1945
Sök

Fråga om helbilsgodkännande

108 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#1
Tänkte kolla om någon vet hur det är, om det inte står något typgodkännandenr och typgodkännandedatum på reg.beviset betyder det att bilen inte är helbilsgodkänd då?

Är det bara bilar tillverkade inom EU och/eller för länder i EU som har typgodkännande? Min bil är tillverkad i Canada och såld till USA sen importerad till Sverige, bilen tillverkas inte för den europeiska marknaden och min bil har inget typgodkännandenr eller datum...


Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 april 2010
#2
Import till 3:e land brukar automatisk innebära att det inte blir något helbilsgodkännande på bilen.
Men slå regnummret på Mekonomens eller liknande sidor så brukar det stå om bilen är helbilsgodkänd.
Senast redigerat av Busgrabb (26 april 2010)

Autotech

108 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#3
Min bil kommer inte ens upp hos Mekonomen, provade nämligen förut av en annan anledning.

Jag läste i en annan tråd här av en kille som undrade något liknande och han fick svaret om en kod, T14D eller T14A stod med så betyder det att den är helbilsgodkännd, det skulle även finnas med en typgodkännande nr... inget av detta står med hos Transportstyrelsen eller i mina reg. papper så då måste det ju betyda att den inte är det.
Med andra ord är det fritt fram för mig å göra vad jag vill smile


Random Hero
4 047 Inlägg
26 april 2010
#4
ITS_CUSTOM skrev:
Min bil kommer inte ens upp hos Mekonomen, provade nämligen förut av en annan anledning.

Jag läste i en annan tråd här av en kille som undrade något liknande och han fick svaret om en kod, T14D eller T14A stod med så betyder det att den är helbilsgodkännd, det skulle även finnas med en typgodkännande nr... inget av detta står med hos Transportstyrelsen eller i mina reg. papper så då måste det ju betyda att den inte är det.
Med andra ord är det fritt fram för mig å göra vad jag vill smile

Precis! smile eller ja inte precis vad som helst

Dog food lid. Backwards

KHRacing
26 april 2010
#5
din bil är inte helfordonsgodkänd.

347 Inlägg
26 april 2010
#6
Vad är det för bestämmelser kring Flyttgods egentligen? När jag är på besiktningen så testar dom bara CO på tomgång där jag senast hade 0,0 (gränsvärde 4,5) sen tittar dom knappt nånting under huven utan bara öppnar och stänger den igen (fast dom kanske bar ar slöa).
Finns ju roliga kompressorkit att inhandla från staterna med 500hp som följd och det hade ju vart trevligt om det tom är godkänt att göra en sån modifikation


108 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#7
DusanMandick: Vad som helst... nästan då wink

KHRacing: Tack, precis vad jag ville höra! wink

davel: Ingen anning, jag behöver inte besikta bilen förän typ november 2011... den är ju bara 3 år gammal. Varje gång jag har besiktat en bil så har det varit olika.
Cheva s10 Extreme: Helt felfri. Den ville han bara gasa med så då blev jag arg...
Ford Explorer: Inga fungerand bromsljus utom extrabromsljuset och airbag-lampan lyste. Han märkte inget, han var för upptagen med att prata impala med mig och sladda runt i snön...
Audi A6 Avant: Allt var fel. Det var nog den ända gång jag har varit med om en riktig besiktning, han kollade allt och lyckade prata med mig samtidigt. Slutade med en 2:a på någon styrled och nån trasig lampa... och ombesiktning.

På Extremen öppnade han huven för att ställa in en av lamporna men han hade inte rätt verktyg så han stängde huven igen
Explorer öppnade dom inte ens, tror inte dom kolla lamporna heller
Audin gjorde dom massa saker med...
Senast redigerat av ITS_CUSTOM (26 april 2010)


32 Inlägg
26 april 2010
#8
davel skrev:
Vad är det för bestämmelser kring Flyttgods egentligen? När jag är på besiktningen så testar dom bara CO på tomgång där jag senast hade 0,0 (gränsvärde 4,5) sen tittar dom knappt nånting under huven utan bara öppnar och stänger den igen (fast dom kanske bar ar slöa).
Finns ju roliga kompressorkit att inhandla från staterna med 500hp som följd och det hade ju vart trevligt om det tom är godkänt att göra en sån modifikation

Flyttgods bilar får ha kompressor, trim och dåliga avgasvärden,  röda bakljus och blinkers, och behöver inte ha sidoblinkers heller.
Det enda som man måste ha även på flyttgods bil är vit parkeringsljus fram...

108 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#9
Min bil togs in som flyttgods från USA och den har sidoblinkers... och man har inte sidoblinkers på bilarna i USA. Om en bil har sidoblinkers eller ej beror på hur gammal den är. Magnumen är en -07a och den måste ha sidoblinkers, Impalan är från -63 och behöver inte ha det. Gränsen går nånstans där i mellan, kanske samma som skatten...?
Alla bilar har väl röda bakljus? Om det är back-ljusen du menar så finns det ingen lag som säger att du måste ha några överhuvudtaget, min cheva s10 extreme hade inga och det är en -01 och den är svensksåld. Impalan har inga heller och jo det fanns vita backljus 1963 smile Röda blinkers bak får man ha i allafall, det har impalan.



Sök