EL-D61 kan dra ca 62 A om man utgår ifrån specens uppgifter och 70% verkningsgrad (klass D), EL-A52 kan dra ca 20 A utifrån specen och 55% verkningsgrad (klass AB). Sammanlagt blir det lite drygt 80 A och det är alltså vid full RMS-effekt och lägsta tillåtna impedans.
Räknar man på 80 A och 16 mm2 kabel så blir den teoretiska spänningsförlusten omkring 0,45 V. Den kabelarean får enligt rekommendationstabeller ha högst 60 A säkring och är då för liten till dessa båda steg, OM de körs för fullt och belastas med sin lägsta impedans.
Sedan får vi också komma ihåg att den beräknade teoretiska förlusten endast gäller själva kabeln (dessutom vid +25 grader), det finns ju flera andra ställen utefter kabeln där förluster kan uppstå (klämning av kabelsko, kontaktytan hos säkringen, kontaktytan hos kabelskon där den sitter fastskruvad).
Nu kör man ju inte sin anläggning för fullt med lägsta tillåtna impedans och därför kan det räcka med "för klen" kabel+säkring i praktiken, men de gånger man vill dra på riktigt ordentligt i ett tag så kanske spänningen sviktar lite väl mycket om inte alla kontaktytor har "perfekt" kontakt.
Av den anledningen utgår jag i princip alltid ifrån anläggningens maximala RMS-effekt när jag ger förslag på dimensionering av strömkabel+säkring, men ibland ger jag även förslag på vad som är tillräckligt för just det specifika system som personen tänker ha.
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2010)