3472
Sök

Kupefläkt problem volvo 850 fläkten funkar på direkt el men inte när den är kopplad i bilen..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#1
hejsan de va så min fläkt dog för 1 tag sen när de va kallt ute den stog på max power 10 minus ute kall bil gick ut och tanka då den fick va på så den kunde få upp värme kommer in i bilen fläkten är stendöd

nu några veckor senare fick jag för mig och kolla upp vad felet är om de va fläkten som va pajj lr ej trodde stenhårt på fläkten då haft liknade problem med 940 ny fläkt funkade kannon sen..
men idag när jag plockade ner den här körde 12 volt +- direkt från batterit och fläkten snurrar som sjävle fan som de aldrig hade varit problem med den...

men den funkar inte när den är ansluten i bilen som den ska vara..
"edit"glömmde även tillägga har kollat / bytt säkringarna oxå de hjälpte inte

skulle gärna vilja ha tips / förslag på hur jag kan fixa detta

//Mattias

finns även bilder på detta ingrepp i projektråden länken nedan
Senast redigerat av MrEricsson (9 december 2009)


130 Inlägg
9 december 2009
#2
en fläkt vi testkörde funka utanför med direktström men inte i när den satt i bilen då va de iaf kolen som va utslitna


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#3
Mr_steff skrev:
en fläkt vi testkörde funka utanför med direktström men inte i när den satt i bilen då va de iaf kolen som va utslitna

så med andra ord kan fläkten vara körd fast den går?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 december 2009
#4
mät om du får ström till fläkten då

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

593 Inlägg
9 december 2009
#5
Roterar den lätt om du snurrar på den för hand?

Om den går trögt så kanske det inte orkar snurra igång på lägre hastighet än just direkt matning med 12v(full fläkt)

Bara en teori smile

//Jerker

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#6
turboforssen skrev:
mät om du får ström till fläkten då

här kollat har el på läge 1-3 nr 4 ingen el alls full speed bytt säkringar för läge nr 4 3-4 gånger nu ingen el på den alls fläkten går på direkt el.. men inte på nått av lägerna i bilen

Jerk-R  skrev:
Roterar den lätt om du snurrar på den för hand?

Om den går trögt så kanske det inte orkar snurra igång på lägre hastighet än just direkt matning med 12v(full fläkt)

snurrar hur lätt och fint som helst


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#7
några fler ider? / vart sitter motståndet?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#8
nu äre så jag hade tråkigt gick ut och prova skiten i bilen dvs koppla in alla kablar och se om de funkade nog fan funkade de på 1-3 av nån konstig anledning

men fullsped steg 4 död ingen el alls fram till den några förslag då jag skulle vilja ha de problemet åtgärdat innan man sätter tillbaka allt


593 Inlägg
10 december 2009
#9
Lustigt.. Vad jag kan minnas så ska just steg 4 ha en separat säkring? Eller är jag helt ute o cyklar? I så fall hade jag börjat mäta lite på den slingan...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#10
Jerk-R skrev:
Lustigt.. Vad jag kan minnas så ska just steg 4 ha en separat säkring? Eller är jag helt ute o cyklar? I så fall hade jag börjat mäta lite på den slingan...

jepp är en egen säkring för nr 4 men den är inte äns pajj finns ingen el alls på nr 4


593 Inlägg
10 december 2009
#11
Låter som att du har fått lite nys på felet, lättast hade ju varit att få tag i ett elschema på bilen så man ser hur det är kopplat och vad som sitter i slingan så att säga..
Jag vill minnas att det finns elschemat i haynes-boken längst bak.. ?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#12
Jerk-R skrev:
Låter som att du har fått lite nys på felet, lättast hade ju varit att få tag i ett elschema på bilen så man ser hur det är kopplat och vad som sitter i slingan så att säga..
Jag vill minnas att det finns elschemat i haynes-boken längst bak.. ?

tyvär så säger inte haynes elscheman mig nånting

och vad jag förstått de så kan inte motståndet va pajj för då skulle han va död på allt utom 4an och skulle fläkten va körd skulle den inte gå alls
alla säkringar är hela
finns el på 1-3 men inte 4 typ så långt jag kommit..


Egen företagare
201 Inlägg
10 december 2009
#13
Brevid kupefläktsmotståndet finns ett relä blått relä på grön sockel,ska visst styra 4 steget

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
10 december 2009
#14
Testa att byta relä, sitter också där bakom handskfacket. Mycket riktigt är det motstånd för läge 1-3, medan läge 4 får fullmatning. Motståndet sitter bakom den "stora" svarta plast biten som är skruvad på sidan av lufttunneln. Kan även vara så att själva brytarna i modulen har gått sönder.

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#15
stylinguffe skrev:
Brevid kupefläktsmotståndet finns ett relä blått relä på grön sockel,ska visst styra 4 steget

vilken sida är de på till höger lr vänster om fläkten ända jag hittat än är 1 grönt relä


nicnir90  skrev:
Testa att byta relä, sitter också där bakom handskfacket. Mycket riktigt är det motstånd för läge 1-3, medan läge 4 får fullmatning. Motståndet sitter bakom den "stora" svarta plast biten som är skruvad på sidan av lufttunneln. Kan även vara så att själva brytarna i modulen har gått sönder.

mmm får försöka hitta de där relät bara hittat 1 grönt än...

mm får kolla lite nogare när jag forsätter i helgen måste ut nu och sätta ihop allt provesoriskt så man kan köra bilen utan och hänga ut ace ventura style


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök