2539
Sök

Kodning av ny nyckel. Startspärr? (Passat -98, 3B)

44 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Hejsan!

Tänkte ställa en liten snabb fråga, har även lite andra funderingar men det får bli en annan tråd framöver smile

Själva nyckeln till bilen min är riktigt dålig på att fjärröppna.
Man måste stå nära bilen och ibland måste man klicka 3-4 grr.
Jag vill även ha en "keyless" nyckel till den.
Så därför tänkte jag köpa en ny nyckel till Passaten (som jag nyss köpt smile) som ser ut såhär:
http://torvalla.se/nyckel2.jpg

Men det som jag inte ser är själva startspärren som man klart ser på den gamla nyckel:
http://torvalla.se/nyckel1.jpg

Någon som bytt nyckel själv eller bara vet att det finns startspärr funktion i den nya nyckeln med så det funkar fint om man köper en sådan och kodar om den?!

Hoppas det är någon som vet för jag vill gärna ha en sådan nyckel smile

Bussmekaniker
81 Inlägg
13 november 2009
Nu vet jag inte alls hur det ser ut för din del. Men på den nyckeln du hade så ser man ju tydligen var "chippet" sitter. Det kan vara så att det andra chippet ligger inuti metallen, eller inuti plasten eller liknande. Och ja, du måste koda om nyckeln, men det är inget svårt. Hör av med någon återförsäljare eller verkstad och se om dom kan koda det för dig. För du måste radera dom gamla koderna, och slänga dom andra nycklarna i princip. För har du kodat om startspärren så är dom gamla nycklarna förbrukade. alltså i princip förstörda.

Administratör
2 978 Inlägg
13 november 2009
Nejdå dom gamla nycklarna blir inte förstörda, men alla nycklarna måste kodas om samtidigt. Däremot om du ska ha fjärröppning måste den nya nycklen prata med bilen i samma Hz som den gamla annars får du inte fjärröppnarfunktionen att funka men starta bilen kommer du troligen kunna efter kodningen...

En kopp av den svarta såsen...

44 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
Tack för era snabba svar.

Ja det lär kanske va så att dom bara har gömt själva startspärren i metallen eller plasten som du säger.
Får väl ta och beställa en nyckel från eBay och köra bort till VAG med den.

Men som vanligt så lär väl något gå snett.

Uppdaterar när jag gjort ett försök smile

-- Uppd. 21/11-09 -------------------

Kan inte hitta den rätta nyckeln någonstans, men jag hoppas jag kommer hitta en :S
Senast redigerat av Lagom (21 november 2009)

44 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Hej igen!

Fick äntligen tummen ur röven och ringde en svensk volkswagen återförsäljare.
Dom sa att det inte gick att få en ny flipnyckel till min bil pga av att den är byggd i januari -98.
(1997-12-17 enligt TS)

Måste bara fråga här ifall det är någon som har lite erfarenhet av det här så han jag snacka med vet vad han säger?

1 Inlägg
9 februari 2010
Har en mbE320 96 har två nycklar men ingen av dem fungerar och larmet har utlåsts och
bilen startar inte ,Någon som vet någon som kan fixa ny nyckel eller häva spärret ,Göteborg?

Sök