Hej. Jag har en Passat 2,0 -95 där jag har för höga värden på CO-halt tomgång för hög "CO 4,1 (0,5)" HC-halt tomgång för hög "HC 208 (100)" och CO -halt förhöjd tomgång för hög "CO 2500 0,5 (0,3)" Kan detta bero på att avgassystemet har läkage som inte syns men hörs om man håller för vid slut-röret. För Lambda värdet är inom normen dvs inget fel på den. och snälla kom med åtgärds tips inga fusk tips, så som att tanka med E85 eller spä ut bensinen med olja eller K-sprit.
Har du någon felkod på den? Går den normalt annars?
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Det enda värdet som ett avgasläck påverkar är just lambda värdet så om det ligger på 1.00 så är det nog nåt annat som spökar. Och om bilen går lika bra eller kanske till och med lite bättre än förr så kan det nog va så att det är katalysatorn som är sliten. Däremot om den går lite småkonstigt och drar betydligt mer bränsle än förut så är det nog mer troligt att det är någon givare som kukat ur.
Kan vara ngt så litet som en tempgivare som gett sig. Saknar du kallstartsventil så fetar den på via de vanliga spridarna vid kallstart, är tempgivarn för motortempen till styrenheten kass och visar för låg temp tror enheten att motorn är kall och fetar på...
Observera att det KAN vara.....är osäker på just ditt system och pratar bara mer generellt här..
Olja filter och olja bytes i våras innan besiktning, det där med tempgivaren låter bekant. de sitter ju två på den och under den tiden i mitt liv som jag jobba på VW i sthlm på Olofssons Bil hände de ju ett par gånger man fick byta givare till temp för styrdonet. Som ja skrev de sitter ju två en fyr-polig och sen en två-polig