3694
Sök

"Köpråd: Volvo 850 glt -95->"

5 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej!

är ute efter en volvo 850 glt och undrar vad som är de vanligaste felen. och vilken ärsmodell som rekomenderas?

MVH Victor

62 Inlägg
26 augusti 2009
#2
Ett mycket vanligt fel på dessa är oljeläckage mellan motor och växellåda. Till följd av en trasig
packbox mellan just motor och låda, p.g.a att vevhusventilationen inte är rengjord efter ordning.

Missljud från växellådan och bakvagnsupphängningen är ganska dyra fenomen som inte är allt
för ovanliga om bilen gått bortemot 20 000 mil eller mer. Sen har vi ju en drös med småfel: ABS
kan strula en del, framförallt på bilar äldre än - 95. Startkontakten i tändningslåset, inte särskilt
dyrt, men drygt att börja skruva direkt. Övre stötdämparfästena bak (om det är en kombi). Det
övre motorfästet. Sen har vi väl det vanliga: Drivknutar, damasker, stag och detaljer i framvagn,
kolla så oljan inte är grådassig, kolla att kamremmen är bytt efter rekomendationer, osv...

Personligen har jag ägt 2 st Volvo 850. En GLT 20v - 97 som hade gått 22 500 mil när jag sålde
den och en 850 2,5s - 96 som gått 23 000 mil när jag sålde denna. Jag vet inte om det beror
på otur eller ej, men jag har då aldrig haft så mycket problem med några andra bilar som
med dessa två. Försök att hitta en nyare än - 95. Gärna med ifylld servicebok alternativt
med så mycket dokumentation, kvitton och besiktningspapper som möjligt!

- Lycka Till -
Senast redigerat av Ullebubbe (26 augusti 2009)

560 Inlägg
6 januari 2010
#3
För de första köp inte en 850 under -95! Dom krånglar mest, eftersom bilen förbättrades med åren som med alla andra bilar... Men 850 är en bra första bil tycker jag iaf. Jag vet inte men tror att Ullebubbe har haft lite otur med sina två då. Själv har jag inte stött på ett enda problem förutom att listen i passagerar dörren fastnar i plåten på framvagnen och därmed bucklar till plåten och att inte dörren går o öppna.... men de var lätt fixat! Bara o limma listen ju smile annars kan jag inget mer säga än lycka till! O ha inte för bråttom, se till att du får ett bra exeplar!! mvh

467 Inlägg
6 januari 2010
#4
Har ägt min 850 glt -95 i snart 3 år och är trots vissa reparationer nöjd med den. Köp minst en 95 e mitt råd. innan dess var det vad jag förstår en del sjukdomar. 850 e en mycket bra bil som håller länge om man sköter om den! Ullebubbe har nog haft mycket otur med sina. Visst går saker sönder, men inte mer än på andra bilar tycker jag. Det jag har bytt under 3 år är följande: startmotor, termostat, övre motorfästet, hjullager fram ( Kolla detta så det inte är missljud i lagren fram!! En väldigt svag punkt hos Volvo generellt skulle jag säga. Kostar typ 4k o laga på verkstad!.) Så visst går saker sönder. Men snubben innan mig misstänker jag hade misskött bilen.

Kolla även efter små elfel.

Hade inte så mycke mer o säga nu. Men tycker absolut du kan våga dig på en 850. Det är behagliga bilar att åka, med en utomordentligt härligt motorljud!!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2010
#5
som bruksbil är nog skit samma vilken modell men de tidigar har lite problem med givare till kamaxeln och svänghjul är detta bytta äre nemas problemas. de tidiga modellerna har bara 4 bult iställlet för 5 som senare modellerna/ alla andra volvos har  så finns ju mer urval med 5 bult än 4 om man vill ha andra fälgar

men ska man ha den som finbil så äre turbo modellerna alla gånger även om de är 170 hk känns de sjukt trötta när man är van med turbos

som borssan brukar säga de duger åt 1 gammalt fyllo haha big_smile


stahre
6 januari 2010
#6
Ullebubbe skrev:
Ett mycket vanligt fel på dessa är oljeläckage mellan motor och växellåda. Till följd av en trasig
packbox mellan just motor och låda, p.g.a att vevhusventilationen inte är rengjord efter ordning.

Missljud från växellådan och bakvagnsupphängningen är ganska dyra fenomen som inte är allt
för ovanliga om bilen gått bortemot 20 000 mil eller mer. Sen har vi ju en drös med småfel: ABS
kan strula en del, framförallt på bilar äldre än - 95. Startkontakten i tändningslåset, inte särskilt
dyrt, men drygt att börja skruva direkt. Övre stötdämparfästena bak (om det är en kombi). Det
övre motorfästet. Sen har vi väl det vanliga: Drivknutar, damasker, stag och detaljer i framvagn,
kolla så oljan inte är grådassig, kolla att kamremmen är bytt efter rekomendationer, osv...

Personligen har jag ägt 2 st Volvo 850. En GLT 20v - 97 som hade gått 22 500 mil när jag sålde
den och en 850 2,5s - 96 som gått 23 000 mil när jag sålde denna. Jag vet inte om det beror
på otur eller ej, men jag har då aldrig haft så mycket problem med några andra bilar som
med dessa två. Försök att hitta en nyare än - 95. Gärna med ifylld servicebok alternativt
med så mycket dokumentation, kvitton och besiktningspapper som möjligt!

- Lycka Till -

Jag har en glt-95 som jag ägt i dryga 3 år. Har inte haft ett enda problem med den, visst små reparationer på styrled o spindelled har man ju gjort, men det är ju slitage delar som måste bytas förr eller senare ändå. Min har gått strax under 20k mil och inte en tendens till att dra olja, eller något lekage. En bil som startar i alla väder oavsett temperratur, och så går hur fint som helst. Bättre än morsans v70n som har gått mkt mindre, där är det fel stup i kvarten... Finns ju alltid måndags exemplar men så är det ju med alla bilar, mer eller mindre...

80 Inlägg
6 januari 2010
#7
jag har då en 850 glt 92a. och har en polare som jobbar på volvo som va med när jag köpte min. visst den e inte så snygg å det finns rost.. och som nämdes innan så brukar dom läcka mellan motor å låda. kamläges givare. vevaxelgivare och luftmassemätaren.. jag har haft oturen att få byta allt detta! men en gammal bil och grejjer går sönder. men efter att jag bytte dessa så  blev det ju en ny bil! och mkt roligare å köra:D men visst det e skit tråkigt att det e fyrbultat..

429 Inlägg
7 januari 2010
#8
Har ägt min 96a i lite över ett år nu och är väldigt nöjd. Bara en bytt koppling samt en abs givare hittils, men har bra vänner så har kommit billigt undan. Kan tillägga att den gått 27k nu också.

// Pontus


Sök