3021
Sök

Skillnad på imprezor.

18 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Tjenare.

Går i tankarna om att byta till en impreza men vet inte riktigt vilken av modellerna man ska rikta sig in på.

Jag vill veta vad det är för skillnader på GT, WRX, WRX STI och P1 samt PSE- Petter Solberg Edition
Jag vill helst ha flest jämförelser med P1 då det är den jag är mest intresserad av.

Skillnader jag tror att jag vet

GT - WRX Komforten, inte lika rå "raceing" känsla i WRX som i GTN.

GT - STI Växellådan i GTN är 5 petare och 6 petare i STIN samt att STI lådan tål mer.

P1 - Övriga modeller Utseendet samt coupé.

Jag har läst runt en hel del på impreza forumet men jag känner att jag vill ha en samlingsplats för alla skillnader så att framtida frågor kommer att kunna besvaras av sig självt i tråden.

Mvh Degerlund
Senast redigerat av Degerlund (4 februari 2010)

RMR-Crew
478 Inlägg
4 februari 2010
Finns det inte en modell som heter PSE (Petter Solberg Edition) också?

18 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
kawiZz skrev:

Jo juste, Tack..
Jag lägger till den också.

4 822 Inlägg
4 februari 2010
vilket impreza forum har du varit inne på? www.impreza.nu ?

GT är dom som såldes här i sverige och motsvarande i tex japan & england hette WRX och har 218Hk
STI är en värre variant av GT och kom inte hit till sverige förren 2001 och till skillnad mot GT:n så har dom annan motor och drivlina och är på 280Hk i motsvarande kaross och är 5 växlade tom 2006, alla STI innan 2001 är för övrigt högerstyrda
sen så finns det en uppsjö av olika variandet och special versioner av både WRX och STI, tex P1, 22B, Type R, Type RA, V-limited, PSE
är det nått mer du undrar över så fråga på så ska jag försöka svara, kolla även in vårat forum (Svenska Subaru Impreza klubben) om du nu inte redan har gjort det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

RMR-Crew
478 Inlägg
4 februari 2010
Degerlund skrev:
kawiZz skrev:

Jo juste, Tack..
Jag lägger till den också.

smile

18 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Christian S skrev:
vilket impreza forum har du varit inne på? www.impreza.nu ?

GT är dom som såldes här i sverige och motsvarande i tex japan & england hette WRX och har 218Hk
STI är en värre variant av GT och kom inte hit till sverige förren 2001 och till skillnad mot GT:n så har dom annan motor och drivlina och är på 280Hk i motsvarande kaross och är 5 växlade tom 2006, alla STI innan 2001 är för övrigt högerstyrda
sen så finns det en uppsjö av olika variandet och special versioner av både WRX och STI, tex P1, 22B, Type R, Type RA, V-limited, PSE
är det nått mer du undrar över så fråga på så ska jag försöka svara, kolla även in vårat forum (Svenska Subaru Impreza klubben) om du nu inte redan har gjort det.

Jag får tacka för ett bra svar.

Jag har vart inne en hel del på impreza.nu och läst på lite. Dock tycker jag att FAQ är lite klen. (ska prata med webmaster/ansvarig"

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
5 februari 2010
Impreza är är vackra bilar smile man gillar ljudet i från boxer 4:an big_smile Modellerna som P1 och PSE- Petter Solberg Edition har jag aldrig hört talas om

Nissan Silvia

OEM <3
6 957 Inlägg
5 februari 2010
s12 skrev:
Impreza är är vackra bilar smile man gillar ljudet i från boxer 4:an big_smile Modellerna som P1 och PSE- Petter Solberg Edition har jag aldrig hört talas om

Du har säker sett en PSE utan att veta det tongue Polaren (Orix) har en

https://www1.garaget.org/archive/131/130479/176261/176261-1756667.jpg

Finns väl typ bara 07or och tidiga 08or av dessa (med faceliften som ovan)PSE kom nog redan -04 -05 , specifikt med PSE är original laddtrycksmätare iaf.

OEM <3

4 822 Inlägg
5 februari 2010
Bjork skrev:
s12 skrev:

Du har säker sett en PSE utan att veta det tongue Polaren (Orix) har en

http://www1.garaget.org/archive/131/130479/176261/176261-1756667.jpg

Finns väl typ bara 07or och tidiga 08or av dessa (med faceliften som ovan)PSE kom nog redan -04 -05 , specifikt med PSE är original laddtrycksmätare iaf.

dom kom mycket riktigt 04 och den allra största skillnaden är att dom har DCCD (ställbar mitten diff)

Mvh Christian

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
5 februari 2010
Bjork : jo de har du rätt i att jag har gjort big_smile när du skriver om faceliften menar du då fram lysen och front spoilern på PSE  ? tongue

Nissan Silvia

4 822 Inlägg
5 februari 2010
s12 skrev:
Bjork : jo de har du rätt i att jag har gjort big_smile när du skriver om faceliften menar du då fram lysen och front spoilern på PSE  ? tongue

fronten ser olika ut beroende på årsmodell oavsett om det är en PSE eller inte.

Mvh Christian

353 Inlägg
5 februari 2010
1. 6 växlade är hur grym som helst mot dom 5 växlade!
2. ska du försäkra bilen på dig själv eller på dina föräldra! kolla runt lite på olika modeller var dom kostar i försäkring!
3. 04-PSE I 05-PSE II 06-PSE III 07 var aldrig någon PSE

373 Inlägg
5 februari 2010
P1an är bara en nerbantad STI Type R, saknar tex DCCD, 2 kolvs oken bak, alu bärarmarna fram, ACC, IC spray mm och har samma utväxling på femmans växel som en svensk GT. Den har special bakvinge och splitter fram som designades av Peter Stevens och den har ABS bromsar till skillnad från Type R. Mååånga motorras har inträffat på dom i England när ägarna har kört på för lågt oktantal. Som jag har fattat det är det samma motormapp som JDM bilarna fast med aggresivare knackreglering, dvs mappat för 100 oktan eller vad det är dom kör med i Japan.. Alla är högerstyrda givetvis.

Sök