3466
Sök

Klonkar när jag trycker ner kopplingen - Volvo 740 16v

75 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
Tjena

Som topic säger är när jag trycker ner kopplingen så klonkar det till rätt rejält, tex om jag ligger på 1an på 1500 rpm, o så trycker jag ner kopplingen, så dunsar det eller klonkar det till fint, beroende på hur snabbt jag trycker ner den. Kan inte komma på vad det är som kan låta, är det kopplingen eller vad tusan är det? Det kanske är så de ska va? elr? Har inte kört så många manuella bilar, kanske 2 andra och dom kan jag inte komma ihåg lät så.

Det verkar som att ljudet blir högre desto högre varv motorn har gentemot hur snabbt drivlinan snurrar, kanske en ledtråd?

Just det, klonkar även i bakvagnen ibland när jag svänger och kör iväg också, fast det är väll standard antar jag, vet en som också har de ljudet o han har kört med de så länge han kan minnas

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

1 339 Inlägg
31 augusti 2009
Har också de ljudet i bakvagnen ibland, vet ej va de beror på tongue

62 Inlägg
1 september 2009
Jag har också ett "klonkande" ljud i min bakvagn. (Volvo 740 GLT - 90) Det förekommer oftast i gupp.
Speciellt om det är många smågupp på vägen. Har inte kollat upp det så grundligt än, men kan med 99%
säkerhet säga att det i mitt fall rör sig om stödlagergummit som är slut. Kardanaxeln slår helt enkelt emot
golvet... Ska inte svära på mormors grav att det är samma problem med era åk, men det är helt klart ett
tips om vart ni kan börja kika! (Inte särskilt svårt att byta om man nu tycker att det är roligt att skruva...)
Senast redigerat av Ullebubbe (1 september 2009)

1 339 Inlägg
1 september 2009
Ullebubbe skrev:
Jag har också ett "klonkande" ljud i min bakvagn. (Volvo 740 GLT - 90) Det förekommer oftast i gupp.
Speciellt om det är många smågupp på vägen. Har inte kollat upp det så grundligt än, men kan med 99%
säkerhet säga att det i mitt fall rör sig om stödlagergummit som är slut. Kardanaxeln slår helt enkelt emot
golvet... Ska inte svära på mormors grav att det är samma problem med era åk, men det är helt klart ett
tips om vart ni kan börja kika! (Inte särskilt svårt att byta om man nu tycker att det är roligt att skruva...)

Hmm aa I see, fast för oss är det nog mer när man svänger och kör iväg. Vid gupp eller så hör jag inget

huh?
10 427 Inlägg
1 september 2009
Växellådskudden kan också vara slut, då vibrerar hela växellådan vid koppling osv. Även under drift.
Kan slå i växellådsfästet/balken möjligtvis.

75 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Växellådskudden kan också vara slut, då vibrerar hela växellådan vid koppling osv. Även under drift.
Kan slå i växellådsfästet/balken möjligtvis.

Inga andra symptom än just om jag kopplar snabbt på en låg växel. Annars hur bytar jag denna kudden?

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

Sök