3438
Sök

Volvo 440 2.0s -95 Knarr i framvagn.

2 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Min framvagn knarrar, framförallt när det är varmt ute men även annars.
Besiktingen stod det, Bra att veta: länkarmslagring, fram vänster, främre, glapp(Snart ett år sedan)
Snackade med en mekaniker lite snabbt som jag tänkt gå till(billig men har semseter nu) sa att det antagligen var spindelleden som behövde bytas.

Tänkte om någon visste exakt vad det är för problem.

Det är framförallt i svängar i lägre hastigheter, men även vid inbromsningar, och till och med när man rör sig i stillastående nu, så det blir värre.

Tänkte om man kunde fixa själv vore det bra, inte lust att slänga ut en förmögenhet på en 11000 kr bil:P

Tack på förhand!
Senast redigerat av 205Badger (9 juli 2009)

62 Inlägg
9 juli 2009
Kanske värt att testa byta den där länkarmslagringen då? Det mesta i framvagnen är skit på dom där bilarna, så det är rena lotteriet att gissa sig till vad det kan vara om man inte hört ljudet med egna öron.
Men ska jag ändå ge mig på en gissning, så lägger jag nog rösten på ett krängningshämmarstag, sitter
kulleder i varje ände på dessa och dom är ganska hård förbrukningsvara på likväl de framhjulsdrivna
"vanliga" Volvobilarna som dom där "Volvo/Renault ihopplocken".
Senast redigerat av Ullebubbe (9 juli 2009)

2 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Tack för hjälpen, det har liksom prioriterats bort i mitt huvud att byta den eftersom det stod Bra att veta bara.
Behöver man byta hela länkarmen eller kan man byta bara själva lagringen?, har försökt kolla runt lite på forumet, lite olika svar då.
Behöver man göra en hjulinställning?, också olika svar där.

62 Inlägg
11 juli 2009
Jag har aldrig råkat ut för en länkarmslagring, är ärligt talat lite osäker på vad det är. Men förmodar att det
är någon bussning i länkarmen? Jag vet inte hur det är ställt med just den modellen, men volvo 850 - 95 och nyare får man byta hela länkarmen på om tex spindelleden är kass. Får hoppas någon mer kunnig har ett bättre svar att ge dig... Angående hjulinställning ska man väl som grundregel alltid göra en hjulinställning, men är man lite försiktig och inte bänder och bankar allt för hårt samt att det är en "slit och släng bil" med
lite halvdana däck, kan man nog med gott samvete skippa det!
Senast redigerat av Ullebubbe (11 juli 2009)

Sök