2633
Sök

Jobbigt fel på saab 900 2,0T talladega ( fel kommit tillbaka )

Yrkesförare
135 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
hej.
köpte mig en saab 900 talladega 2,0T - 97 idag å när jag provkörde den så gick den helt perfekt och inget fel på den alls, sen när jag körde hem den så började den hacka om man gasade på låga varv, sen stängde jag av den å sen efter det startade den inte, pillade lite med tändstiften och tändkasseten å efter det så funkade den som innan, hackade ( typ som om den kvävs ).
sen efter kanske 20 min så gick den normalt igen å gick så i en timma sen började den hacka som vanligt ( kvävas)
turbon laddar som den skall ( enligt mätaren ) å det känns å hörs tycker jag att den laddar men den går ändå trögt, som om någon stoppat en banan i avgasröret, växlar jag ner å gasar på så ökar den i hastighet men jävligt segt, lägger jag i en högre så hackar den
tänkte byta tändstift och luftfilter imorgon, kan detta hjälpa?
tändkasseten kan la gå sönder lätt på dom här? är det möjligt det är den?

tack på förhand
Senast redigerat av J0ckeO (22 augusti 2009)

1 036 Inlägg
19 augusti 2009
prova först att byta stiften.. NGK och bara NGK stift i dom smile

Yrkesförare
135 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
bytte stift på den nu och den gick bättre, men hugger fortfarande litegranna men inte lika farligt, jag misstänker verkligen tändkasseten, någon annan som kan ha förslag på vad det kan vara?

69 Inlägg
21 augusti 2009
Har du ingen polare eller nått som åker saab som du kan prova med då? Då får du ju svar på de direkt om det är den som spökar.

Tattoo
21 augusti 2009
Jag hade samma problem. byt/prova med nån annan tänd kassett. köp en ny från saab i såna fall. jag köpte 4st från skroten alla höll mellan 3timmar å några veckor. Kostar lite mera men värt i längden.

27 Inlägg
21 augusti 2009
Hmm, köp en volvo dom har inte de problemen? skitjoobigt problem, har du koll på luftfilter och bränslefilter? finns också gamla historier med att där blir vakuum i tanken pga igensatt avluftningsfilter.
Lycka till!

Life begins when you pass 250 kmh

2 021 Inlägg
21 augusti 2009
SKANE_POWER skrev:
Hmm, köp en volvo dom har inte de problemen? skitjoobigt problem, har du koll på luftfilter och bränslefilter? finns också gamla historier med att där blir vakuum i tanken pga igensatt avluftningsfilter.
Lycka till!

så volvo ha odödliga tändstift?

Yrkesförare
135 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
SKANE_POWER skrev:
Lycka till!

haft tre volvo innan den här å dom krånglade bra mycket mera smile

Yrkesförare
135 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
men felet är åtgärdat smile skaffade en ny tändkasset/di-kasset senare på kvällen å nu går den som den ska igen smile tack för alla svar.

Yrkesförare
135 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
nu är felet tillbaka, men långt ifrån lika allvarligt, den hackar enbart när den är varm, hackar mest vid jämn fart, ej så mycket när jag laddar. men den kan göra det ibland..
jag blev lite arg igår så jag råkade köra 3-4 sekunder på varvstopp i går, detta har säkert något med felet att göra, jag har hört att det är knacksensorn som brukar gå sönder i tändkasseten, stämmer detta? å isåfall kan den ha gått sönder av detta?

Bilmekaniker
235 Inlägg
31 augusti 2009
Luktar det bränd bakelit så är det nog tändkasetten, kan kanske vara soppa pumpen med som börjat suga lite dåligt!

Sök