3277
Sök

Volvo 740 dör/startar inte/rycker.

157 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#1
Gäller en volvo 740 GLE årsmodell 87. B230E motor. Gått 23000mil. Problemen visar sig i alla väder o temperatur, dock inte ofta. Mer den senaste tiden. Orginal rakt igenom. Inga lampor lyser eller dylikt.

Till problemen.
1.Svärmor var ute och körde när bilen helt plötsligt dog. Väntade en stund och bilen startade igen när dom puttat lite på den. Dom trodde det var bensinslut först.
2. Bilen "rycker" . När man är ute och kör i lite högre hastigheter än bara slöåker inne i stan kan det hända att den hoppar till helt plötsligt, precis som om man bromsar till hastigt. Kan jämföra det med när man lägger i overdrive så känner man ju att hoppar det till lite, men nu kraftigare..
3. Bilen startar inte alltid. Maler på startmotorn innan den går igång. Ibland har den inte gått igång alls.

Fått tips om att det kan vara hallgivaren, förpumpen, bensinpump, bränslefiltret, tändstiften och bränslepumpsrelä. Då ekonomin inte är den bästa just nu har jag inte bytt något ännu, tänkte höra om det är någon som har någon idé om vad det skulle kunna vara för fel, någon som varit med om något likande?
Tacksam för svar.
MVH
Senast redigerat av Micke3 (11 februari 2010)


5 Inlägg
11 februari 2010
#2
luftmasse mätaren sitter vid luftfiltret. en dyr historia. är det inte bränslefiltret eller tändelar så kan du prova att yta denna manick. som sagt är den dyr så kan du låna en frisk för att prova innan så är det ett tips. lycka till...

Gammalt är nytt

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 februari 2010
#3
kolla om soppapumpen går när den inte startar eller dör

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

157 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#4
turboforssen skrev:
kolla om soppapumpen går när den inte startar eller dör

tack för svaren.
hur ska jag kolla det?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 februari 2010
#5
slå på tändningen å lyssna efter nått surrrrrr under bilen
eller be nån slå på tändningen å känn på soppa pumpen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

157 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#6
turboforssen skrev:
slå på tändningen å lyssna efter nått surrrrrr under bilen
eller be nån slå på tändningen å känn på soppa pumpen

Okej, ska den vibbrera eller nått?


16 Inlägg
11 februari 2010
#7
det är givaren som sitter i fördelaren kostar ett par hundra på mekonomen .egen erfarenhet smile

hoppas ni får en bra dag !!!

16 Inlägg
11 februari 2010
#8
ERU013 skrev:
luftmasse mätaren sitter vid luftfiltret. en dyr historia. är det inte bränslefiltret eller tändelar så kan du prova att yta denna manick. som sagt är den dyr så kan du låna en frisk för att prova innan så är det ett tips. lycka till...

ville bara tillägga att det finns ingen luftmängdsmätare på den  motorn smile
tonguebig_smile

hoppas ni får en bra dag !!!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 februari 2010
#9
mrb_77 skrev:
ERU013 skrev:
luftmasse mätaren sitter vid luftfiltret. en dyr historia. är det inte bränslefiltret eller tändelar så kan du prova att yta denna manick. som sagt är den dyr så kan du låna en frisk för att prova innan så är det ett tips. lycka till...

ville bara tillägga att det finns ingen luftmängdsmätare på den  motorn smile
tonguebig_smile

då tillägger du fel tongue
det sitter därimot ingen luftmassemätare wink

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

157 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#10
mrb_77 skrev:
det är givaren som sitter i fördelaren kostar ett par hundra på mekonomen .egen erfarenhet smile

hade du exakt samma symptom? yikes
vad heter givaren?


157 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#11
ingen mer som har något att invända med? tongue


1 915 Inlägg
12 februari 2010
#12
Givaren i fördelaren heter hallgivare, 707kr på mekonomen och 495kr på meca.

Är det längesen du bytte tändstift ? Finns det gnista på nåt av dom ?

Micke3 skrev:
mrb_77 skrev:
det är givaren som sitter i fördelaren kostar ett par hundra på mekonomen .egen erfarenhet smile

hade du exakt samma symptom? yikes
vad heter givaren?
Senast redigerat av Louksor (12 februari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

157 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#13
Louksor skrev:
Givaren i fördelaren heter hallgivare, 707kr på mekonomen och 495kr på meca.

Är det längesen du bytte tändstift ? Finns det gnista på nåt av dom ?

Micke3 skrev:
mrb_77 skrev:
det är givaren som sitter i fördelaren kostar ett par hundra på mekonomen .egen erfarenhet smile

hade du exakt samma symptom? yikes
vad heter givaren?


Ja det är säkert mer än ett år sen. Gnista finns.


749 Inlägg
12 februari 2010
#14
Kontrollera fördelarlock, rotor och tändkablar.
Andra möjliga fel som fler skrev är hallgivare tex, men kan lika gärna va fel på tändförstärkare eller tändspole. Det kan man inte svara på förrens man mäter på bilen.
Likaså kan de va fel på bränslepumpen men om den börjar strula brukar den bli totalt livlös om man inte bankar till den me en hammare tex.
Kan också va bränslerelät eller mycket annat egentligen.

Ett tips om du inte vill lägga pengar på bilen är ju att du letar upp exakt vad som är fel instället för att vilt gissa sej till det genom uteslutningsmetoden.
Börja kolla enkla saker som fördelarlock tändkablar som sagt. Fördelarlocket ska inte va sprucket eller sönderbränt inuti.
Tändkablarna ska inte slå överslag va spruckna eller skadade. Man kan ohm mäta dem men kanske svårt om felet bara inträffar ibland.
Glöm inte kablen mellan fördelare och tändspole.


749 Inlägg
12 februari 2010
#15
Oftast är orsaken till fel på dessa bilarna som är lite äldre ren misskötsel, med kassa fördelarlock eller tändkablar tex. Servicedelar som man enligt serviceschema ska byta vid vissa miltal.
Alla 740 jag köpt har jag fått totalrenorvera bromsarna på, bytt både bromsok, skivor, belägg och backar runt om pga tidigare misskötsel. Alla servicedelar brukar va rent kassa me.

Givetvis är 700 väldigt pålitliga och bra bilar i övrigt, men man tycker folk borde sköta dem lite bättre, bilar som är så hållbara, billiga och driftsäkra som 700 serien tillverkas inte längre.
Volvo 700 88- brukar det ju inte ens gå att hitta en rostfläck på(finns misskötta undantag).
800 serien trillar ju ihop och kostar skjortan om man så bara tittar dem och de rostar rätt bra.
900 serien är också en riktigt bra Volvo.
Senast redigerat av Bjornn (12 februari 2010)


140 Inlägg
12 februari 2010
#16
hallgivaren är ett ganska så säkert kort med tanke på dom symptom som du har beskrivit. vill även konstatera att någon luftmassemätare existerar inte på denna motortyp utan det sitter istället som sagt en luftmängdsmätare direkt under insuget. ett annat enklare och betydligt billigare sak du kan testa först är bränslepumpsrelä:)

238 Inlägg
12 februari 2010
#17
någon skrev något om bränslepumpen innan, morsan hade de problemet du beskriver oxå, exakt likadan bil, (årsmod, motor) då hackade bilen utav bara he***te , den gick typ i 60 som max, för den hackade så mkt, menmen, kanske kan va de, kan va nåt annat oxå säkert, samma bil stendog för farsan en gång, då va de bränslepumpsrelät.. smile

Mvh


157 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#18
Tack för alla tips! smile
Blir att åka till Meca för ett relä och en hallgivare.



Sök