3337
Sök

Koxad vw Passat motor, tacksam för lite råd

7 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#1
Köpte en vw Passat -00, 1,8t 20v för ett par månader sedan. Bilen hade gått 14.000 mil och hade fullständig service dokumentation
Efter ca: 400 mil stannade bilen med ett hiskeligt oväsen och gick inte att starta igen.
En bilfirma på främmande ort undersökte bilen och gav följande omdöme:

"Vår mekaniker tog då in bilen kom fram till följande fel "efter lyftning av ventilkåpa såg man att kamkejdesträckaren var totalt nedsliten & detta gjorde i sin tur att kamaxlarna blev felinställda. Risken är då väldigt stor att kolvarna går i ventilerna. Orsaken till detta problem var att motorn hade mycke oljebeläggningar (koxad) vilket vår mekaniker tyckte var väldigt konstigt med tanke på att bilen var väl servad".

Firman varifrån jag köpt bilen åtog sig att ta hem bilen och reparera den. Det visa sig att en ventil hade gått i kolven och skulle bytas, bytas skulle också kamkejdesträckaren. Toppen skulle lämnas in för att bli av med "koxen".
Är detta ett rätt förfarande?
Varför är en så väl servad bil så koxad?
Varför var kamkejdesträckaren totalt nedsliten, koxens fel?
Är det något annat som behöver bytas?
Tacksam för tips och råd.

Anders

5 710 Inlägg
28 oktober 2009
#2
anandersson skrev:
Är detta ett rätt förfarande?

Mja, minst......En koxad motor har förmodligen även problem på andra ställen än i toppen.
Jag har ingen större erfarenhet av VW:s problem även om jag har hört talas om de, men däremot SAAB....
Där bör man ta ned oljesumpen och rengöra sump + tråg då det brukar vara igensatt.

anandersson skrev:
Varför är en så väl servad bil så koxad?

Servad med rätt intervall?
Servad med rätt olja?
Tar man erfarenheten med SAAB igen är problemet att de kan suga i sig oljan mellan servicarna. Är man då som ägare av typen att man inte kollar oljan åker man runt med extremt lite olja i systemet.
Denna olja får då utstå rätt mycket med att försöka kyla, ta upp smuts osv.
Man sliter alltså ut oljan fort och den gör sitt jobb sämre.
anandersson skrev:
Varför var kamkejdesträckaren totalt nedsliten, koxens fel?

Själva sträckaren känns konstrigt att den skulle vara nedsliten men däremot släpan som sträckaren spänner med kan vara möjligt.
Kamtransmissionen har ingen egen smörjkanal, dvs den smörjs inte separat utan genom stänksmörjning.
Kör man med lite olja stänker det mindre och transmissionen tar stryk.
Detta kan (igen med erfarenheten ifrån SAAB) gå ganska fort......

anandersson skrev:
Är det något annat som behöver bytas?

Är spännarens släpa helt slut är säkert de andra släperna oxo dåliga. Har släporna "gått torrt" har även kedjan gjort det och då är dreven oxo slut.
Man byter normalt sett hela skiten om det är dåligt.....

Lycka till!

MVH Jonas
..............

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
28 oktober 2009
#3
koxad olja är inget ovanligt fel på 1.8T, har av just den anledningen alltid valt 1500 mila service på min istället för longlife som kan sträcka sig ända upp till 3000 mil vilket åtminstone i mitt huvud rimmar illa med liten turbomotor. longlife oljan har även nån förmåga (har jag hört) att samla på sig föroreningar som lätt klumpar ihop sig i oljan och sedan kombinerat med koks kan ställa till med än mer problem, till 1500 milaservice (kallad "grundservice" på VAG) är oljan av en annan typ som inte har denna egenskap med klumpade föroreningar, men detta är som sagt bara något jag hört talas om. var även av denna anledning jag tog ner oljetråget och rengjorde sugsilen på min motor direkt när jag köpt den, just i min hade ingen koks att tala om samlats i silen, men hellre lägga lite tid på att plocka isär och göra rent än en skuren turbo eller ännu värre en rasad motor. att efterkyla turbon nån halvminut efter körning ska man ju heller inte fuska med på någon turbomotor, oavsett märke.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

2 337 Inlägg
28 oktober 2009
#4
Tommy79 skrev:
Passat 1,8T 20v
Är de kamkedja på dom? Trodde de var kamremm på vw 1,8T & kedja på V5 & VR6 osv men man lär sig någe nytt varje dag.

Nej, mig veterligen är det kamrem på VAG:s 1.8T, inte kedja. Så du trodde rätt.

Edit: Tankevurpa från mig (se inlägget under).
Senast redigerat av Sarge (28 oktober 2009)

Administratör
2 978 Inlägg
28 oktober 2009
#5
Det sitter en kedja mellan kamaxlarna för kamremmen driver bara den ena kamaxeln....

Man bör ju byta oljepump och skrapa rent i tråget osv... Vet inte om det finns nån typ av rengörning man kan köra motorn med och byta olja några ggr. Jag tror att en del av koxen tillskrivs att man inte låter turbon kylas efter att man kört och det gör att oljan som ligger i turbon bränns bla. Vilket fall blir det ju nya kamaxlar kedja sträckare ventiler kamrem oljepump och allmän rengörning, sen får man se om motorn funkar som den ska....

ops glömde skriva det att orsaken till haveriet är troligen att kox kommit in i oljepumpens övertrycksventil och det har resulterat i att motorn gått med för högt tryck och det gör att sträckare som är tryckstyrd helt enkelt lägger ett massivt tryck på kedjan som käkar sönder kamaxalarna och så rasar hela härligheten....
Senast redigerat av Goffen (28 oktober 2009)

En kopp av den svarta såsen...

7 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#6
Goffen skrev:
Det sitter en kedja mellan kamaxlarna för kamremmen driver bara den ena kamaxeln....

Man bör ju byta oljepump och skrapa rent i tråget osv... Vet inte om det finns nån typ av rengörning man kan köra motorn med och byta olja några ggr. Jag tror att en del av koxen tillskrivs att man inte låter turbon kylas efter att man kört och det gör att oljan som ligger i turbon bränns bla. Vilket fall blir det ju nya kamaxlar kedja sträckare ventiler kamrem oljepump och allmän rengörning, sen får man se om motorn funkar som den ska....

ops glömde skriva det att orsaken till haveriet är troligen att kox kommit in i oljepumpens övertrycksventil och det har resulterat i att motorn gått med för högt tryck och det gör att sträckare som är tryckstyrd helt enkelt lägger ett massivt tryck på kedjan som käkar sönder kamaxalarna och så rasar hela härligheten....

Tack, det låter faktiskt riktigt logiskt AA

460 Inlägg
29 oktober 2009
#7
problemet är att det sätter igen silen i pumpen med kox så att kedjan mellan kammarna inte får nog med oljetryck. Det är ett vanligt fel på vag bilarna med 1.8t motorn.

Administratör
2 978 Inlägg
29 oktober 2009
#8
Läste du nått av det jag skrev pilsk?

En kopp av den svarta såsen...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 oktober 2009
#9
Goffen skrev:
Vet inte om det finns nån typ av rengörning man kan köra motorn med och byta olja några ggr.

Tror det var Bilstein som tog fram nån typ av "engine-flush" eller vad de nu kallade det, enkelt beskrivet som en dialysapparat man kopplar till motorn med en slang till oljepluggen i tråget och en till hålet där filtret sitter och sedan spolade de nån typ av rengöringsmedel i olika faser genom motorn som skulle ta bort sot, skit, koks etc. De hade nån typ av register på hemsidan där man kunde se vilka verkstäder som hade apparaten, vet inte om det finns kvar fortfarande dock.

edit: hittade registret. http://www.engineflush.biz/verk.asp
om det funkar eller ej är jag dock inte rätt person att svara på
Senast redigerat av TS_quattro (30 oktober 2009)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Administratör
2 978 Inlägg
1 november 2009
#10
Dom bilarna jag bytt oljepump osv på pga kox har man fått ta en kniv och skrapa bort koxet från trågväggarna..... Men jag har hört att det finns medel som löser upp det så sett dock inget jag heller har provat själv....

En kopp av den svarta såsen...

Mr. AUDI !
642 Inlägg
1 november 2009
#11
Kox e vanligt på 1,8T bilarna, o de e just PGA Longlife servning, Personligen köper jag hellre bilar som ej är longlifeservade utan bilar som oljan bytts var 500-1000mil, själv slår jag alltid i medel som rengör på tomgång i 10min innan jag slår ut gamla oljan just för att försäkra mig om att allt i motorn blir så rentgjort som möjligt utan större ingrepp..

Four Rings To Rule Them All!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök