Ullebubbe skrev:
Ett mycket vanligt fel på dessa är oljeläckage mellan motor och växellåda. Till följd av en trasig
packbox mellan just motor och låda, p.g.a att vevhusventilationen inte är rengjord efter ordning.
Missljud från växellådan och bakvagnsupphängningen är ganska dyra fenomen som inte är allt
för ovanliga om bilen gått bortemot 20 000 mil eller mer. Sen har vi ju en drös med småfel: ABS
kan strula en del, framförallt på bilar äldre än - 95. Startkontakten i tändningslåset, inte särskilt
dyrt, men drygt att börja skruva direkt. Övre stötdämparfästena bak (om det är en kombi). Det
övre motorfästet. Sen har vi väl det vanliga: Drivknutar, damasker, stag och detaljer i framvagn,
kolla så oljan inte är grådassig, kolla att kamremmen är bytt efter rekomendationer, osv...
Personligen har jag ägt 2 st Volvo 850. En GLT 20v - 97 som hade gått 22 500 mil när jag sålde
den och en 850 2,5s - 96 som gått 23 000 mil när jag sålde denna. Jag vet inte om det beror
på otur eller ej, men jag har då aldrig haft så mycket problem med några andra bilar som
med dessa två. Försök att hitta en nyare än - 95. Gärna med ifylld servicebok alternativt
med så mycket dokumentation, kvitton och besiktningspapper som möjligt!
- Lycka Till -