3344
Sök

Brygga/inkoppling bas/slutsteg

10 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
så min fråga är går det att brygga det hära?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-bas.jpg
bra bild jagvet så ser det ut nu

http://data.fuskbugg.se/skalman01/bas2.jpg
så ska man ju koppla men då använder jag ju bara en kanal?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/bas3.jpg
jag undrar om man kan koppla så för att använda båda kanalerna samt om det fungerar

med slutsteget/basen jag har utan att jag har sönder något?

""Portadbaslåda: Dubbla 12-tumsbasar. Polypropylene membran. Känslighet 95dB. Effekttålighet 550W RMS, 1600W max. Total impedans 2ohm. Frekvensomfång 40-200Hz. Kraftig terminal. Material: MDF-board. Mått: B 889mm x H 393mm x D 318mm nedre, 240mm övre.""

""Uteffekt: 2x155W RMS 4ohm, 2x290W RMS 2ohm, 1x590W RMS 4ohm bryggkopplat. 2ohm stabil. 0,02% THD. RCA-in/out. Subsonic filter 20Hz/18dB. HP-filter 25-5000Hz (12dB/okt). LP-filter 40-4000Hz (12dB/okt). Bandpassfilter 50-5000Hz/12dB. Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 75A. Mått: 492x52x230mm.""

så min fråga är går det att brygga det hära?

_OBS_ SKIT I OHM INFORMATIONEN JAG SKREV PÅ BILDERNA DET VART KANSKE FEL?

stahre
22 december 2009
ska gå bra att göra som sista bilden, minus längst till vänster och plus längst till höger
Står det inte typ bridged mellan kanalerna eller liknande?
Senast redigerat av stahre (22 december 2009)

10 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
jo det e det jag tror också, men har hört att man inte kan brygga vilka bas/slutsteg som helst beror på effekt, och vill inte bränna något:P

stahre
22 december 2009
eller vänta nu, det står i beskrivningen att det ska ge ut 550w i 4ohm bryggat läge. Och basarnas impedans som det är kopplat nu är på 2 0hm?

10 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
haha jag kan inte det dära asså:P och vad menas med det isf?smile

Bas älskare
716 Inlägg
22 december 2009
ja det ska funka.. är det enkel eller dubbel talspole på basarna?

10 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
det vet jag inte:P asså jag kan inget om sådan hära, talspole är där man kopplar in plus/minus?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 december 2009
Nej det funkar inte, steget tål inte att belastas meed så låg impedans. Står i stegets information att det är 2Ohm stabilt, men det är garanterat i stereo och inte i mono. Så om du vill utnyttja både steg och basar fullt ut så måste du öppna låda och koppla om, antingen så seriekopplar du basarna och bryggar steget eller så kopplar du en bas per kanal på steget.
Senast redigerat av ChriZtoffer (22 december 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

10 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
okej för köpte dom i ett paket från BRL och dom sa att det skulle spela enormt bra, var dom bara dumma i huvudet alltså? vfr sälja ett åaket tsm om man inte kan använda hela steget lr så?

stahre
22 december 2009
du kan ju använda hela steget, alltså en bas per kanal. Det går även att brygga det om du kopplar om basarna i lådan så den totala impedansen bli 4ohm.

10 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
jajo men man ska väll inte behöva bygga om något när man litar på dom att dom satt ihop ett bra paket...aja handlar aldrig mer på BRL iaf.

10 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
tack förresten för hjälpen!

143 Inlägg
23 december 2009
sweetchill skrev:
jajo men man ska väll inte behöva bygga om något när man litar på dom att dom satt ihop ett bra paket...aja handlar aldrig mer på BRL iaf.

Vad är det för prylar ????

Sen så kan du köra dom i 2ohm stabilt i stereo om jag har förstått din klipp och klistra info.

Sen ang BRL så e dom faaaaan så mycket bättre och proffsigare än sina konkurenter (nämner inga namn)...

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

10 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
www.brl.se sen är det denna baslåpda jag har "GT5-2402BR" du får söka där eftersom det inte fungerar att länka..."SILVERC2" är slutsteget jag har.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 december 2009
stahre skrev:
du kan ju använda hela steget, alltså en bas per kanal. Det går även att brygga det om du kopplar om basarna i lådan så den totala impedansen bli 4ohm.

Skulle bra gärna vilja veta hur man kopplar för att få 4Ohms impedans ut när det är dubbla 4Ohms basar... roll 8Ohm är det som gäller om han seriekopplar basarna, eller så kör han en bas per kanal.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
23 december 2009
ChriZtoffer skrev:
stahre skrev:

Skulle bra gärna vilja veta hur man kopplar för att få 4Ohms impedans ut när det är dubbla 4Ohms basar... roll 8Ohm är det som gäller om han seriekopplar basarna, eller så kör han en bas per kanal.

missade "dubbla 4ohms spolar roll

BMW entusiast
579 Inlägg
23 december 2009
Förstår inte varför BRL rekommenderade det steget till den baslådan och sålde det som paket?

Gå in till dom och säg att du vägrar behöva öppna lådan och koppla om så du kan driva en bas per kanal, har dom sålt det som paket så ska det fan funka utan ingrepp också.
Du får ju JBL GTO7001E för exakt samma pengar, och det steget fungerar hur bra som helst med din baslåda.

"JBLs nya stora GTO mono förstärkare är i år ännu kraftfullare, bara för att klara av att driva den grymma JBL GT5-2402BR baslådan fullt ut." står ju fan på deras hemsida tom. roll

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 december 2009
ChriZtoffer skrev:
Nej det funkar inte, steget tål inte att belastas meed så låg impedans. Står i stegets information att det är 2Ohm stabilt, men det är garanterat i stereo och inte i mono. Så om du vill utnyttja både steg och basar fullt ut så måste du öppna låda och koppla om, antingen så seriekopplar du basarna och bryggar steget eller så kopplar du en bas per kanal på steget.

+1.

Dock är jag fundersam på vad BRL och Mutant har gjort för skillnader i steget eftersom kusinen Carpower Syntex 2/300 klarar att bryggas i 2 ohm mono.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
okej tack så mkt, så jag har mer eller mindre blivit blåst...dragit iväg ett argt mail till dom nu

Sök