JonMW skrev:
Vi kan ju helt klart komma överens om att vi har valt två olika vägar här. Jag håller helt med om att tid är en av de största (om inte den största) bristvaran vi har. Detta ledde till att jag tänkte om för några år sedan, eftersom vi har så pass begränsat med tid kom jag fram till att det borde vara mer effektivt att lägga en eller två månader på att lära sig räkna och simulera på saker och ting. Problemet som jag såg det var att ett två minuters var på banan tar oftast längre tid än just två minuter (uppvärmning av motor, bromsar, in och ut ur depån...). Men ett två minuters varv i datorn tar några sekunder. Vanligtvis kostar även tester en del bl.a. i däck, bensin, allmänt slitage och banhyra. Sen finns det även andra aspekter. Eftersom det står att du bor i Stockholm antar jag att du har ungefär samma vy utanför fönstret som jag har, runt nollgradigt, lätt snöfall och lite lagom med slask på vägarna. Inte direkt bästa förhållandena att boka en bana, dra ut bilen (på slicks) och ha en kvalitativ test omgång. Nu kan jag å andra sidan dra igång en simulering där jag kan testa ca 5000 olika kombinationer av hjulvinklar, däck, fälgar, däckstryck, fordonspunkter, effektkurvor, diffinställningar mm. och allt detta sker medans jag sover. För mig har det blivit ett väldigt effektivt sätt att jobba på. Säger absolut inte att det är något fel i de du säger, utan att jag tyckte detta var en bättre lösning för mig för en satsning över flera år. Om jag bara skulle bygga en bil och tävla i en säsong skulle jag nog överväga att ta den kunskap jag har och bara bygga en bil som man kan dra ut på banan så fort som snön har försvunnit. Nu kanske den här diskunionen är lite väl off topic, men men.
låter tveklöst som ett mycket smart val av dej.
själv valde jag att komma runt tid-pengarproblemet med att utföra tester med en radiostyrd tävlingsbil som jag skrev i mitt förra inlägg. sen att det gick till kraftig överdrift är som sagt en annan femma, hade ju ingen aning om att det kunde va så extremt kul med en så liten leksak, hade alltid trott innan att det behövdes stora leksaker för att det skulle va kul. men där motbevisade jag mej kraftigt.
tänk bara på om man får en idé om en annan typ av framvagn med helt annorlunda geometri. en dags arbete med lite fräsande och kanske slipa några små kolfiberplattor sen är det klart för provkörning, in med grejerna i bakluckan och iväg till banan. allt klart och utverderat inom ett par dagar från idé till resultat. bara själva byggandet på en fullskala tar minst ett par veckor att utföra.
JonMW skrev:
Jag tror att anledningen till att vi har olika uppfattning här är p.g.a. missuppfattning av ord. Om man ser det så här. En personbil har ca 1-2 Hz i odämpad egenfrekvens detta gör bilen lättkörd, en racebil utan mycket downforce ca 2,5-3,5 Hz och en racebil med mycket downforce upp emot 5 Hz. Om vår "moster Agda" från tidigare skulle ha 4 Hz i sin lilla golf eller vad hon nu har skulle hon antagligen tycka att bilen var nervös och instabil. Men en raceförare skulle tycka att bilen var kvick och svarade bra på input. Så det beror lite på vilken synvinkel man har på det. Dock en bil utan balans kommer antagligen inte att ta sig över mållinjen.
ja sant det du säger. det var det där med balansen jag va inne på. många verkar av någon anledning tro att man kan ställa in en bil så den blir snabb runt en bana men på bekostnad av att den blir svårkörd, att det är av den anledningen som racebilar har toe-out i fram.
jag tycker inte att svårkörd och snabb runt en bana hänger ihop över huvud taget. visst om bilen var extremt understyrd innan, men det snabbaste runt en bana är enligt min uppfattning en välbalanserad bil. en sån är dessutom förhållandevis lätt att köra. misstänker att du delar samma uppfattning om det?
JonMW skrev:
Det är väl inte helt sant, yttre påverkan på en bil kan utan problem ändra dess riktning. Har upplevt att bilen börjar svaja ganska rejält och vill byta riktning vi kraftiga sidvindar. Nu har ju min vardags bil ganska stort vindfång (945). En av de äldsta definitionerna på om en bil är under- eller överstyrd är att köra på en bankad väg (vilket gör att du har en komponent av tyngdaccelerationen riktat åt bilens sida), hålla ratten helt rak. Bilen kommer att följa en bana, om denna bana är en diagonal över vägbanan är bilen neutralstyrd, om den sticker med fronten neråt är den understyrd och om den sticker med baken neråt är den överstyrd. Om du hade RCVD ta en titt på figur 5.14 (kommer tyvärr inte ihåg vilken sida) så kanske du fattar bättre vad jag menar, annars kan jag ta och fota den.
fast jag vill ändå påstå att det är sant. visst kan en bil börja gunga av en sidvind, men om sidvinden i sej självt ska kunna byta riktning på bilen så måste den utveckla mer kraft än friktionen från däcken. då måste den vara riktigt stark.
tror du inte att din 945:a vill byta riktning av däckens vilja till följd av viktväxlingen som uppstår? (toe-in toe-out som vi diskuterat tidigare) det är väl en nackdel man får ta om man väljer att inte köra med neutral toe..?
din definition förstår jag helt och hållet, det är vad balansering av ett chassi handlar om och går ut på i grunden.
tillsammans med att balansera det in och ut ur kurvor, under påverkan av acceleration och inbromsning.
JonMW skrev:
Den enda erfarenheten jag har av att justera hjulvinklar på personbilar är från min gamla 245:a. När jag köpte den hade den toe out, antagligen p.g.a. att förra ägaren hade bytt styrleder. Den var rejält svajig i blåst och på mindre, lite sämre vägar och om det även regnade var den rent utsagt farlig. Jag ställde toe in vilket ledde till en klart mer behaglig bil. Alla andra bilar jag har haft, 745, 945, S40 och Escort har alla haft toe in och jag har aldrig haft några problem med dem och därför aldrig funderat på att ändra några inställningar. På 924:an är jag inte säker på hur hjulen står, dock ska det bli en ren banbil/långloppsbil vilket gör att inställningarna kommer antagligen se ganska annorlunda ut jämfört med om jag skulle haft den som vardagsbil. Alla racebilar jag har hållt på med har haft toe out i fram.
ja alltså jag har inte heller nån direkt erfarenhet av toe-justerande på bruksbilar, har aldrig riktigt brytt mej i det. vet inget tråkigare än att skruva med en sån, där gör jag bara det som är absolut nödvändig och ibland inte ens det.
för ett par veckor sen så bytte jag styrleder på min mitsubishi carisma för att få den godkänd av besiktningen. hur toe-vinkeln var vet jag inte då styrlederna va så slut att det var omöjligt att avgöra, men där ställde jag lagom toe-out precisionsmätt med ögonmått. den uppför sej lugnt och behagligt iaf.
JonMW skrev:
Ok, det kanske var en lite långsökt jämförelse. Jag tänkte en tight chikan, typ en "bus stop", du "pekar" in bilen och använder curbsen för att göra kurvorna till en lite rakstäcka. Så ja du är i en kurva men du svänger inte just när du går på curbsen. Sen behöver ju inte ojämnheterna va så stora för att en "vanlig" bilförare ska uppfatta bilen som "vinglig", annars finns det en ganska stor grop i vägbanan vid norrtull, denna grop ger samma effekt som ett gupp. Sen finns det ganska många uppkörda mindre landsvägar som är ganska ojämna, det kanske inte är ett stort gupp utan många små, vilket även de leder till ganska stora däcklastvariationer.
ja såklart att det finns ojämnheter i den storleken på allmän väg, särskilt som du säger på mindre landsvägar som är gamla. men en viktväxling orsakad av det i förhållande till att man vrider på ratten menar jag.. det händer ju betydligt oftare.
men det här med toe-vinkeln fram och dess inverkan på rakt-fram-stabiliteten tror jag i grund och botten alla vi som pratat i slutet av tråden (jocke, mjong, du, jag) har alla samma förståelse i just det och resonerar rätt om det bara att det är så tidskrävande och omständigt att reda ut våra olika sätt att förklara det. tror vi alla skulle komma fram till samma sak i slutändan. nånting som säkert skulle va avklarat efter 5 minuter i verkligheten.
mvh//Robban