Vad finns det för kombi-bilar med permanent fyrhjulsdrift?

keffosteffo
11 december 2009 · 4 Inlägg

Som rubriken säger.

Är på jakt efter ny bil som tjänstebil och då man kör mycket i norrlands inland så vill jag ha så säker bil som möjligt. Gärna med hög markfrigång.

Jag kan bara komma på 2st jag:

Subaru Legacy Station
Audi A4 Avant och Allroad

Senast redigerat av keffosteffo (11 december 2009)

RannerKing www.LynxTalk.se
11 december 2009 · 420 Inlägg

Skoda Scout. Mkt prisvärd och går riktigt bra. Lite högt vägljud i kupén efter landsväg men annars riktigt fina bilar.WV passat 4motion är också riktigt fina. Lägre än Scouten men bättre bilar i övrigt. Lägre ljudnivå i kupé bland annat.Min 98:as Passat har lägre vägljud i kupén än en 09:as Scout. Min bror som äger en scout konstaterade ganska snabbt.

Edit: Scouten ligger annars bra på vägen osv. Jag och min bror har t.o.m dragit vedkärra efter den.
Och det på en dålig skogsbilväg. Hellre hade jag nog köpt en Scout än en ny Passat, just för att
man vågar använda billigare saker på ett annat sätt. Men ska man köra landsväg hade det blivit Passat
alla gånger just Pga ljudnivån i kupén.

Både Scouten och Passaten har Haldex vad jag har för mig!? Finns också olika generationer men jag
är inte insatt på funktionerna på dessa.

Senast redigerat av RannerKing (11 december 2009)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Atenza Never drive faster than your angel can fly
11 december 2009 · 338 Inlägg

Volvo xC70, xc90, xc60
Subaru Outback

Sen har du ju alla de japanska suv jeeparna

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
DanielssonC
11 december 2009 · 213 Inlägg

Atenza skrev:
Volvo xC70, xc90, xc60
Subaru Outback

Sen har du ju alla de japanska suv jeeparna

inte konstant 4hjulstrift på dem mer än subarun.. man kan varmt rekomendera XC90

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
keffosteffo
11 december 2009 · 4 Inlägg

tack för snabba svaren!

Men scout och 4-motion är de konstanta i sin fyrhjulsdrift? och xc90?
är inte alla dem att de har typ 90% fram och endast när de slirar så flyttas kraften till bakre hjulen?

som det är nu så lutar det mot audi a4, allroad eller a6.
men tänkte om man kan komma billigare undan.

Senast redigerat av keffosteffo (11 december 2009)

NJ_
11 december 2009 · 2 118 Inlägg

ford sierra tongue

D.i.l.l.i.g.a.f
Knugcab
11 december 2009 · 5 111 Inlägg

NJ_ skrev:
ford sierra tongue

För det är ju en ny bil precis som han efterfrågade... wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
E_N
12 december 2009 · 5 Inlägg

BMW X-serien

MeloveGolf Vw trimmare
12 december 2009 · 2 995 Inlägg

keffosteffo skrev:
tack för snabba svaren!

Men scout och 4-motion är de konstanta i sin fyrhjulsdrift? och xc90?
är inte alla dem att de har typ 90% fram och endast när de slirar så flyttas kraften till bakre hjulen?

som det är nu så lutar det mot audi a4, allroad eller a6.
men tänkte om man kan komma billigare undan.

Jo 90%->95% fram när 4-wd inte behövs, och sliret som många snackar, många på gorg tror att de tär enorm skillnad på hadlex/quattros "kraftöverförning" och visst är quattro snabbare eftersom den är mekanisk och ligger på jämt medans haldex måste vänta hel 0.018sekunder om bilen släpper i runt 30km/h roll

Många quattro ägare prisar att quattron tar sig fram överallt och visst gör den det men det finns bättre och snackar man en brukis är mekanisk/permanent 4-wd totalt overklill skulel rekommendera quattro om man verkligen behöver den/köper sportbil typ rs4 eller en audi 80 för att leka i övriga fall funkar haldex ypperligt och ger bättre bränsleförbukning sen kan man ju leka me den med om man vill tongue

Du blir knappast besviken på 4wd:n oavsett vilken du köper Haldex,quattro, nån suv dom funkar allihop..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Grabber Dagdrömmare
12 december 2009 · 2 836 Inlägg

BMW 525iXT  E34
BMW 325iXT  E30
Dom nyare BMW har ingen 100% 4x4 utan bara då den behövs.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
NJ_
12 december 2009 · 2 118 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

NJ_ skrev:
ford sierra tongue

För det är ju en ny bil precis som han efterfrågade... wink

beror på hur man ser det.. ny för han.. jag kunde då inte se att han ville ha en splitt ny bil någonstans..

D.i.l.l.i.g.a.f
Lowpass
12 december 2009 · 1 224 Inlägg

Mazda cx7! Riktigt bra markfrigång också.. men en suv är kanske inte det du letade efter..

i-vtec Do you?
Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
12 december 2009 · 510 Inlägg

Subaru Impreza

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
keffosteffo
12 december 2009 · 4 Inlägg

MeloveGolf skrev:

keffosteffo skrev:
tack för snabba svaren!

Men scout och 4-motion är de konstanta i sin fyrhjulsdrift? och xc90?
är inte alla dem att de har typ 90% fram och endast när de slirar så flyttas kraften till bakre hjulen?

som det är nu så lutar det mot audi a4, allroad eller a6.
men tänkte om man kan komma billigare undan.

Jo 90%->95% fram när 4-wd inte behövs, och sliret som många snackar, många på gorg tror att de tär enorm skillnad på hadlex/quattros "kraftöverförning" och visst är quattro snabbare eftersom den är mekanisk och ligger på jämt medans haldex måste vänta hel 0.018sekunder om bilen släpper i runt 30km/h roll

Många quattro ägare prisar att quattron tar sig fram överallt och visst gör den det men det finns bättre och snackar man en brukis är mekanisk/permanent 4-wd totalt overklill skulel rekommendera quattro om man verkligen behöver den/köper sportbil typ rs4 eller en audi 80 för att leka i övriga fall funkar haldex ypperligt och ger bättre bränsleförbukning sen kan man ju leka me den med om man vill tongue

Du blir knappast besviken på 4wd:n oavsett vilken du köper Haldex,quattro, nån suv dom funkar allihop..

Tack för bra svar! Men det är ändå så att man får den känslan.. "varför vänta tills det är på väg att barka åt skogen med att slå på 4-hjulsdriften? istället för att ha den på jämt?" men det kanske är en överdriven känsla då bara? för jag tar ju gärna en billigare bil än den Audi A4 Allroad jag tittar på just nu.. även om den lockar...

Andra svar:
Joo, det är en ny bil.. ala årsmodell -10 vi snackar om. wink
Tycker BMW är lite för dyra.. är väl 320d som kanske skulle vara aktuell då.
Tror inte SUV är aktuellt.. utan hellre en kombi.
Subaru legacy/outback har varit på tapeten.. men som det ser ut så kan jag inte välja en sådan enligt företagets bilpolicy.. sad

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
12 december 2009 · 423 Inlägg

Mitsubishi Lancer Sportback Ralliart kanske kan vara värt att kolla på?

MeloveGolf Vw trimmare
12 december 2009 · 2 995 Inlägg

keffosteffo skrev:
Tack för bra svar! Men det är ändå så att man får den känslan.. "varför vänta tills det är på väg att barka åt skogen med att slå på 4-hjulsdriften? istället för att ha den på jämt?" men det kanske är en överdriven känsla då bara? för jag tar ju gärna en billigare bil än den Audi A4 Allroad jag tittar på just nu.. även om den lockar...

Mindre slitage, bättre soppaförbrukning osv osv

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
xXSammy
12 december 2009 · 6 593 Inlägg

http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2008/01/85_Tercel_Frt_LH.jpg

Toyota Tercel

De/Dem
torpis Forummoderator
12 december 2009 · 10 576 Inlägg

flyttar... detta är INTE motorteknik.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Rquired Allmänt envis
12 december 2009 · 12 512 Inlägg

Skoda Yeti är väldigt mycket bil för pengarna, och permanent 4x4 vet jag inte om den har men skulle nog tro den tar sig fram där det behövs inom rimliga gränser.

Annars är Bmws X-drive kanon (åter igen, till "normala" behov), och det är betydligt mer bil än Skoda. Men som du själv skrev, till ett högre pris.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang