2901
Sök

Bil Opel Corsa B -94 Problem: Hjulen rullar trots friläge (växelspaken) men inte när man frikopplar?

33 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Min flickväns lillebror tror sig ibland kunna mer om bilar än han kan.
Således erbjöd han sig att byta termostat på min flickväns Corsa B 1994 1,4i.

Jag vet att det är en ganska bökig historia som innefattar mycket bortplockande m.m.
Näväl, till slut fick han väl ihop delarna.....men då läckte det som ett såll vid termostaten (förmodligen fel eller dåligt ditsatt packning). Det är väl en sak....men....efter hans "meckande" rullar/driver framhjulen (som om en växel är i) trots att man lagt i friläge med växelspaken????? När man frikopplar med kopplingen slutar dock hjulen att rulla.

Vad kan han ha gjort/vad är fel??????

/S

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 februari 2010
Har svårt att se hur ett termostat-byte skulle kunna ge dessa symptom...Har jag förstått dig rätt: Bilen rör sig framåt trots att den är i friläge? Eller menar du att hjulen snurrar när växellådan är i friläge (upplyfta drivhjul)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

33 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Jag pratade med honom och han sa att hjulen snurrar när växellådan är i friläge med upplyfta drivhjul (står på pallbockar)....

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 februari 2010
SHO: Ok, som jag tänkte. Har sett det själv innan på framhjulsdrivna bilar, normalt! Kan dock inte ge dig förklaringen riktig men andra som vet hur en ihopbyggd diff/vlåda ser ut på framhjulsdrivna bilar kan säkert förklara

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 259 Inlägg
14 februari 2010
Det är inget att oroa sig för, det blir så!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Elektriker
1 138 Inlägg
14 februari 2010
så gjorde min bil osså så de e helt lugnt..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

33 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Tackar för de lugnande orden......
Bara till att skaffa rätt packning till termostaten och göra om allt....nåväl då vet jag vad jag skall göra i natt *garv*

En annan grej bara: Hur viktigt är det att ha rätt moment när man drar åt vevaxelns remskiva....är det noga eller kan man dra åt så det sitter ok s.a.s.

Denna sajt är verkligen grymt bra....än en gång, TACK!

/S
Senast redigerat av SHO (14 februari 2010)

Sök