3672
Sök

Kan man avhjälpa att framhjulsdrivna bilar "vandrar" på vägen vid acceleration?

45 Inlägg
18 januari 2010
#161
KammaDej skrev:
JA fan mjong! nu tror jag att jag fattar hur du tänker!!

du tänker såhär; om bilen utsätts för en kraft åt något håll, har man då ett hjul som är förinställt för att styra mot den kraften så leder det till en stadigare bil, right? smile

Ja typ så...kraften blir motverkande den som vill skjuta bilen i sidled och styr upp bilen!

Villig att acceptera det?smile


191 Inlägg
18 januari 2010
#162
men vänta lite nu jocke.. jag tror du har missuppfattat mej lite, eller tror vi har missuppfattat varann.

det viktiga i mitt tycke är inte om just dom flesta tillverkare rekommenderar toe-in i fram, det gör mej inget om alla gör det. dels min post med olika set-ups var bara för att ge dom 'vanliga' här på garaget en inblick i hur olika setuper kan se ut, ingenting annat. absolut inte som nåt slags bevis för hur effekten av toe-out är.

och att jag skrev att det skulle va intressant att se lite fakta på tillverkarnas rekommendationer var endast för att det skulle va just det, intressant att se.

vad jag däremot har en vilja att reda ut är effekten av justeringen mer toe-out kontra mer toe-in i fram. smile

191 Inlägg
18 januari 2010
#163
mjong skrev:
KammaDej skrev:
JA fan mjong! nu tror jag att jag fattar hur du tänker!!

du tänker såhär; om bilen utsätts för en kraft åt något håll, har man då ett hjul som är förinställt för att styra mot den kraften så leder det till en stadigare bil, right? smile

Ja typ så...kraften blir motverkande den som vill skjuta bilen i sidled och styr upp bilen!

Villig att acceptera det?smile

bra det gör det hela lite enklare. och ja, jag är helt villig att acceptera ditt tankesätt smile det är inget annat än logiskt.

vad man dock måste förstå i det här är att en g-kraft i den storleken bilen utsätts för då man kör rakt fram kan aldrig i sej självt ändra bilens riktning, det kan bara hjulens kraft göra. vilket håll bilen ändrar rikning åt bestäms av vilken riktning hjulen har.

så där kan vi släppa våran oro för att behöva styra emot några g-krafter för att kunna fortsätta åka rakt fram.

vrider man lite på ratten när man åker rakt fram så kommer g-kraften göra att vikt flyttas åt motsatt håll.
därför blir dom yttre hjulen alltid dominanta över dom innre.

pekar framhjulen åt samma håll (0-toe) så kommer bilen svänga exakt så mycket som du vridit på ratten, då den vikten som flyttats till att belasta det yttre hjulet mer inte spelar någon roll då det hjulet ändå svänger lika mycket som det andra.

ställer man hjulen toe-in kommer bilen svänga mer än vad man vrider på ratten tack vare denna viktväxling.

ställer man hjulen toe-out kommer bilen svänga mindre än vad man vridit på ratten.

överens? smile

juste, vill påpeka att detta bara gäller graderna runt neutralt styrutslag, alltså där man befinner sej när man åker på raksträckor. så det inte blir några missförstånd om det.
Senast redigerat av KammaDej (18 januari 2010)

3 Inlägg
18 januari 2010
#164
KammaDej skrev:
vill påpeka att jag dock har misstankar om att det inte är helt ovanligt med toe-out i fram heller även på standardbilar och inte som vissa i tråden vill få det att låta som "att alla tillverkare rekommenderar toe-in fram"

Tog precis och tittade igenom fords rekommendationer för Mondeon, där står det 0,5-1 mm toe out. Så visst finns det tillverkare som rekommenderar både och. I vilken utsträckning det är vill jag låta va osagt.

KammaDej skrev:
sen kan man ju fundera på vad som är vettigast att lägga sin tid på, lära sej räkna och göra det, eller lära sej justera efter känsla och göra det, man har ju inte direkt obegränsat med tid på sej att göra allt här i livet.

Vi kan ju helt klart komma överens om att vi har valt två olika vägar här. Jag håller helt med om att tid är en av de största (om inte den största) bristvaran vi har. Detta ledde till att jag tänkte om för några år sedan, eftersom vi har så pass begränsat med tid kom jag fram till att det borde vara mer effektivt att lägga en eller två månader på att lära sig räkna och simulera på saker och ting. Problemet som jag såg det var att ett två minuters var på banan tar oftast längre tid än just två minuter (uppvärmning av motor, bromsar, in och ut ur depån...). Men ett två minuters varv i datorn tar några sekunder. Vanligtvis kostar även tester en del bl.a. i däck, bensin, allmänt slitage och banhyra. Sen finns det även andra aspekter. Eftersom det står att du bor i Stockholm antar jag att du har ungefär samma vy utanför fönstret som jag har, runt nollgradigt, lätt snöfall och lite lagom med slask på vägarna. Inte direkt bästa förhållandena att boka en bana, dra ut bilen (på slicks) och ha en kvalitativ test omgång. Nu kan jag å andra sidan dra igång en simulering där jag kan testa ca 5000 olika kombinationer  av hjulvinklar, däck, fälgar, däckstryck, fordonspunkter, effektkurvor, diffinställningar mm. och allt detta sker medans jag sover. För mig har det blivit ett väldigt effektivt sätt att jobba på. Säger absolut inte att det är något fel i de du säger, utan att jag tyckte detta var en bättre lösning för mig för en satsning över flera år. Om jag bara skulle bygga en bil och tävla i en säsong skulle jag nog överväga att ta den kunskap jag har och bara bygga en bil som man kan dra ut på banan så fort som snön har försvunnit. Nu kanske den här diskunionen är lite väl off topic, men men.

KammaDej skrev:
men för att detta ska vara möjligt måste ju racebilen va så pass stabil så föraren kan ta den ända fram till punkt A för att det ska va någon vits med att ställa upp i tävlingen. bryter man innan man kommit fram till punkt A så spelar det ju ingen roll hur snabbt det gick fram tills dess.

Jag tror att anledningen till att vi har olika uppfattning här är p.g.a. missuppfattning av ord. Om man ser det så här. En personbil har ca 1-2 Hz i odämpad egenfrekvens detta gör bilen lättkörd, en racebil utan mycket downforce ca 2,5-3,5 Hz och en racebil med mycket downforce upp emot 5 Hz. Om vår "moster Agda" från tidigare skulle ha 4 Hz i sin lilla golf eller vad hon nu har skulle hon antagligen tycka att bilen var nervös och instabil. Men en raceförare skulle tycka att bilen var kvick och svarade bra på input. Så det beror lite på vilken synvinkel man har på det. Dock en bil utan balans kommer antagligen inte att ta sig över mållinjen.

KammaDej skrev:
vad man dock måste förstå i det här är att en g-kraft i den storleken bilen utsätts för då man kör rakt fram kan aldrig i sej självt ändra bilens riktning, det kan bara hjulens kraft göra. vilket håll bilen ändrar rikning åt bestäms av vilken riktning hjulen har.

Det är väl inte helt sant, yttre påverkan på en bil kan utan problem ändra dess riktning. Har upplevt att bilen börjar svaja ganska rejält och vill byta riktning vi kraftiga sidvindar. Nu har ju min vardags bil ganska stort vindfång (945). En av de äldsta definitionerna på om en bil är under- eller överstyrd är att köra på en bankad väg (vilket gör att du har en komponent av tyngdaccelerationen riktat åt bilens sida), hålla ratten helt rak. Bilen kommer att följa en bana, om denna bana är en diagonal över vägbanan är bilen neutralstyrd, om den sticker med fronten neråt är den understyrd och om den sticker med baken neråt är den överstyrd. Om du hade RCVD ta en titt på figur 5.14 (kommer tyvärr inte ihåg vilken sida) så kanske du fattar bättre vad jag menar, annars kan jag ta och fota den.

KammaDej skrev:
har du några åsikter kring det här med toe-vinkel i fram och dess effekt på stabilitet rakt fram? bortsett från det lilla som inkluderades i snacket om simuleringen, vilket inte är i mina ögon några direkta åsikter alls.

Den enda erfarenheten jag har av att justera hjulvinklar på personbilar är från min gamla 245:a. När jag köpte den hade den toe out, antagligen p.g.a. att förra ägaren hade bytt styrleder. Den var rejält svajig i blåst och på mindre, lite sämre vägar och om det även regnade var den rent utsagt farlig. Jag ställde toe in vilket ledde till en klart mer behaglig bil. Alla andra bilar jag har haft, 745, 945, S40 och Escort har alla haft toe in och jag har aldrig haft några problem med dem och därför aldrig funderat på att ändra några inställningar. På 924:an är jag inte säker på hur hjulen står, dock ska det bli en ren banbil/långloppsbil vilket gör att inställningarna kommer antagligen se ganska annorlunda ut jämfört med om jag skulle haft den som vardagsbil. Alla racebilar jag har hållt på med har haft toe out i fram.

KammaDej skrev:
om man träffar ett curb är man ju nästan bunden till att va mitt i en sväng, och ojämnheter i den storleken har vi knappast på våra svenska vägar

Ok, det kanske var en lite långsökt jämförelse. Jag tänkte en tight chikan, typ en "bus stop", du "pekar" in bilen och använder curbsen för att göra kurvorna till en lite rakstäcka. Så ja du är i en kurva men du svänger inte just när du går på curbsen. Sen behöver ju inte ojämnheterna va så stora för att en "vanlig" bilförare ska uppfatta bilen som "vinglig", annars finns det en ganska stor grop i vägbanan vid norrtull, denna grop ger samma effekt som ett gupp. Sen finns det ganska många uppkörda mindre landsvägar som är ganska ojämna, det kanske inte är ett stort gupp utan många små, vilket även de leder till ganska stora däcklastvariationer.

191 Inlägg
18 januari 2010
#165
JonMW: mycket trevligt att diskutera med dej, du säger många vettiga saker! skulle vilja prata på redan nu men man måste ju tyvärr jobba också måste bli klar med en TH400 till en gammal corvette alltid samma stress (ja vi pratade ju om det där med att ha för lite tid på sej)

mycket intressant det där med datorsimuleringar, skulle va kul att lära sej om det smile själv löste jag det på ett annat sätt, med att spara tid (och pengar) i allt testande. jag funderade över hur man kunde få med fysikens alla lagar i testandet men komma undan med så lite tid och pengar som möjligt, så jag gick och köpte mej en radiostyrd tävlingsbil. sen att det gick till överdrift med tävlande både nationellt och internationellt är väl en annan femma, jag i ett nötskal, suck.. men hoppas vi kan prata mer ikväll skulle va kul som fan smile

mvh//Robban

191 Inlägg
19 januari 2010
#166
JonMW skrev:
Vi kan ju helt klart komma överens om att vi har valt två olika vägar här. Jag håller helt med om att tid är en av de största (om inte den största) bristvaran vi har. Detta ledde till att jag tänkte om för några år sedan, eftersom vi har så pass begränsat med tid kom jag fram till att det borde vara mer effektivt att lägga en eller två månader på att lära sig räkna och simulera på saker och ting. Problemet som jag såg det var att ett två minuters var på banan tar oftast längre tid än just två minuter (uppvärmning av motor, bromsar, in och ut ur depån...). Men ett två minuters varv i datorn tar några sekunder. Vanligtvis kostar även tester en del bl.a. i däck, bensin, allmänt slitage och banhyra. Sen finns det även andra aspekter. Eftersom det står att du bor i Stockholm antar jag att du har ungefär samma vy utanför fönstret som jag har, runt nollgradigt, lätt snöfall och lite lagom med slask på vägarna. Inte direkt bästa förhållandena att boka en bana, dra ut bilen (på slicks) och ha en kvalitativ test omgång. Nu kan jag å andra sidan dra igång en simulering där jag kan testa ca 5000 olika kombinationer  av hjulvinklar, däck, fälgar, däckstryck, fordonspunkter, effektkurvor, diffinställningar mm. och allt detta sker medans jag sover. För mig har det blivit ett väldigt effektivt sätt att jobba på. Säger absolut inte att det är något fel i de du säger, utan att jag tyckte detta var en bättre lösning för mig för en satsning över flera år. Om jag bara skulle bygga en bil och tävla i en säsong skulle jag nog överväga att ta den kunskap jag har och bara bygga en bil som man kan dra ut på banan så fort som snön har försvunnit. Nu kanske den här diskunionen är lite väl off topic, men men.

låter tveklöst som ett mycket smart val av dej.
själv valde jag att komma runt tid-pengarproblemet med att utföra tester med en radiostyrd tävlingsbil som jag skrev i mitt förra inlägg. sen att det gick till kraftig överdrift är som sagt en annan femma, hade ju ingen aning om att det kunde va så extremt kul med en så liten leksak, hade alltid trott innan att det behövdes stora leksaker för att det skulle va kul. men där motbevisade jag mej kraftigt.
tänk bara på om man får en idé om en annan typ av framvagn med helt annorlunda geometri. en dags arbete med lite fräsande och kanske slipa några små kolfiberplattor sen är det klart för provkörning, in med grejerna i bakluckan och iväg till banan. allt klart och utverderat inom ett par dagar från idé till resultat. bara själva byggandet på en fullskala tar minst ett par veckor att utföra.

JonMW skrev:
Jag tror att anledningen till att vi har olika uppfattning här är p.g.a. missuppfattning av ord. Om man ser det så här. En personbil har ca 1-2 Hz i odämpad egenfrekvens detta gör bilen lättkörd, en racebil utan mycket downforce ca 2,5-3,5 Hz och en racebil med mycket downforce upp emot 5 Hz. Om vår "moster Agda" från tidigare skulle ha 4 Hz i sin lilla golf eller vad hon nu har skulle hon antagligen tycka att bilen var nervös och instabil. Men en raceförare skulle tycka att bilen var kvick och svarade bra på input. Så det beror lite på vilken synvinkel man har på det. Dock en bil utan balans kommer antagligen inte att ta sig över mållinjen.

ja sant det du säger. det var det där med balansen jag va inne på. många verkar av någon anledning tro att man kan ställa in en bil så den blir snabb runt en bana men på bekostnad av att den blir svårkörd, att det är av den anledningen som racebilar har toe-out i fram.
jag tycker inte att svårkörd och snabb runt en bana hänger ihop över huvud taget. visst om bilen var extremt understyrd innan, men det snabbaste runt en bana är enligt min uppfattning en välbalanserad bil. en sån är dessutom förhållandevis lätt att köra. misstänker att du delar samma uppfattning om det?

JonMW skrev:
Det är väl inte helt sant, yttre påverkan på en bil kan utan problem ändra dess riktning. Har upplevt att bilen börjar svaja ganska rejält och vill byta riktning vi kraftiga sidvindar. Nu har ju min vardags bil ganska stort vindfång (945). En av de äldsta definitionerna på om en bil är under- eller överstyrd är att köra på en bankad väg (vilket gör att du har en komponent av tyngdaccelerationen riktat åt bilens sida), hålla ratten helt rak. Bilen kommer att följa en bana, om denna bana är en diagonal över vägbanan är bilen neutralstyrd, om den sticker med fronten neråt är den understyrd och om den sticker med baken neråt är den överstyrd. Om du hade RCVD ta en titt på figur 5.14 (kommer tyvärr inte ihåg vilken sida) så kanske du fattar bättre vad jag menar, annars kan jag ta och fota den.

fast jag vill ändå påstå att det är sant. visst kan en bil börja gunga av en sidvind, men om sidvinden i sej självt ska kunna byta riktning på bilen så måste den utveckla mer kraft än friktionen från däcken. då måste den vara riktigt stark.
tror du inte att din 945:a vill byta riktning av däckens vilja till följd av viktväxlingen som uppstår? (toe-in toe-out som vi diskuterat tidigare) det är väl en nackdel man får ta om man väljer att inte köra med neutral toe..?
din definition förstår jag helt och hållet, det är vad balansering av ett chassi handlar om och går ut på i grunden. smile tillsammans med att balansera det in och ut ur kurvor, under påverkan av acceleration och inbromsning.

JonMW skrev:
Den enda erfarenheten jag har av att justera hjulvinklar på personbilar är från min gamla 245:a. När jag köpte den hade den toe out, antagligen p.g.a. att förra ägaren hade bytt styrleder. Den var rejält svajig i blåst och på mindre, lite sämre vägar och om det även regnade var den rent utsagt farlig. Jag ställde toe in vilket ledde till en klart mer behaglig bil. Alla andra bilar jag har haft, 745, 945, S40 och Escort har alla haft toe in och jag har aldrig haft några problem med dem och därför aldrig funderat på att ändra några inställningar. På 924:an är jag inte säker på hur hjulen står, dock ska det bli en ren banbil/långloppsbil vilket gör att inställningarna kommer antagligen se ganska annorlunda ut jämfört med om jag skulle haft den som vardagsbil. Alla racebilar jag har hållt på med har haft toe out i fram.

ja alltså jag har inte heller nån direkt erfarenhet av toe-justerande på bruksbilar, har aldrig riktigt brytt mej i det. vet inget tråkigare än att skruva med en sån, där gör jag bara det som är absolut nödvändig och ibland inte ens det.
för ett par veckor sen så bytte jag styrleder på min mitsubishi carisma för att få den godkänd av besiktningen. hur toe-vinkeln var vet jag inte då styrlederna va så slut att det var omöjligt att avgöra, men där ställde jag lagom toe-out precisionsmätt med ögonmått. den uppför sej lugnt och behagligt iaf.


JonMW skrev:
Ok, det kanske var en lite långsökt jämförelse. Jag tänkte en tight chikan, typ en "bus stop", du "pekar" in bilen och använder curbsen för att göra kurvorna till en lite rakstäcka. Så ja du är i en kurva men du svänger inte just när du går på curbsen. Sen behöver ju inte ojämnheterna va så stora för att en "vanlig" bilförare ska uppfatta bilen som "vinglig", annars finns det en ganska stor grop i vägbanan vid norrtull, denna grop ger samma effekt som ett gupp. Sen finns det ganska många uppkörda mindre landsvägar som är ganska ojämna, det kanske inte är ett stort gupp utan många små, vilket även de leder till ganska stora däcklastvariationer.

ja såklart att det finns ojämnheter i den storleken på allmän väg, särskilt som du säger på mindre landsvägar som är gamla. men en viktväxling orsakad av det i förhållande till att man vrider på ratten menar jag.. det händer ju betydligt oftare.

men det här med toe-vinkeln fram och dess inverkan på rakt-fram-stabiliteten tror jag i grund och botten alla vi som pratat i slutet av tråden (jocke, mjong, du, jag) har alla samma förståelse i just det och resonerar rätt om det bara att det är så tidskrävande och omständigt att reda ut våra olika sätt att förklara det. tror vi alla skulle komma fram till samma sak i slutändan. nånting som säkert skulle va avklarat efter 5 minuter i verkligheten.

mvh//Robban
Senast redigerat av KammaDej (19 januari 2010)

8 Inlägg
19 januari 2010
#167
Hej; Skummade faktiskt snabbt igenom tråden, mycket vettigt sägs utan tvekan. Men; en sak man ofta glömmer är att kan man få båda drivaxlarna lika långa + så rakt ut till hjulet som möjligt gör d underverk, justa motor/växellådsfästen, kanske till och med något extra kanske..MVH Gerth

5 710 Inlägg
19 januari 2010
#168
KammaDej skrev:
ja alltså jag har inte heller nån direkt erfarenhet av toe-justerande på bruksbilar,

Är det inte just det vi diskuterar i denna tråden?
Att vi halkade in på racebilar är ju för att flera av författarna har den erfarenheten men det var igentligen inte det det gällde.

Så då undrar jag:
KammaDej skrev:
tänk om den här killen nu köper det du säger för att han tycker det låter bra, ställer toe-in ifram vilket resulterar i ett väldigt ostadigt betéende i chassit, särskilt i hög fart och ännu värre när man släpper gasen. och sen åker ut på vägen i tron om att detta ska funka men istället kör ihäl sej tack vare det?
skulle det kännas kul att bidraga till nån annas död? för vad? få spela lite viktig på ett internet forum?skärpning nu.

....hur  man kan uttala sig så?


KammaDej skrev:
hur toe-vinkeln var vet jag inte då styrlederna va så slut att det var omöjligt att avgöra, men där ställde jag lagom toe-out precisionsmätt med ögonmått. den uppför sej lugnt och behagligt iaf.

Så du bytte spindelleder men inte styrleder trots att de oxo var kass?
O sedan ställde du toe med ögonmått?
Trodde en chassi kunnig förstod bättre ? en styrled har en ganska viktig funktion på en bil både säkerhetsmässigt och funktionsmässigt.
Och hur var det nu ....."skulle det kännas kul att bidraga till nån annas död? för vad? få spela lite viktig på ett internet forum".....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

191 Inlägg
19 januari 2010
#169
jonTe skrev:
KammaDej skrev:
ja alltså jag har inte heller nån direkt erfarenhet av toe-justerande på bruksbilar,

Är det inte just det vi diskuterar i denna tråden?
Att vi halkade in på racebilar är ju för att flera av författarna har den erfarenheten men det var igentligen inte det det gällde.

det har diskuterats ganska mycket i den här tråden, ifall du har missat det.

jonTe skrev:
Så då undrar jag:
KammaDej skrev:
tänk om den här killen nu köper det du säger för att han tycker det låter bra, ställer toe-in ifram vilket resulterar i ett väldigt ostadigt betéende i chassit, särskilt i hög fart och ännu värre när man släpper gasen. och sen åker ut på vägen i tron om att detta ska funka men istället kör ihäl sej tack vare det?
skulle det kännas kul att bidraga till nån annas död? för vad? få spela lite viktig på ett internet forum?skärpning nu.

....hur  man kan uttala sig så?

för att jag vet att mattias som föreslog det har testat det på sin rallybil och att han vet att det således funkar i sådana förhållanden, nånting jag tyckte var viktigt att han skulle tillägga om han skulle rekommendera det till någon utan att veta hur bilen är justerad i övrigt. toe-in fram kan leda till rakt-fram-instabilitet särskilt i höga farter.

jonTe skrev:
KammaDej skrev:
hur toe-vinkeln var vet jag inte då styrlederna va så slut att det var omöjligt att avgöra, men där ställde jag lagom toe-out precisionsmätt med ögonmått. den uppför sej lugnt och behagligt iaf.

Så du bytte spindelleder men inte styrleder trots att de oxo var kass?
O sedan ställde du toe med ögonmått?
Trodde en chassi kunnig förstod bättre ? en styrled har en ganska viktig funktion på en bil både säkerhetsmässigt och funktionsmässigt.
Och hur var det nu ....."skulle det kännas kul att bidraga till nån annas död? för vad? få spela lite viktig på ett internet forum".....

mvh Jonas

det står ju att jag bytte styrleder, är du blind?

mvh.
Senast redigerat av KammaDej (19 januari 2010)

5 710 Inlägg
19 januari 2010
#170
KammaDej skrev:
det har diskuterats ganska mycket i den här tråden, ifall du har missat det.

Hur skulle jag kunna ha missat det?.....men som sagt det var inte det frågan gällde i det här fallet och det var heller inte på en rejsbil någon tyckte det kunde vara bra med toe in utan det var på en vanlig Volvo.
Det var sedan du som gick igång som hejsan på det inlägget och det kunde vara livsfarligt......när du flera poster senare inte har någon erfarenhet?



KammaDej skrev:
för att jag vet att mattias som föreslog det har testat det på sin rallybil och att han vet att det således funkar i sådana förhållanden, nånting jag tyckte var viktigt att han skulle tillägga om han skulle rekommendera det till någon utan att veta hur bilen är justerad i övrigt. toe-in fram kan leda till rakt-fram-instabilitet särskilt i höga farter.

Jo vi vet att du tycker så......men jag och många andra håller inte med.
KammaDej skrev:
det står ju att jag bytte styrleder, är du blind?   mvh.

Sist jag kollade upp synen var den helt ok, dock feltolkade jag ditt inlägg, ber om ursäkt för det.
Faktum kvarstår....att ställa hjulen med ögonmått är ingen höjdare....speciellt inte om man vet att fel inställning kan vara livsfarlig?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

191 Inlägg
19 januari 2010
#171
jonTe skrev:
KammaDej skrev:
det har diskuterats ganska mycket i den här tråden, ifall du har missat det.

Hur skulle jag kunna ha missat det?.....men som sagt det var inte det frågan gällde i det här fallet och det var heller inte på en rejsbil någon tyckte det kunde vara bra med toe in utan det var på en vanlig Volvo.
Det var sedan du som gick igång som hejsan på det inlägget och det kunde vara livsfarligt......när du flera poster senare inte har någon erfarenhet?

ok då får vi väl ta och citera trådskaparens fråga:
Jeppe_S skrev:
rubrik:Kan man avhjälpa att framhjulsdrivna bilar "vandrar" på vägen vid acceleration?

post: Kan man få bort eller reducera detta genom att tex byta bussningar i framvagnen?

framgår inte vilken typ av bil eller märke mer än att det gäller en framhjulsdriven bil, inte vad jag kan tyda ur den texten iaf. kanske jag som är blind?

sen att trådskaparen själv äger en volvo gör väl inte saken självklar att det handlar om den?



jonTe skrev:
KammaDej skrev:
för att jag vet att mattias som föreslog det har testat det på sin rallybil och att han vet att det således funkar i sådana förhållanden, nånting jag tyckte var viktigt att han skulle tillägga om han skulle rekommendera det till någon utan att veta hur bilen är justerad i övrigt. toe-in fram kan leda till rakt-fram-instabilitet särskilt i höga farter.

Jo vi vet att du tycker så......men jag och många andra håller inte med.

ja och för 1500 år sen höll inte största delen av jordens befolkning med om att jorden va rund.

men däremot skulle jag gissa att flera börjat förstå efter trådens gång det här med främre toe-vinkelns effekt på känsligheten graderna runt neutralt styrutslag.
men visst det är bara en gissning från min sida och den kan lika gärna va fel.

jonTe skrev:
KammaDej skrev:
det står ju att jag bytte styrleder, är du blind?   mvh.

Sist jag kollade upp synen var den helt ok, dock feltolkade jag ditt inlägg, ber om ursäkt för det.
Faktum kvarstår....att ställa hjulen med ögonmått är ingen höjdare....speciellt inte om man vet att fel inställning kan vara livsfarlig?

mvh Jonas

det gör inget att du misstolkade vad jag skrev, jag börjar vänja mej vid att du gör det. sedan du misstolkat precis allt jag skrivit tidigare också. eller du kanske vill att jag bara SKA ha fel? du får ursäkta om jag missbedömt det men det verkar väldigt mycket så.

ställer man sej i linje med framdäckets ytterkant och kollar vart på bakdäckets slitbana det virtuellt träffar kan man med lite erfarenhet avgöra ganska bra hur man ligger i toe-vinkel. inget jag skulle rekommendera "faster agda" att göra men en som har lite erfarenhet av chassijusterande ser jag inga problem i att han gör så på sin åkis.

mvh


Sök