3010
Sök

Vilken led menar han????

33 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Nyligen var jag iväg med min S70 GLT -00 och balanserade hjulen.
Jag fick då domen urusel inre styrled (jätteglapp tydligen).

.....men novis som jag är (lär mig hela tiden dock) fattar jag inte riktigt vilken led han menar?
Det går ju inte att hitta ngn inre styrled på varken Laga.se eller Mekonomen m.m?

Är det ngn som vet vad som menas eller om den kallas ngt annat?

/S

I got Dubs!
2 423 Inlägg
N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 april 2010
Hissa upp bilen i framvagn och ryck i hjulen och kolla vad det är som glappar, troligtvis är det väll någon bussning som gjort sitt

Rock'n Roll

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 april 2010
TenZer skrev:
Hissa upp bilen i framvagn och ryck i hjulen och kolla vad det är som glappar, troligtvis är det väll någon bussning som gjort sitt

Knappast en bussning om man konstaterat att en INRE STYRLED är dålig.

Ts/
Yttre styrled sitter längst ut närmast hjulet på styrstaget som är den "stång" som åker fram och tillbaka vid hjulet när du vrider på ratten. Yttre styrled kallas även ibland p-ända.
Inre styrled sitter i andra änden av detta styrstag. Alltså längst in vid styrväxeln. Du ser inte denna led eftersom det sitter en styrväxeldamask som tätar där styrstaget går in i styrväxeln. Man måste mao. plocka bort damasken för att komma åt att byta inre styrled.
Lyft upp bilen, greppa hjulet "kvart i tre" och rucka ut och in så brukar man kunna känna glappet.
Senast redigerat av hotrodder (20 april 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Fri fart för ett fritt folk!
14 107 Inlägg
20 april 2010
på v70 sitter den som sagt under damasken man får släppa den dels i yttre styrleden sen där under för den är en hel enhet dock kan man låta yttreleden sitta kvar i hjulspindeln
inte något jätte jobb sen är det bara att åka och göra en framvagnsinställning

mitt råd är att byta alla styrleder när man ändå är och gräver där smile
är ett ganska lätt jobb och inte jätte kostsamt som om du ägt en audi eller vw av samma årgång som v70:in smile

Kör fort så hinner inget hända...

33 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Tackar.....bara att dyka ner i Haynes o köra då.

33 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
OphanWitehall skrev:
http://catalog.meca.se/Upload/images_we … 200003.jpg
Denna behöver du. wink

ok.....var får jag tag i den måntro?
Kostar? Heter?

1 878 Inlägg
21 april 2010
SHO skrev:
OphanWitehall skrev:
http://catalog.meca.se/Upload/images_we … 200003.jpg
Denna behöver du. wink

ok.....var får jag tag i den måntro?
Kostar? Heter?

tror styrleden går på runt 500:- även satsa på ny damask och även lite nytt fett.

33 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
TenZer skrev:

Ts/
Yttre styrled sitter längst ut närmast hjulet på styrstaget som är den "stång" som åker fram och tillbaka vid hjulet när du vrider på ratten. Yttre styrled kallas även ibland p-ända.
Inre styrled sitter i andra änden av detta styrstag. Alltså längst in vid styrväxeln. Du ser inte denna led eftersom det sitter en styrväxeldamask som tätar där styrstaget går in i styrväxeln. Man måste mao. plocka bort damasken för att komma åt att byta inre styrled.
Lyft upp bilen, greppa hjulet "kvart i tre" och rucka ut och in så brukar man kunna känna glappet.

Kanonbeskrivet.....är du lärare? smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 april 2010
SHO skrev:
hotrodder skrev:
TenZer skrev:

Ts/

Nope! men skriver reportage till tidningen Klassiker.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

33 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
SHO skrev:
hotrodder skrev:

Ts/

Nope! men skriver reportage till tidningen Klassiker.

Ahaa....

Sök