3366
Sök

Hur kopplar man ihop flera kondesatorer??

Kocken
487 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
Har 3st kondensatorer på 1F som jag tänkt installera i bilen, men vet inte hur man ska koppla ihop dessa samt hela vägen batteri-kondningar-steg. Sen vet jag inte om alla egentligen behövs, men paketet jag köpte så fick jag alla 3 så de är ju onödigt att låta dessa ligga å skräpa.

Har tre steg som ska kopplas så här:

DLS Ultimate A8 4x40WRMS 4Ω    ---> DLS UP36 Ultimate Pro, 3-vägssystem

DLS Classic 10   1x400WRS 4Ω  -----> 2st DLS W712 12" basar

DLS Classic 40    4x50WRS  4Ω -----> 2st Rockford Fosgate 6x9"

Så jag vet inte om man bör koppla så varje steg får en kondning eller bassteget ska få alla.

20 Inlägg
19 september 2006
Sätt en kondensator före varje slutsteg, med så korta kablar som möjligt mellan slutsteg och kondensator, ca 10-30cm. Kondensatorer kopplas som ett vanligt batteri, + på plus och - på minus, det är dock viktigt att du laddar upp kondensatorn med det laddningsmotstånd du borde fått med som kopplas mellan bilens plus och kondingens plus, tar någon minut per konding sen är det bara att koppla in den som den ska vara.

Kocken
487 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
men behöver alla steg en kondensator eller lönar det sig bättre att sätta fler till bassteget??

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
19 september 2006
Bebbo skrev:
men behöver alla steg en kondensator eller lönar det sig bättre att sätta fler till bassteget??

kasta konningarna och köp ett fett bilbatteri och sätt nära stegen! det lär du tjäna mycket på...

man lever bara en gång så lev väl!

Kocken
487 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
hur skulle jag tjäna på det när jag fick kondningarna på köpet?? och då kasta dem och köpa ett till batteri??

286 Inlägg
19 september 2006
"Tjäna" effektmässigt kanske? Alltså bästa lösningen för att få stegen att prestera det som de ska.

1 852 Inlägg
19 september 2006
"tjäna" ljudmässigt menar jag

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
19 september 2006
Bullo skrev:
Bebbo skrev:

kasta konningarna och köp ett fett bilbatteri och sätt nära stegen! det lär du tjäna mycket på...

Dummaste jag hört.
Har man kraftigt steg räcker inte ett "fett batteri" ett skit. Min polare kör med RF-prylar, dubbla 12" basar, hans lampor blinkar fortfarande lite och han kör med 1F konding plus två lite mindre batterier mindre än en halvmeter ifrån steget.
-----
On topic:
Kör med en konding på steget som driver diskant- och mellanregistret och kör de andra två kondingarna på bassteget.
Du ska parallell-koppla dom. (Batteriets plus -> kondingens plus -> nästa kondings plus -> stegets plus. Sen samma sak fast minus.)
Det ÄR dock viktigt att ha kondingen så nära steget som det bara går.

Jag tycker det är lite kass av tillverkarna att inte bygga in kondingar i sina feta steg, det skulle vara mycket mera effektivt. Det behövs ju ALLTID i princip, kör man med så feta steg så drar man ju på rätt ofta, annars kan man ju köra med mjukis-steg. smile

1 852 Inlägg
19 september 2006
FL3JM skrev:
Jag tycker det är lite kass av tillverkarna att inte bygga in kondingar i sina feta steg, det skulle vara mycket mera effektivt. Det behövs ju ALLTID i princip, kör man med så feta steg så drar man ju på rätt ofta, annars kan man ju köra med mjukis-steg. smile

ja du, undra varför tillverkarna inte bygger in kondensatorbanker i sina slutsteg... för det finns ju verkligen inga som har inbyggda kondensatorbanker...

71 Inlägg
19 september 2006
FL3JM skrev:
Bullo skrev:
Bebbo skrev:

Dummaste jag hört.
Har man kraftigt steg räcker inte ett "fett batteri" ett skit. Min polare kör med RF-prylar, dubbla 12" basar, hans lampor blinkar fortfarande lite och han kör med 1F konding plus två lite mindre batterier mindre än en halvmeter ifrån steget.
-----
On topic:
Kör med en konding på steget som driver diskant- och mellanregistret och kör de andra två kondingarna på bassteget.
Du ska parallell-koppla dom. (Batteriets plus -> kondingens plus -> nästa kondings plus -> stegets plus. Sen samma sak fast minus.)
Det ÄR dock viktigt att ha kondingen så nära steget som det bara går.

Batteri lär ju vara bra mycke bättre än konding iaf! Hade 2st 2F kondingar förut å de blinka i alla lampor, satte in 2 100Ah batterier istället och nu blinkar det inte ett dugg och ljudet blev mycke bättre! Det steget jag har är väll ganska kraftigt oxå..
Har man ett batteri bak är det bara att dra från det till alla stegen sen..

286 Inlägg
19 september 2006
Ingen ide att skaffa massa kondensatorer ifall man inte har bra batteri...
Vart får konden ström från? Jo från batteriet och då hjälper de inte hur många kondensatorer man har om inte batteriet är bra.

21 761 Inlägg
19 september 2006
Bebbo skrev:

Sätt alla 3 parallellkopplade så nära varandra och så nära bassteget som möjligt om du har bestämt dig för att använda dina kondingar. Annars håller även jag med de andra när det gäller extra batteri.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök