min aibag från -05:an till Aeroratten jag löpte  från -06.

Hoppas jag kunnat reda ut det här.

Så i ditt fall räcker det med att köpa en ny ratt smile

Kollade inte så noga såg bara att det stod 03:a. Hade det varit en sådan så hade det inte passat smile
Men som sagt, skroten har lagt in den fel big_smile

Sök