2769
Sök

Behöver hjälp att reda ut alla dessa varianter av m1 mattor?

392 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#1
Skall införskaffa mig bättre dämpning i dörrar plus skuff. Och har tänkt att använda mig av m1 som så varmt rekommenderas av folk.

1. Men har upptäckt att det finns en massa olika mattor som ska fungera på samma sätt.. Men de har olika form, tjocklekar, olika "mönster" på ytan och många som säger att just den dem har är de bästa de testat! Likaså i de affärer som säljer just den produkt som ja tittar på hos dem winkwink

Dessa finns i min kännedom..

1. BRLs M1 matta

2. CDR i göteborg har ngt som jag inte vet va de kallar, men har samma funktion.

3. MDS dynomat

4. BlekingeBilradio har Silent Coat

Är det ngn som har lust att reda ut detta åt mig. Är det ngn skillnad på dessa olika, eller är det ungefär som att välja strömkabel - namnet på kabeln avgör hur bra de är? =P

______________________


2. De som jag hört mest om är Blekinges och brls och började jämföra lite priser mellan dessa två. Blekinge har ett erbjudande med 40 ark för runt tusenlappen som är 2mm tjock.

BRL har en matta som är 4mm. Och kostar 800 kr för två förpackningar. Och dessa bör kunna täcka på ett ungefär lika mkt då jag hört att man ska lägga dubbelt med Silent coat? Lite mer blir kanske över av silent coat om man räknar lite nogrannare men stämmer det att man behöver lägga dubbelt med dessa eller är det så att de är en bättre produkt och inte behöver vara tjockare?

-Silent Coat 20 ark 2mm (om det kräver att man lägger dubbelt) 999kr
-BRL 16 ark 4mm 800kr

Ngn som har erfarenhet..?

Tack på förhand!
// S40-tarzan som lever i Dämpmattedjungeln smile


560 Inlägg
5 mars 2010
#2
M1 mattan finns inte längre utan har blivit ersatt av just Silent Coat.

MDS dynomat har jag aldrig hört talas om, du menar inte mattan från Autoleads?

Du behöver inte alls lägga 2 lager av Silent Coat, dämpar skitbra med ett lager kan jag lova.

striper skrev:
Skall införskaffa mig bättre dämpning i dörrar plus skuff. Och har tänkt att använda mig av m1 som så varmt rekommenderas av folk.

1. Men har upptäckt att det finns en massa olika mattor som ska fungera på samma sätt.. Men de har olika form, tjocklekar, olika "mönster" på ytan och många som säger att just den dem har är de bästa de testat! Likaså i de affärer som säljer just den produkt som ja tittar på hos dem winkwink

Dessa finns i min kännedom..

1. BRLs M1 matta

2. CDR i göteborg har ngt som jag inte vet va de kallar, men har samma funktion.

3. MDS dynomat

4. BlekingeBilradio har Silent Coat

Är det ngn som har lust att reda ut detta åt mig. Är det ngn skillnad på dessa olika, eller är det ungefär som att välja strömkabel - namnet på kabeln avgör hur bra de är? =P

______________________


2. De som jag hört mest om är Blekinges och brls och började jämföra lite priser mellan dessa två. Blekinge har ett erbjudande med 40 ark för runt tusenlappen som är 2mm tjock.

BRL har en matta som är 4mm. Och kostar 800 kr för två förpackningar. Och dessa bör kunna täcka på ett ungefär lika mkt då jag hört att man ska lägga dubbelt med Silent coat? Lite mer blir kanske över av silent coat om man räknar lite nogrannare men stämmer det att man behöver lägga dubbelt med dessa eller är det så att de är en bättre produkt och inte behöver vara tjockare?

-Silent Coat 20 ark 2mm (om det kräver att man lägger dubbelt) 999kr
-BRL 16 ark 4mm 800kr

Ngn som har erfarenhet..?

Tack på förhand!
// S40-tarzan som lever i Dämpmattedjungeln smile
Senast redigerat av jimmyostrom (5 mars 2010)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

392 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#3
jimmyostrom skrev:
M1 mattan finns inte längre utan har blivit ersatt av just Silent Coat.

MDS dynomat har jag aldrig hört talas om, du menar inte mattan från Autoleads?

Du behöver inte alls lägga 2 lager av Silent Coat, dämpar skitbra med ett lager kan jag lova.

Okey! Det är möjligt att ja menar autoleads, va iaf en mds snubbe jag snackade med wink

Om man ska dämpa för lite mer än vardagslyssning..Har tänkt att testtävla lite smått, entry nivå. Bör man ha 2 lager då? smile

Vill egentligen bara ha lite generella råd ang denna matta! har ingen som helst aning om dess funktion eller hur de låter osv osv..Nått man bör veta/tänka på? Exempelvis inte använda sig av för stora ark åt gången?
Senast redigerat av striper (5 mars 2010)


1 727 Inlägg
5 mars 2010
#4
striper skrev:
Om man ska dämpa för lite mer än vardagslyssning..Har tänkt att testtävla lite smått, entry nivå. Bör man ha 2 lager då? smile

Om du har lite funderingar på att tävla, då bör du kolla reglerna beroende på klass, är ganska säker
på att det finns ett max mm med dämpmatta i en/flera klasser.
Säkert ngn här som kan det utantill. Du kan ställa fråga till Bilstereoförbundet annars.

För övrigt finns det hur mkt M1, STP-matta som helst att köpa, eller t.ex Dynamat.

Tipset är att du åtminstände köper BUTYL-matta och inte asfaltsmatta.
Och det finns både bra o dåligt i alla prisklasser.
Be om en provbit vettja!

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (6 mars 2010)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 mars 2010
#5
Pierre har rätt,

det finns vissa begränsningar på tjockleken på dämpmatta  någon/några utav dB klasserna.

För ljudkvalitet och SQ klasser finns inget sånt. Där är det bara att fläska på smile

I övrigt hittar du BRA dämpmaterial (och mycket mer!) hos Pierre på Seastreams.

Lycka till i dämpandet smile

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 581 Inlägg
6 mars 2010
#6
Vad är skillnaden på M1 och silent coat?

84 Inlägg
6 mars 2010
#7
Fellow skrev:
Vad är skillnaden på M1 och silent coat?

Det är samma tillverkare till både M1 och Silent Coat.

M1=gamla modellen
Silent Coat=Ny modell som är förbättrad på ett flertal punkter

Mokke @ Team1

560 Inlägg
6 mars 2010
#8
2 saker framförallt.

Äkta aluminiumöverdrag (Märks mycket tydligt).

Fetare "kuddar" som gör att dämpningen blir bättre (Upplever faktiskt en skillnad själv, så helt försäljningssnack är det nog inte bara).

Fellow skrev:
Vad är skillnaden på M1 och silent coat?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

560 Inlägg
6 mars 2010
#9
Autoleads mattan är oxå riktigt bra matta (Har den i en av mina bilar sjäv).

Det kommer att duga gott med 1 lager matta.

Vill man därimot vara lite mer extrem och en en snuskigt tyst bil så gör man på 2 lager (jag gör på 2 lager i min bil).

Jag brukar dela Silent Coat arken i 2 delar när jag dämpar, ibland i dörrar osv delar jag den i tex 9 delar för att komma åt lättare.

Golvet brukar kunna lägga hela ark utan problem.

Det är väldigt enkelt att dämpa med butylmatta tycker jag.

striper skrev:
jimmyostrom skrev:
M1 mattan finns inte längre utan har blivit ersatt av just Silent Coat.

MDS dynomat har jag aldrig hört talas om, du menar inte mattan från Autoleads?

Du behöver inte alls lägga 2 lager av Silent Coat, dämpar skitbra med ett lager kan jag lova.

Okey! Det är möjligt att ja menar autoleads, va iaf en mds snubbe jag snackade med wink

Om man ska dämpa för lite mer än vardagslyssning..Har tänkt att testtävla lite smått, entry nivå. Bör man ha 2 lager då? smile

Vill egentligen bara ha lite generella råd ang denna matta! har ingen som helst aning om dess funktion eller hur de låter osv osv..Nått man bör veta/tänka på? Exempelvis inte använda sig av för stora ark åt gången?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
6 mars 2010
#10
så längde det är butylgummi med en aluminium på, så är det lugnt. Vi kör mycket med Autoleadsmattan och det funkar grymt bra. Det funkar bra på andra ställen än bilen också :-)


535 Inlägg
6 mars 2010
#11
Dämpar mattorna oljudet utifrån bra också, eller är dom mest till för ta bort skrammel?

Motorer utan turbo.....suger!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 mars 2010
#12
Lemmy_Kilmister skrev:
Dämpar mattorna oljudet utifrån bra också, eller är dom mest till för ta bort skrammel?

Mest för att dämpa vibrationer i plåten, men detta innebär indirekt att bilen blir ngt tystare överlag.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

560 Inlägg
6 mars 2010
#13
Jag tycker det är stor skillnad med att dämpa bilen och inte dämpa, den blir mycket tystare skulle jag säga.

Lonefox skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:
Dämpar mattorna oljudet utifrån bra också, eller är dom mest till för ta bort skrammel?

Mest för att dämpa vibrationer i plåten, men detta innebär indirekt att bilen blir ngt tystare överlag.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

198 Inlägg
6 mars 2010
#14
har nyss köpt ett bulkpack silent coat från blekingebilradio, tänkte dämpa dörrarna fram och kanske bagaget, ska jag lägga mattorna på yttersta plåten på dörrarna eller mellanplåten?

16 197 Inlägg
6 mars 2010
#15
Svanholm skrev:
har nyss köpt ett bulkpack silent coat från blekingebilradio, tänkte dämpa dörrarna fram och kanske bagaget, ska jag lägga mattorna på yttersta plåten på dörrarna eller mellanplåten?

helst både och... men ytterplåten e viktigast.
Senast redigerat av evilaudio (6 mars 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

560 Inlägg
6 mars 2010
#16
Håller med evilaudio.

evilaudio skrev:
Svanholm skrev:
har nyss köpt ett bulkpack silent coat från blekingebilradio, tänkte dämpa dörrarna fram och kanske bagaget, ska jag lägga mattorna på yttersta plåten på dörrarna eller mellanplåten?

helast både och... men ytterplåten e viktigast.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 mars 2010
#17
jimmyostrom skrev:
Jag tycker det är stor skillnad med att dämpa bilen och inte dämpa, den blir mycket tystare skulle jag säga.

Lonefox skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:
Dämpar mattorna oljudet utifrån bra också, eller är dom mest till för ta bort skrammel?

Mest för att dämpa vibrationer i plåten, men detta innebär indirekt att bilen blir ngt tystare överlag.


Kan det bero på att.eh ja just det vibrationerna dämpas? wink

Men hjulbuller, vindbrus och andra liknande biljud kan behöva andra typer av dämpning för att motverka mer effektivt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

535 Inlägg
6 mars 2010
#18
Lonefox skrev:
Men hjulbuller, vindbrus och andra liknande biljud kan behöva andra typer av dämpning för att motverka mer effektivt.

Ah, tack. Det var just det jag menade.

Motorer utan turbo.....suger!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 mars 2010
#19
Lemmy_Kilmister skrev:
Lonefox skrev:
Men hjulbuller, vindbrus och andra liknande biljud kan behöva andra typer av dämpning för att motverka mer effektivt.

Ah, tack. Det var just det jag menade.

Just ljud som kommer via den plåt man dämpar minskar, så en del av vägbullret försvinner ju. Men det är just de övriga ljuden som inte fortplantas via plåten direkt som kan behöva kompleteras med tex. ngn skumgummimatta. Snackar om insidan i kupén.
Ser man till en del dyrare TYSTA bilar så har de bra dämpad plåt ihop med en (ofta vad jag råkat ut för) en TJOCK matta under eller ihop med innermattan.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 727 Inlägg
7 mars 2010
#20
Lemmy_Kilmister skrev:
Dämpar mattorna oljudet utifrån bra också, eller är dom mest till för ta bort skrammel?

Skrammel, men en bra foammatta är bättre som ljudbarriär mot yttre ljud.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK


Sök