jag hade ju inte satsat på en subaru.. jävligt bra och smidig bil med bra 4hjulsdrift och lågväxel, men när den väl börjar krångla så är delarna så innihelvetes dyra att många skrotar dom direkt.. köp en chevrolet suburban istället där snackar vi framkomlighet
jag hade ju inte satsat på en subaru.. jävligt bra och smidig bil med bra 4hjulsdrift och lågväxel, men när den väl börjar krångla så är delarna så innihelvetes dyra att många skrotar dom direkt.. köp en chevrolet suburban istället där snackar vi framkomlighet
Det som är bra med tjänstebil är ju att man inte behöver tänka på dom där sakerna.. ska försöka övertyga chefen att Subaru vore bra bil att få köra. Men annars blir det nog en Audi A4 Allroad 2.0 TDI 170hk. Läst lite tester och verkar som en trevlig bil. Får se hur det känns efter provkörning..
Köp dig en Audi a6 quattro, jag testade nämligen krocksäkerheten på en a6 från 95 i 110 blås in i en betongsugga på nyårsafton och klev ut oskadd tillsammans med farsgubben så från och med nu blir det inget annat än en stor audi och quattro
Angående permanent eller "icke permanent" 4hjulsdrift så passa på att provkör bilar med exempelvis haldex och jämför med bilar som Subaru eller de bilar av Audi som har permanent 4hjulsdrift (alla har inte det, vissa har haldex). Det som spelar roll, och det tror jag alla är överrens om oavsett läger, är att bilen ska fungera så som du önskar. Ta ut bilen med de däck du tror du oftast kommer använda (en del kör dubb, andra inte) och ställ dig i en backe och prova att starta stillastående och försök märk skillnad bilarna emellan. Om du bor på landet så kör ut på den lilla halvt oskottade väg du ibland åker på och jämför. Jag bor på landet och åkte 2 år i en S40 T5 AWD med Haldex och kunde med den bilen köra en kärra fullastad med ved i föräldrarnas kuperade trädgård när det var oskottat och hyfsat mycket snö. Den bilen hade inget övrigt att önska om jag skulle vara ärlig mot mig själv. Men det innebär inte att bilen i alla lägen skulle vara bra; men fråga dig själv i vilka lägen du faktiskt kommer märka skillnad? Jag vågar satsa pengar på att en bil med haldex eller liknande teknik är minst lika funktionsduglig. Då tar jag för givet att du inte köper bilen bara för att stoltsera med begrepp och manualer utan faktiskt anser dig behöva en viss funktion - så jämför då funktionen och se vad som inte fungerar som du önskar.
Det vill säga, du kommer garanterat inte märka av något såvida du inte tänkt köpa dig en offroad-bil men det är ju inte det du tänkt köpa väl?
Själv satt jag tidigare ikväll och dräglade över en Subaru legacy-kombi med 2.0 Dieseln. Det vore kul att jämföra deras boxer-diesel med en den Volvo 1.6liters diesel (peugeot motorn) som jag kör nu, den ska tydligen vara mer tyst och vibrationsfri? Jag ska dock inte köpa ny bil men fönstershoppande är alltid kul
Köp dig en Audi a6 quattro, jag testade nämligen krocksäkerheten på en a6 från 95 i 110 blås in i en betongsugga på nyårsafton och klev ut oskadd tillsammans med farsgubben så från och med nu blir det inget annat än en stor audi och quattro
På vilket sätt hjälpte dig 4hjulsdriften när du smällde mot en sugga? Du körde ju uppenbarligen på suggan?
audis med tvärställd motor har haldex(tt och a3) alla andra har torsen diffen"quattron" (den permanenta awd'n) Och jag antar att det finns en anledning till varför audi behåller torsendiffarna om nu haldex skulle vara bättre.. och dem saluför ju haldex som quattro så har ju inte med namnet att göra häller! Och Min erfarenhet är att riktiga quattro bilar är stabilare på vägen en dem som skickar över kraften vid släpp... då man sällan hamnar i situationer där det släpper då det faktiskt konstant driver på alla 4 hela tiden...
audis med tvärställd motor har haldex(tt och a3) alla andra har torsen diffen"quattron" (den permanenta awd'n) Och jag antar att det finns en anledning till varför audi behåller torsendiffarna om nu haldex skulle vara bättre.. och dem saluför ju haldex som quattro så har ju inte med namnet att göra häller! Och Min erfarenhet är att riktiga quattro bilar är stabilare på vägen en dem som skickar över kraften vid släpp... då man sällan hamnar i situationer där det släpper då det faktiskt konstant driver på alla 4 hela tiden...
Det måste inte vara på just det sättet. Volvo har sedan 850s tider insisterat en hel del på sin 5-cylindriga motor, och måste det vara för att den just är bättre än andra alternativ? Det kanske beror på att den har ett "värde" av olika slag. De har lagt ut pengar på den, den har ett marknadsvärde mer än sniken "4-cylindrig" motor som uppfattas som mer "vanligt". Jag menar inte att Audis torsen-diff är dålig, bara det att det inte måste vara "bättre" i alla lägen; varken för att Audi använder den, eller för att den är komplicerad. Det handlar som jag sa tidigare om vad för funktion man vill ha, och därefter vad för funktion en viss mekanik kan åstadkomma. Provkör en bil med torssendiff - åk din vanliga runda och känn på bilen. Jämför sedan med motsvarande bil av annan lösning på 4hjulsdrift. Vad var skillnaden? Det jag själv hade varit ute efter är just känslan av att inte öht märka av mekaniken. Bilen ska bara gå som man vill. Det gjorde min S40 t5 AWD på det stora hela. Det gör inte min C30 1.6d med enbart framhjulsdrift. Vissa backar med oskottad snö undviker jag för jag vet att de bjuder motstånd. Det finns säkert situationer där torsen är att föredra, men jag kan lova dig att för alla innebär det långt ifrån att det borde vara värt att betala extra för just torsen. Det stora är att vara man eller kvinna nog att veta vad för bil man faktiskt behöver. Såvida det inte är en manual man vill stoltsera med då. Och det är inget fel i det.
Nu kanske någon hugger på detta, men betänk att jag bara vill nyansera "bra" begreppet. Det är dumt att tala om en viss lösning som bra eller dålig i sig självt. Thats it. Så vad vill man göra med bilen? Köra rally? Dra tunga släp i bråkig terräng? Klara av den lokala backen när nysnön fallit? Ha en bil som lockar brudar? Allt är goda anledningar för att köpa bil,
Skulle utan att tveka valt en nya Subaru Outback 2,0 Diesel. Mycket hög kvalité, otrolig bra drivlina, hög markfrigång, mycket utrusning, fri service upp till 4500mil, bra garantier.
Tycker nog att det är svårt att få en bätre bil för pengarna
Skulle utan att tveka valt en nya Subaru Outback 2,0 Diesel. Mycket hög kvalité, otrolig bra drivlina, hög markfrigång, mycket utrusning, fri service upp till 4500mil, bra garantier.
Tycker nog att det är svårt att få en bätre bil för pengarna
Och efter 4500 mil kan du skrota.. för delarna kostar skjortan.. blir billigare att köpa ny bil istället för att reparera..
Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
Skulle utan att tveka valt en nya Subaru Outback 2,0 Diesel. Mycket hög kvalité, otrolig bra drivlina, hög markfrigång, mycket utrusning, fri service upp till 4500mil, bra garantier.
Tycker nog att det är svårt att få en bätre bil för pengarna
Och efter 4500 mil kan du skrota.. för delarna kostar skjortan.. blir billigare att köpa ny bil istället för att reparera..
Jag jobbar med de här bilar och tycker inte att delarna kostar mer än en vilken japan som hellst. Dessutom brukar man inte behöva byta så många delar på de.