3439
Sök

Hur ska man täta en baslåda som bäst?

34 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
Hej! smile
jag undrar hur man kan täta en Baslåda som är uppdelad i två lådor fast som en enda stor låda?
har ju börjat bygga ihop den men kan man täta med något extra eller räcker det med att bara limma och skruva ordentligt?

Tips på allt är jag glad för smile

finns det något sätt att få så bra ljud som möjligt när man bygger själv? typ som koppla på samma kanal eller delad m.m.

Mvh Bråne

471 Inlägg
10 november 2009
tejp? heh ne skojja men de finns ju sånthär lim till bilrutor som man kan använda och sånadär saker du vet på dom där större tuberna? smile vet inte de exakta ordet nu men ja de är nått lim där iaf smile kolla runt på byggföretag och liknande ! smile

Skiiit du nedde ! ;)

471 Inlägg
10 november 2009
koppla inte allt på samma kanal om du har ett flerkanaligt slutsteg. säg att du har fyra kanaler på ditt slutsteg. och sen så har du 2st 69or och en bas. då gör du ju så att du kör basen bryggad och sen så kör du 69orna var för sig smile om det går att ha så förståss men de tror jag väl smile

Skiiit du nedde ! ;)

34 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
240boy skrev:
tejp? heh ne skojja men de finns ju sånthär lim till bilrutor som man kan använda och sånadär saker du vet på dom där större tuberna? smile vet inte de exakta ordet nu men ja de är nått lim där iaf smile kolla runt på byggföretag och liknande ! smile

okej men räcker det typ att limma i skarvar så ska det täta ganska bra alltså?
jag kan ju säga att jag är ingen proffsbyggare så allt är väl inte proffs gjort med lådan.....
men för att täta så mcyket som möjligt av de små hål så kan det väl räcka?
hur dåligt ljud kan det bli annars om det inte är fullt så tät? tongue

6 Inlägg
10 november 2009
lim å tät finns, är liknande silikon. ja skulle nog ha kört med det i alla skarvar wink

34 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
240boy skrev:
koppla inte allt på samma kanal om du har ett flerkanaligt slutsteg. säg att du har fyra kanaler på ditt slutsteg. och sen så har du 2st 69or och en bas. då gör du ju så att du kör basen bryggad och sen så kör du 69orna var för sig smile om det går att ha så förståss men de tror jag väl smile

okej men jag har 2x12" i baslådan och ska nog separera de för att få bäst ljud....

34 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
sweetdude86 skrev:
lim å tät finns, är liknande silikon. ja skulle nog ha kört med det i alla skarvar wink

okej men då hoppas jag att det borde räcka för att få ett bra ljud smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2009
En otät låda låter skräp, speciellt om den ska vara sluten. Blåsljud och fladder brukar det bli och de är inge kul, så se till att täta riktigt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
10 november 2009
Finn lim som bygger en del, kan vara bra om sågningen inte är 100% rak.  PL-400 är ett skit bra lim som bygger och gör det helt tätt!  Använd rikligt av det så kommer det bli helt tätt=) Kolla gärna i mitt galleri på mitt första bygge, och se hur jag tätade.

560 Inlägg
10 november 2009
Använd rikligt med lim när du spikar/skruvar samman lådan och lägg sedan strängar inuti lådan i alla skarvar, då blir det tätt och bra kan jag lova.

Vill man inte sedan att lådan ska "andas" (SPL) så plastar man inuti lådan, då blir det tätt och fint...

Brone skrev:
240boy skrev:

okej men räcker det typ att limma i skarvar så ska det täta ganska bra alltså?
jag kan ju säga att jag är ingen proffsbyggare så allt är väl inte proffs gjort med lådan.....
men för att täta så mcyket som möjligt av de små hål så kan det väl räcka?
hur dåligt ljud kan det bli annars om det inte är fullt så tät? tongue

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

372 Inlägg
11 november 2009
Mitt tips är.
Köp en tub pl400
Limma och skruva ihop lådan. Dra sen strängar med pl-400 i alla skarvar så du ser att det täcker skarvarna. Så länge du inte slarvar har du en tät låda.
sen kan det vara smart att lägga ett lager silikon runt själva högtalarskarven när du monerar högtalarna. (silikon är enklare att få bort om du t.ex ska sälja högtalarna, pl400 får du skära bort från högtalarna tongue

2 914 Inlägg
11 november 2009
jag använde superfix ( http://byggkatalogen.byggtjanst.se/img/ … x-webb.jpg )
använde mycket lim. sen tog jag och smeta rikligt med lim i varenda skarv. smetade ut limmet så det blev ett "U" i skarven om du förstår vad jag mena. den är då helt tät än tongue

2 665 Inlägg
11 november 2009
Ja PL400 är grymt bra om bitarna inte passar så bra.

Men har du köpt färdig kapat från byggmarknaden så ska det räcka bra med trälim. Om du gjort en bra ritning o deras såg är +/- 0,1mm

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

372 Inlägg
12 november 2009
Inte för att göra dig besviken men jag har jobbat på en bygghandel och där var det då ingen +/- 0,1mm såg. Många byggfirmor har inte mycket bättre än att man får kontollmäta med måttstock innan man sågar.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
12 november 2009
Martinfyhr skrev:
Inte för att göra dig besviken men jag har jobbat på en bygghandel och där var det då ingen +/- 0,1mm såg..

Jag har.. big_smile

fan va gött de e med riktiga maskiner.. hihi

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
12 november 2009
Tokken skrev:
Martinfyhr skrev:
Inte för att göra dig besviken men jag har jobbat på en bygghandel och där var det då ingen +/- 0,1mm såg..

Jag har.. big_smile

fan va gött de e med riktiga maskiner.. hihi

O du jobbar mkt med spån/mdf? big_smile Är det inte mest Akrylplast?

Men som tidigare skrivit så duger det gott med trälim i skarvarna, sen kan man ju måla eller plasta insidan om man ska va riktigt noga.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 november 2009
Mitt tips är JÄMNA kanter och rikligt med lim.

Precis om Jimmy sade wink
Senast redigerat av Lonefox (12 november 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök