4318
Sök

Polo 1.4 VS 1.6

8 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Är en Polo 1.4 -02 en bra bil?
Är den slö jämfört med en 1.6:a? vill inte behöva ligga i röven på en långtradare utan kunna köra om när det krävs.
Vilka vanliga fel har en sån som rullat ca 10000mil? har hört att växellådan är ett problem på polo.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 januari 2010
Vet inte hur 1.6an är, men 1.4 med 75/85hk (eller vad de nu e) är ja..riktigt slö och bör bara ses som stadsbil.

Trucker
2 710 Inlägg
3 januari 2010
Polo är ingen långfärdsbil direkt. Är inte heller avsedd för det.. Det är inte märkbart större skillnader mellan dom kan jag säga. det är ju samma motorer som sitter i Golfen. Väldig pålitliga motorer kan jag lova.. hade en golf -94 som första bil. enligt mätaren hade den gått 9000mil, men gud vet hur många tusen mil dom hade rullat tibak den. Gick hur bra som helst wink

Funderar du på en Polo tycker jag ej du ska tänka på 1.4 eller 1.6. Samma skit, nån häst här o där gör dig inte till en dragracingförare! Tycker du ska istället satsa på en Golf om du vill "köra om lastbilar"

mvh

Fart missbrukare

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 januari 2010
BMWgrabben skrev:
Polo är ingen långfärdsbil direkt. Är inte heller avsedd för det.. Det är inte märkbart större skillnader mellan dom kan jag säga. det är ju samma motorer som sitter i Golfen. Väldig pålitliga motorer kan jag lova.. hade en golf -94 som första bil. enligt mätaren hade den gått 9000mil, men gud vet hur många tusen mil dom hade rullat tibak den. Gick hur bra som helst wink

Funderar du på en Polo tycker jag ej du ska tänka på 1.4 eller 1.6. Samma skit, nån häst här o där gör dig inte till en dragracingförare! Tycker du ska istället satsa på en Golf om du vill "köra om lastbilar"

mvh

Dessutom är inte golfen speciellt mycket dyrare bil att köpa, eller äga. Något jag märkte när jag forskade när jag köpte min golf (var också inne på Polo).
Vill man ha en polo med kraft att dra om långtradare ordentligt bör man ha GTIn, som är bra dyr...och du får fortfarande en ganska illa ljudisolerad bil (däckljud framförallt!).
Polo är dock perfekt för bränsleekonomin, framförallt om man gör mkt stadskörning, men för långfärd ofta så lönar det sig fort med en större bil...på många sätt

Sök