2839
Sök

Köpråd bil (obs saab som gäller

671 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#1
hoj  blir nog billigast och bäst att byta ut min  saab900s 2.3..   
är ju sugen  på en  chippad såklart men också en som håller  prismässigt får väl vara 30.40.000  ca 02a årsmodell  är det  9-3 som gäller  gäller  eller 900se ska ha turbo denna gång  alla fall

den får vara orginal för min del. vilken av saabarna är minst sjuka
Senast redigerat av karlsson_1984 (10 november 2009)


671 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#2
hur är växellådorna och det övriga på  en ww passat 1.8  01-


Forummoderator
26 389 Inlägg
10 november 2009
#3
karlsson_1984 skrev:
hur är växellådorna och det övriga på  en ww passat 1.8  01-

Eh..var ju Saab du ville diskutera?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 november 2009
#4
Skulle satsat på en 9-5 istället för en 9-3, och kanske hellre en 9-5 än en Passat eftersom du (enligt rubriken) verkar fäst vid märket?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Chef
379 Inlägg
10 november 2009
#5
Lätt en 9-5:a, 9-3:an upplever jag som vinglig och ostabil. Detta gäller såklart standardbilar och inte sänkta eller på något annat sätt förbättrad i väghållning.

Priserna är ungefär detsamma på 9-3 och 9-5.

Därefter beror det på hur mycket effekt du vill ha.
2.0t har upp till 185 hk original, och vad jag förstått så är det minst problem med 2.0 litersmotorn, det kan vara helt obefogat, men som det verkar så är det 2.3:an som haft problem med kolvar och vevhusventilation på motorerna före -05

Dock så ska motorerna vara utbytta, men det är ingen garanti.

Eller köp en 9-5:a med rasad motor, dom är billiga, sen köper du en motor från tex en 9000 96-98 och monterar i och byter ventilkåpan.

Eller renoverar 9-5 motorn och får problemen åtgärdade på motorfirman. kostar väl en slant, men då vet du i alla fall vad du har.

Själv så är jag inne på de sistnämnda, få tag på en 9-5:a med rasad motor och montera en 9000 motor i den.

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 november 2009
#6
Ta en og9-3 98-99 så får du en t5 motor och en bil som är lite mer uppdaterad än ng900 smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

671 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#7
AirOne skrev:
karlsson_1984 skrev:
hur är växellådorna och det övriga på  en ww passat 1.8  01-

Eh..var ju Saab du ville diskutera?

mm hade saab som  första bil  och är härliga att köra men har fastnat lite för passaten också om jag ska vara ärlig.. så jag tänkte bara om det var lång livslängd på grejerna


671 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#8
Chrille74 skrev:
Lätt en 9-5:a, 9-3:an upplever jag som vinglig och ostabil. Detta gäller såklart standardbilar och inte sänkta eller på något annat sätt förbättrad i väghållning.

Priserna är ungefär detsamma på 9-3 och 9-5.

Därefter beror det på hur mycket effekt du vill ha.
2.0t har upp till 185 hk original, och vad jag förstått så är det minst problem med 2.0 litersmotorn, det kan vara helt obefogat, men som det verkar så är det 2.3:an som haft problem med kolvar och vevhusventilation på motorerna före -05

Dock så ska motorerna vara utbytta, men det är ingen garanti.

Eller köp en 9-5:a med rasad motor, dom är billiga, sen köper du en motor från tex en 9000 96-98 och monterar i och byter ventilkåpan.

Eller renoverar 9-5 motorn och får problemen åtgärdade på motorfirman. kostar väl en slant, men då vet du i alla fall vad du har.

Själv så är jag inne på de sistnämnda, få tag på en 9-5:a med rasad motor och montera en 9000 motor i den.

såg en 9-5 hos en bilfirma för 39.000  årsm 01 2.0t sedan.   och jag kommer nog åka orginal till en början.. så då är turbo välkommet utifall att.

hörde också nån gång att det var just nån modell av saab  och att det var växellådor som rasa  hit å dit  och lite andra fel men jag minns inte vilken men nu vet jag lite mera  om  den  som möjligtvis är bättre smile    troligtvis så kommer jag väl trimma  när det finns pengar för det  chippning då
Senast redigerat av karlsson_1984 (13 november 2009)


2 021 Inlägg
14 november 2009
#9
karlsson_1984 skrev:
hörde också nån gång att det var just nån modell av saab  och att det var växellådor som rasa  hit å dit  och lite andra fel men jag minns inte vilken men nu vet jag lite mera  om  den  som möjligtvis är bättre smile    troligtvis så kommer jag väl trimma  när det finns pengar för det  chippning då

ingen av de lite äldre saabarna har nå vidare växellådor, men dom rasar inte hit och dit på en hyffsat original bil, myt påhittad av saabhatare som "hört" nån som rasat en låda och helt plötsligt går det inte o åka Saab för då får man byta låda 3 ggr om året.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2009
#10
Tja, växellådorna på Saab hör inte till de slitstarkaste du kan hitta. Men kör du som normalt folk så rasar inget om det inte var buskört tidigare. Köp en Saab som känns ok och kör som normalt folk (normalt bilintresserat folk tänker på lådan, motorn, oljetemp osv. I alla fall i min värld) så är det inget att oroa sig för smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

671 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#11
ok nu känns det lite bättre man ska väl helst försöka hitta nån som någon äldre person haft då. tack för svaren



Sök