3010
Sök

basbygge i volvo S40 -96 ?

38 Inlägg
26 augusti 2006
Trådstartare
Kör med dubbla tior just nu. Men känns som att det inte är tillräcklig. Lyssnade på en polare med dubbla 12:er och det var en fruktansvärd skillnad. Det är ett helt annat skjut och tryck i bröstkorgen jämfört med mitt ljud. Driver mina med Dls ca12 monoblock.

Såg att det finns nya lådor med dubbla 12:or för under 2000:-. http://www.crutchfield.com
Där det bland annat finns en låda med dubbla mtx Road Thunder subwoofers 12" för $129.99.
Kan det vara ngt? Jag är enbart ute efter så bra ljud och tryck för så liten budget som möjligt.

Tar gärna emot lite tips av er som har större koll på vad som kan vara lämpligt för min s40 sedan.
Nytt, eller begagnat spelar ingen större roll. Nödvändigt att komplettera med 6x9er?. Bandpass,sluten,basreflex ? Det ska vara färdig låda med basar iaf.
Senast redigerat av tiotum (26 augusti 2006)

Det händer att man har smutsiga fötter, med det fötter aldrig att man har smutsiga händer

524 Inlägg
26 augusti 2006
Jag e typ frälst på MTX, de e sjukt bra men sen de där för liten peng kanske MTX inte e så kända för tongue MTX tycker jag e bland de bästa så kör på de!

31 Inlägg
26 augusti 2006
Såhär ser jag det:

Antingen så vill man ha BRA ljud och allt det innebär och isf får man löpa linan ut, dvs satsa på enbart kvalite och inte MDS och annat skit eller så nöjer man sig med lite halvdant ljud och det är precis vad du får för en färdigbyggd låda och personligen tror jag inte att det skiljer sig tryckmässigt när man är nere i den budgetklassen!

38 Inlägg
26 augusti 2006
Trådstartare
Kortison skrev:
Såhär ser jag det:

Antingen så vill man ha BRA ljud och allt det innebär och isf får man löpa linan ut, dvs satsa på enbart kvalite och inte MDS och annat skit eller så nöjer man sig med lite halvdant ljud och det är precis vad du får för en färdigbyggd låda och personligen tror jag inte att det skiljer sig tryckmässigt när man är nere i den budgetklassen!

Det jag undrar över. Om alla i den prisklassen är skit. Det klagas juh bara på mds osv. Men hur är det med dom andra märkena i samma prisklass. Finns kicker begagnat för 2000:- såg jag. Och Mtx nya för 1400:-. Även Cerwin Vega HED 12" som kostar 850:-st. Det må juh var skillnad på mds och cervin vega trots att dom är i samma prisklass.

Aja, hur som helst. Någon som har bra förslag på ljud till s40 sedan. Ngn större betydelse på portad,basreflex och bandpass ?

Det händer att man har smutsiga fötter, med det fötter aldrig att man har smutsiga händer

1 634 Inlägg
27 augusti 2006
Det kan nog blir svårt att få dubbla 12:or med både bra tryck och finlir. Bäst resultat får du utav EN bra bas, visst det ser kanske ballare ut med 2st 12:or. Men tänk på detta, när jag lirade espl för första gången hade jag en kicker 10"bas för ca 1100kr + ett Rockford steg som gav 400wrms det kostade ca 2400kr, jag spelade 130,9db. En annan kille spelade 131,1 (Han Vann). Men han körde dubbla MDS 12" minns inte vad han hade för steg, stod 800 på det iaf.

Däremot var inte min bas någo vidare när jag tävlade finlir. Nu däremot kör jag 1st dls UR12" och den är grym till finlir, kommer även upp i runt 131db, samma steg som innan, men basen kostar iofs lite mer också, listar runt 3600kr.

Vilket steg skall du köra med, det är nästan viktigare än basen. Har du redan steget, be om att få slänga in olika demo-baslådor och testa dig fram.

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
27 augusti 2006
Kom på en sak till. Tänk på att det skiljer sig grymt mycket mellan olika lådor. Tycker du att dina basar slår igenom vid högt pådrag, testa att minska volymen på lådan, eller så kan du porta den. I en S40 måste du nog dra in 1-2 portar genom hatthyllan från baslådan, eller om du vänder på lådan och öppnar upp skidluckan. kolla på www.multimedia-import.se Dom säljer Orion. Ganska okänt märke för många, men de som hållt på ett tag känner till de. Grymt bra kvalitet. De kanske inte specar så mycket men det är inte intressant.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Solfilmsmontör
947 Inlägg
27 augusti 2006
Förlått om jag lånar tråden lite men är det någon som har beställt på http://www.crutchfield.com ? Om så är fallet hur mycket har frakten kostat?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 631 Inlägg
27 augusti 2006
Kornz skrev:
Förlått om jag lånar tråden lite men är det någon som har beställt på http://www.crutchfield.com ? Om så är fallet hur mycket har frakten kostat?

Crutchfield skickar väl inte hit?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök