BlackFear skrev:
DoomDevil skrev:
De är allt annat än lättsålda p.g.a. att de är svindyra att hålla. Både försäkring, skatt, reperationer och bensinförbrukning.
Å andra sidan så finns det få bilar man åker mer kungligt i
För att inte snacka om vilket as till motor..
Lite svårt att värdera dom med tanke på att de är svårsålda. Men om den är svensksåld och alla servicepapper finns, den är i bra skick och allt så max 70k för en som rullat så pass långt.
Det är med andra ord inga pengar för en bil som kostade över miljonen ny...
Personligen skulle jag avråda dig från att köpa. Morsan puttrar omkring i en 750ial -95:a, och jag har tappat räkningen på hur många gånger hon fått ringa bärgare. Nu senast från besiktningen
Ändå har den inte ens gått 13.000 mil än...
Om du ska köpa så gå efter denna lista:
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E38/Följande saker vill jag poängtera:
Rost (rostar nästan som en gammal japan. Kolla bagageluckans nederkant, kanten till hjulhusen och dörrarna)
Bultarna till fäste för oljepumpen (standardfel för BMWs V8 & 12:a, bultarna smäller och då smäller kedjan till pumpen)
En liten anekdot också; morsan small bultarna på sin oljepump, varvid bmw-verkstan skulle ha 45.000kr för att reparera. De sa att man var tvungen att plocka isär hela motorn... Sen erbjöd de henne att de kunde köpa bilen för 7.500kr om jag inte ha fel för mig (va nån summa däromkring).
Gissa vad svaret blev?
Hon polisanmälde tyvärr aldrig, men för ~5.000kr hos en vanlig bilmeck så var det reparerat och klart utan att plocka isär motorn givetvis... (fick dock plocka oljetråget)
här har vi en som vet vad han snackar om, tackar och bugar för svaret, luter mer åt att jag skippar denna bil. orkar inte köpa en massa svindyra delar till denna bil, som dessutom verkar vara en riktig rosthög.. men som sagt säljaren sa att den var i bra skick men vågar inte riskera köpet nu när man har läst ditt inlägg.
Tycker ett måndagsex som krånglar vid 13k mil (garanterade?) skall vägas mot alla de bilar som rullat och rullar långt. Att avfärda 750i som en krångelbil är bara löjligt och tyder på att man inte vet vad man pratar om, men mycket riktigt är den inte direkt billig att äga.
7-serien är Bmws flaggskepp, och precis som konkurrenterna gjort har de tryckt in sin senaste teknik och använt bilen som en plattform för att visa vad de kan. Detta är förstås inte någon vidare bra idé när det gäller reservdelspriser och ägandekostnader, men de kunder som köper en ny bil i denna klassen bryr sig oftast inte om sådant. När bilen sedan blir äldre köps den av folk som tror sig ha råd, när de sedan märker hur mycket dessa bilar kostar att äga säljer de den eller behåller den men kostar inte på den den vård den behöver eftersom de inte har råd. Därför finns det många bedagade lyxbilar i dåligt skick och ofta med väldigt många ägare.
Att många märkesverkstäder, Bmw som andra märken, beter sig som skit är ingen direkt nyhet. Tyvärr är man ofta piskad att hålla sig till dem ändå, då bilens garanti hänger på detta. När man som ägare är fri från detta tvång är det oftast lämpligast att leta upp nått annat, speciellt runt Bmw finns det många duktiga personer. Ibland har de blivit godkända av *märke* själva, ibland inte. Men det är både bättre service och lägre priser hos dessa, det gäller bara att finna en man kan lita på.
Även när det gäller rostskydd verkar ovanstående bil vara ett måndagsex, E38 toppar kanske inte listan när det gäller rostskydd med har rent statistiskt klarat sig lika bra eller något bättre än medelbilen
Allt ovanstående gör att man bör ta sig en rejäl funderare innan man köper en bil i den här klassen, och när/om man bestämt sig gäller det att gå igenom sitt tilltänka objekt minutiöst. Men att en 750i E38 skulle vara ett dumt köp eller något att undvika är skitsnack.
Är du ute efter en sådan bil och har råd, köp den eftersom det är en helt annan klass på bil än vad de flesta är vana vid. Personligen hade jag förmodligen valt en 740i, V12an är härlig men V8an gör bilen nästan lika snabb med avsevärt billigare att äga och framför allt underhålla.
Vill du inte ta risken eller tycker inte du finner ett exemplar du vågar satsa på är en "vanlig" bil som Bmw 5-serie (eller A6, E-klass beroende på vilket märke man är ute efter) ett bra alternativ. När det gäller ägandekostnader är dessa rent ut sagt billiga jämfört med storebror, men när det gäller lyxkänsla skiljer det lika mycket.
Rätt 750i är en mycket driftsäker och bekväm bil, tror du det exemplar du hittat kan vara "rätt" tycker jag du skall ta en titt. Är det fel exemplar tycker jag du skall leta vidare om det verkligen är en bil i denna klassen du är ute efter och inte lyssna till ett skrämsel råd på ett forum.
PS, värdera bilen kan du göra på
www.teknikensvarld.se/bilpriser Kom ihåg att du kan pruta en bra bit under det värde du får ut, en lyxbil med V12a är inget lättsålt i dåliga tider.