anandersson skrev:
Är detta ett rätt förfarande?
Mja, minst......En koxad motor har förmodligen även problem på andra ställen än i toppen.
Jag har ingen större erfarenhet av VW:s problem även om jag har hört talas om de, men däremot SAAB....
Där bör man ta ned oljesumpen och rengöra sump + tråg då det brukar vara igensatt.
anandersson skrev:
Varför är en så väl servad bil så koxad?
Servad med rätt intervall?
Servad med rätt olja?
Tar man erfarenheten med SAAB igen är problemet att de kan suga i sig oljan mellan servicarna. Är man då som ägare av typen att man inte kollar oljan åker man runt med extremt lite olja i systemet.
Denna olja får då utstå rätt mycket med att försöka kyla, ta upp smuts osv.
Man sliter alltså ut oljan fort och den gör sitt jobb sämre.
anandersson skrev:
Varför var kamkejdesträckaren totalt nedsliten, koxens fel?
Själva sträckaren känns konstrigt att den skulle vara nedsliten men däremot släpan som sträckaren spänner med kan vara möjligt.
Kamtransmissionen har ingen egen smörjkanal, dvs den smörjs inte separat utan genom stänksmörjning.
Kör man med lite olja stänker det mindre och transmissionen tar stryk.
Detta kan (igen med erfarenheten ifrån SAAB) gå ganska fort......
anandersson skrev:
Är det något annat som behöver bytas?
Är spännarens släpa helt slut är säkert de andra släperna oxo dåliga. Har släporna "gått torrt" har även kedjan gjort det och då är dreven oxo slut.
Man byter normalt sett hela skiten om det är dåligt.....
Lycka till!